Министър Кунева: Постиженията им силно зависят от подкрепата у дома
Снимка: Guliver / iStock
Българските четвъртокласници се представят добре на Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS (Trends in International Mathematics and Science study).
Това съобщиха вицепремиерът и министър на образованието и науката в оставка Меглена Кунева и директорът на Центъра за контрол и оценка на качеството в образованието Неда Кристанова пред журналисти.
Средният резултат по математика на българските четвъртокласници е 524 точки, а по природни науки е 536 точки. И по двете предметни области тези резултати са над средния резултат за участващите 49 държави в изследването, който е 500 точки.
Страни със сходни резултати на българските ученици по математика са Холандия, Унгария, Чехия, Кипър, Германия, Словения, Швеция, като последните четири са с по-ниски резултати. По отношение на природните науки: билогия, физика и физическа география резултатите на българчетата са сходни с тези на децата от САЩ, Словения, Унгария, Швеция, Норвегия, Англия, Чехия, Хърватия, Ирландия, Германия, Литва, Дания, Канада, като тези на последните седем са по-ниски.
По-голям дял български ученици постигат високите нива на знания, отколкото е средно за изследваните държави. Средно за TIMSS 6 на сто от учениците постигат най-напредналото равнище на задачите по математика, докато за България този дял е 10%. По природни науки страната ни се нарежда на седмо място по дял деца, решили най-сложните задачи.
"Резултатите са добри, но те също така съдържат и сериозни предупредителни знаци, които трябва да бъдат взети под внимание", коментира Кунева.
Изводи от изследването:
Постиженията на учениците силно зависят от подкрепата и ресурсите, осигурени в дома им, както и от желанието и амбициите на родителите техните деца да се справят добре в училище. Колкото по-високо образовани са родителите, колкото повече време отделят за образователни дейности на децата си и колкото повече децата са включени в такива дейности, преди да започнат училище, толкова по-високи са постиженията им. Учениците, в чиито домове има книги, включително детски, а родителите отделят време да се занимават с децата си, имат по-добри резултати.
Предучилищното образование и възпитание също е определящо за постиженията. Колкото по-дълго време детето е посещавало детска градина или предучилищна група, толкова по-високи са постиженията му. Кунева припомни, че от тази година предучилищното образование е задължително.
Майчиният език има значение. Децата, за които българският не е майчин, имат средно по-слаби резултати по математика и природни науки от децата, за които е майчин.
"МОН не може да влияе пряко на семейната среда, нейните ресурси или това родителите да се занимават активно с децата си, но е наша задача да адресираме онези сфери, в които политиките на министерството биха създали разлика", коментира Кунева. Тя посочи, че очаква следващия министър да продължи практиката на постоянна комуникация с родителските асоциации и се надява на положителна промяна, след като заработят обществените съвети.
Програми като „Твоят час“, които са за извънкласни занимания на децата, според нея също ще имат положителен ефект върху резултатите, защото изследването показва, че извънкласните дейности стимулират интереса към ученето.
Страната ни за първи път се включи в изследването при четвъртокласниците. То се проведе през април 2015 г. като в него участваха 4228 ученици от IV клас от 149 училища. Всеки ученик решава по 20 задачи и по математика, и по природни науки, а родителите, учителите и директорите попълват статистически въпросници.
Източник: МОН
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари