Развитото дете умее да анализира и да използва знанията си

Природосъобразното възпитание на големия швейцарския педагог Йохан Песталоци

19 Септември 2019 г.
Развитото дете умее да анализира и да използва знанията си

Снимка: Guliver / iStock

Природосъобразната теория за възпитание, измислена от великия швейцарски педагог и хуманист Йохан Хайнрих Песталоци и как можем да я адаптираме към новите деца - това обяснява педагогът Светлана Пятницкая пред letidor.ru.

Песталоци има значителен принос за развитието на педагогическата теория и практика. Той първи изказва мисли за необходимостта от паралелно и хармонично развитие на всички заложби на личността: интелектуални, нравствени, физически. Ученият нарича своята теория природосъобразна, защото тя кара човек да следва своята природа.

Твърдял, че нещастията са вследствие на невежеството, и че чрез подходящо образование може да се постигне всеобщо благоденствие. Именно Песталоци е един от първите, осъзнал важността на развиващото обучение, при което детето наблюдава света и размишлява над наблюденията си под ръководството на учител.

Той бил противник на теориите на формалното и материално образование, които били водещи по негово време (1746 – 1827).

Формалното образование поставяло на преден план развитието на памет, внимание, възприятия у децата, а материалното целяло да обезпечи учениците със знания. Теорията на Песталоци за природосъобразността обединявала в себе си двата възгледа и доказвала, че те са взаимнодопълващи се и неразривно свързани.

Природосъобразното образование Песталоци основава на това, че изучавайки характера на децата, възрастните могат да им помогнат да разкрият тези таланти, които са им заложени по рождение:

„Най-същественото в метода е, че той пробужда у детето съкровени дадености, инстинкти и таланти, които само то притежава.“

С други думи, няма смисъл да се учи всичко - всяко дете учи това, което на него му е интересно, за което има дарба, за да я развие възможно най-пълноценно.

Песталоци е един от първите учени, които забелязват, че у хората е заложена определена скорост на обучение. И при всички тя е различна.

„Караме детето да чете, преди то да може да говори добре, искаме да го научим да говори с помощта на книги, отвличаме го от наблюдението – природна основа на речта, и правим от мъртвите букви изходен пункт за познанието.“ Педагогът предупреждавал още: „Характерът и правилното възпитание трябва да узреят“, и оттук нашата задача е внимателно да наблюдаваме детето, и да разберем каква скорост на развитие е комфортна за него.

Той смятал, че съзерцанието и чувствените възприятия на човек са единственият истински фундамент за обучение и единствената основа на човешкото познание.

Снимка: Guliver / iStock

Нашата задача е не просто да следваме заложеното в характера му, а да го развиваме, като направим така, че заниманията да му бъдат интересни и приятни.

Песталоци смятал, че един от ключовите показатели за развитието на човек е способността му да обяснява, тъй като езикът отразява опита от наблюденията, а умението да се изразяваме означава да разираме смисъла на думите: „Наблюдението и езикът възпитават пълноценен човек, който се чувства еднакво подготвен за всякакви условия на живот.

Способността да наблюдаваме, способността да говорим и способността да мислим са трите съставни части на всички средства за развиване на ума.“

Схемата на обучение по Песталоци е следната: наблюдение – размисъл – извод.

„Очите искат да гледат, ушите – да слушат, краката – да ходят, ръцете – да хващат. Но сърцето също иска – да вярва и обича. А умът иска да мисли. Във всяка човешка способност се заключава стремежът на личността да излезе от състояние на безжизненост и да развие силата, която в неразвит вид се намира в нея като зародиш.

Развитото дете е не това, което знае всичко за всичко, а това, което умее да анализира и да използва своите знания в живота.“

Адаптация Марина Атанасова

Образование

Учене чрез внушение - българин го е измислил

Заедно

Игри, които каляват характера

Новини

За натиска на родителите и характера на детето

Здраве

Психолог: Детската градина да дава не знания, а емоционална увереност

Още от Образование

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Момче разглежда модел на атом. Снимка: Getty

Как да разберете, че детето ви е специално: 7 сигурни знака

Сърдито момиченце. Снимка: Guliver / iStock

Детските емоции - пълна енигма! Или не...

Отборът от Гимназията с преподаване на чужди езици „Симеон Радев“ – гр. Перник е големият победител в първото състезание.

Снимка: УНСС

Проведе се първото състезание в УНСС на Асоциация на езиковите училища в България

Дядо занимава малчуганите на детска пощадка. Снимка: Getty

На каква възраст да дадем детето на ясла или градина

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Методът Монтесори разглежда грешките като необходима стъпка за развитието на децата.

Снимка: Shutterstock

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Методът Монтесори разглежда грешките като необходима стъпка за развитието на децата.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Защо е важно да позволявате на детето да греши

Ето каква е гледната точка на метода Монтесори

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Мнение на специалиста

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Обикновено набеждават малчугана, че е мързелив и разсеян

Има начини да се справите с натрупаните килограми след раждането.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Можете ли безопасно да отслабнете по време на кърмене

Вижте кои са най-добрите стратегии за намаляване на теглото