Съветва психологът
Снимка: Shutterstock
Всички родители искат най-доброто за децата си. Притесняват се да не би да не се постараят достатъчно, защото всички наоколо твърдят, „че след третата година вече е късно“. Детският психолог Кристина Кисленко разказва с какво може да навреди прекалено ранното образование.
За неправилния подход към избора на методика
До първи клас най-важната работа за детето е играта – свободна, емоционална, творческа. Именно в игрите то се учи да фантазира, да прави избор и да управлява поведението си. Жертването на времето за игри заради развиващи се занятия не трябва да се прави в никакъв случай, както и не трябва да има пълен отказ от обучение.
Важно е правилно да се подходи към избора на развиваща се методика. Например, много от тях се свеждат до учене преди първи клас на ученически навици – четене, писане, смятане, както и усвояването на енциклопедични знания.
Специалистите в областта на детската невропсихология, психофизиология и педагогика говорят за това, че подобни методи не се явяват развиващи в буквалното значение на думата. Иде реч по-скоро за налагане на детето да изпълнява определени действия и демонстрация на достиженията му пред обкръжаващите.
В най-добрия случай детето просто ще „погълне“ неактуалната за неговата възраст информация. Например, в предучилищна възраст спокойно може да е запомнило знамената на десетки държави, а друг е въпросът как тези знания действително развиват интелекта му. Това е просто един почти безобиден начин да се погъделичка самолюбието на родителите.
За последиците от прекалено ранното обучение
Съществуват и опасни последици от обучението, защото не съответстват на възрастовите възможности на детето. Прекаленото интелектуално натоварване води до енергийни и информационни „кражби“ от нервната система на детето.
Ярък пример е опитът да научите да чете двегодишно. На тази възраст центровете на мозъка, които отговарят за механизма за разпознаване на буквените знаци, още не са съзрели. Задачата се оказва прекалено сложна за детето. За да се справи с нея, мозъкът използва тези ресурси, които обикновено се използват за развиването на други функции. Например, за децата между 1 и 3 години, това са координацията на движенията, възприемането на пространството, развитието на активна устна реч.
Става така, че родителите прекалено рано обучават детето да чете (нещо, което то така или иначе ще усвои по-късно) и при това го лишават от енергията за развитие на тези навици, които трябва да се сформират именно в този момент. А, за да се изкоренят тези проблеми в бъдеще може да се окаже доста сложно.
Как родителите да избегнат подобни грешки?
Вместо прякото обучение на конкретни навици, по-добре е да акцентирате върху развитието на психическите функции, на основата на които се формират тези навици.
Вместо ранно четене, математика, писане – игри и упражнения, които са насочени към развитието на възприемането, вниманието, паметта, въображението и мисленето.
Вместо голям обем информация за запомняне – способи на ефективно възприемане и обработка на важна информация в бъдеще.
Важно е да дадете на детето не знания сами по себе си, а способи, с помощта на които то да може самостоятелно да намира информация, да я складира и използва.
Да се намери универсална методика за развитие, която отговаря на всички тези цели, е невъзможно. Но има огромно количество игри и пособия, които са насочени именно към развитието на познавателните процеси. Сред тях са както популярните игри, които има във всеки дом – лото, пъзели, логически игри, главоблъсканици, така и малко известни, които в работата си използват логопеди, психолози и педагози.
Текст: deti.mail.ru/Кристина Кисленко, превод: Надя Горанова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари