Как заниманията с математика стимулират общото развитие, наблюдения на учителя
Снимка: Getty
Математиката е една от най-добрите тренировки за мозъка и начин за развитие на полезни качества на характера. Означава ли това, че трябва да започнете да обучавате детето да събира и изважда от ранна възраст. Отговор дава учителка с дългогодишен опит.
За всичко си има време
Съветът, че е добре обучението да започне от 3-годишна възраст, ще изненада много родители. Не е ли твърде рано?
Експертите са категорични, че не е.
В крайна сметка математиката не е просто способност да се брои, събира и изважда, а начин да се развие пълноценно гъвкаво мислене. И е добре да започнете от рано. Но в достъпна за детето форма – като на игра.
Колкото и да искаме бързо да напълним главата на хлапето с много знания, това няма как да стене насила. Има си норма за всяка възраст в зависимост от способностите му. Докато тези способности не узреят, няма как то да премине към следващия етап.
По същата причина не е нужно да го тормозите с числа и правила от много ранна възраст: до три години познавателният интерес е фокусиран върху съвсем различни теми.
Ако детето просто отказва да изпълнява задачи, отегчава се и се затруднява да отговаря на обективно трудни за него въпроси, то просто ще разлюби математиката.
Има едно златно правило на дидактиката. То е описано още през 17 век от Ян Амос Коменски, и гласи: преминаваме от просто към сложно.
Снимка: Getty
Как да го занимаваме с математика, ако е на 3 години
Като за начало, приемете идеята, че математиката е част от света около нас. Вижте какво в стаята може да ви е от полза. Прозорците са правоъгълни. Масата има четири крака, а котката и мишката имат четири крака.
Изследвайте света около вас и не забравяйте за себе си. Детето може да е в центъра на упражнението. Мама е голяма, а детето е малко.
Не е без значение да отбелязвате как расте на рамката на вратата. И да му обяснявате значението на всеки сантиметър нагоре.
Излизате на улицата и пак може да откриете „упражнения“ по математика.
Дървото има един ствол, но има много листа и клони. Обърнете внимание на формата на листата, те са различни, могат да бъдат големи, но има и малки.
Така детето се запознава с имената на дърветата и с понятията „едно и много“, „много и малко“.
Това е първата стъпка в развитието на способностите.
Говорете с детето - без реч няма мислене
На тригодишна възраст развитието на способностите върви ръка за ръка с развитието на речта. Речта и мисленето са два механизма на един процес. Ако детето не знае как да каже нищо, как ще разберете дали мисленето му се развива? Ако то не говори, как ще разберете какъв речник има?
Проблемът на съвременните родители е, че те говорят много малко с децата си: дават им джаджи, оставят ги до телевизора с анимационни филми.
Научно доказано е как се развива речта - развива се по типа "чуто - повторено". Само така се обогатява речникът на детето.
Речникът на съвременните деца е беден и това е истинско бедствие.
Учителите бият тревога, ужасени са и учителките в детските градини. Оказва се така: децата изпълняват задачи по поръчка (рисуват топка, рисуват кръг, рисуват квадрат), но не могат да назоват тези фигури.
Снимка: Getty
Какво трябва да може да прави дете на 3-5 години
Първо, детето трябва да може да говори и да описва поне света около себе си. Едно тригодишно дете трябва да може да брои до 5, да може да сравнява числата по броя на елементите, включени в тях, и да може да изравнява тези елементи.
Решавайте прости задачи със сладкиши: даваме на зайчето три бонбона, на мечката два, какво трябва да се направи, така че мечката и зайчето да имат по равно бонбони?
Възрастта от 4-5 години, дори от гледна точка на психологията, се счита за много важна за количеството усвоена информация.
Можете да дадете на детето по-сложни задачи: то спокойно се справя с броенето до 10.
Детето не пише числа на петгодишна възраст, защото ръката му все още не е готова. Използвайте тетрадка с точки, за да се упражнява да свързва точките или да движи молива в улея на числото. Фигурката е красива, детето я обикаля и се радва, че се е справил добре.
Припомняме една мисъл на Сократ. "Чувам и забравям, виждам и помня, правя и разбирам."
Неслучайно преподаването в детската градина и дори в училище се основава на следните методи:
вербален - брои, кажи;
визуален - колко, защо, кой е и какво е;
практикувам - детето брои на пръсти, рисува в тетрадка, чертае кръгове, свързва точки.
Ако обучението се провежда правилно, тоест от просто към сложно, тогава децата винаги учат с удоволствие.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари