Само 13% от тях носят защитни слънчеви очила
Снимка: © НАПГ – Владимир Бичев
Почти 80% от децата никога не са били на очен преглед при специалист, нито на скриниг на зрение. Това са данни от анета сред 574 българчета в училищна възраст. Половината от тях са на възраст 6 – 9 години, останалите са по-големи.
Анкетата е част от Националната кампания за профилактика на детското зрение по инициатива на българската марка очила KWIAT и се проведе за четвърта поредна година.
Друг важен извод от изследването показва, че само 12,6 % от децата имат предписани очила, като повече от половината от тях не ги носят редовно. Тук трябва да се има предвид, че по данни от различни научни проучвания на офталмолози средно 1/3 от децата у нас имат нужда от корекция на зрение с очила.
Интересно е, обаче, че при родителите ситуацията е различна – при 42% от отговорите поне единият от родителите носи очила или контактни лещи.
Недостатъчна е и грижата за защита от UV лъчите – само 13% от учениците носят защитни слънчеви очила,а детските очи са изключително уязвими от вредните лъчи
Относно натоварването на зрението резултатите не са изненада – 80% от децата признават, че всеки ден прекарват по повече от 1 час пред електронни устройства (компютри, смартфони, таблети и др.), а половината от тях по 2,3 и повече часове.
Тревожни са и отговорите относно физическата активност на децата – 45% изобщо не се занимават с никакъв спорт и физическа активност, или го правят по-рядко от веднъж в седмицата.
Фото: © Хайлайф
Фокус на тазгодишната кампания беше връзката между спорта и доброто зрение и в нея се включиха изтъкнати спортисти като Йордан Йовчев и Тереза Маринова.
"Все повече са родителите, учителите и като цяло хората, които обръщат внимание на нуждата от профилактика на детското зрение. През безплатния скрининг, който организирахме в рамките на кампанията, са преминали над 5000 деца. Реално за страната обаче броят им е в пъти повече. С радост мога да кажа, че надградихме постигнатото в сравнение с миналата година в посока на това повече деца с регистрирани проблеми със зрението, да получат нуждата им корекция с очила.“, споделя Павел Цветков, управител на KWIAT и инициатор на кампанията.
В нейните рамки и в партньорство с Националната асоциация за приемна грижа са извършени очни прегледи на над 200 деца от приемни семейства. За тези от тях, които имат нужда от корекция на зрението, ще бъдат изработени безплатни очила.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари