Игрите, които играем: Островът на съкровището

Психологът Десислава Александрова с идея в помощ на писането и четенето

15 август 2019 г.

Илюстрация: Guliver / iStock

Играта, която ви представям, е подходяща за деца над 7 години, тъй като е свързана с умението за четене и смятане. Сценарият може да се измисли под всякакви форми, в зависимост от интереса на детето.

В нашият случай играта се измисли за момче на 8 години, с цел да се намали съпротивата му към четене и писане.

Предварителната подготовка включва скриване на различни перлени топчета (развален стар гердан) из стаите, които играеха ролята на загубено съкровище. До тях поставяхме лисчета с указания, които да го водят до следващото топче. В самите листи включихме различни математически задачи, подреждане на думи в изречение, рисуване, четене –  всичко свързано със задачи от учебния му план.

Самите ние се „замаскирахме“, като пирати – сложихме по една превръзка на окото, взехме си саби, нарисувахме брада и мустаци, за да се засили игровия елемент в играта и да се провокира въображението на детето.

Какво развива тази игра?

Първо, запълват се дефицитите, които детето има в определените области от учебния му план. Всичко се случва в движение, което е приятно за момчето или момичето. Освен това се упражняват уменията му да смята, чете, рисува, без да се активира съпротива, тъй като крайната цел се явява събиране на топчета, а не фокусиране върху самото умение.

Развива се и пространственото ориентиране.

Детето се поставя в роля, в която преодолява различни препятствия, а това е свързано с развиване на въображението и увереност.

Ето един примерен вариант, които може да се направи като задачи:

 

Илюстрация: Guliver / iStock

Гошо има 2 лв. Рени му дала още 5. Колко лева имал Гошо?

  • 3 – отиди в банята
  • 8 – отиди в кухнята
  • 7 – отиди в хола

Там, в хола, детето намира бележка с друго указание:

 „Отиди в кухнята и намери зелена чиния. Занеси я на…“ (името на родителя)

Тогава на детето се дава следващото указание за това, което трябва да направи: „Нарисувай корона.и бележка:

Рени има 12 лв. Гошо ѝ взел 7. Колко лева останали за Рени?

  • 5 – отиди в спалнята
  • 6 – отиди в банята
  • 8 – отиди в коридора

Там, в спалнята, го очаква следващото указание:

 „Занеси 10 – 7 кубчета на …“ (името на родителя)

Единият родител е в друга стая, където му дава следващата задача:

 „Обиколо 3 пъти стаята.и лисче „Викни: „Ура! Аз победих.”

Задачите могат да се усложнят в зависимост от възрастта. Може да се играе с повече деца, което ще засили конкурентния елемент и ще подпомогне за развитие на качества като борбеност, воля за преодоляване на трудности и бързина за реализиране на поставените задачи.

Снимка: личен архив

Десислава Александрова е завършила психология и магистратура във Варненски Свободен Университет. Специализирала е психоанализа към Българска школа по психоанализа и работи там. Контакти: d.andreeva.alexandrova@abv.bg; 0878 65 77 84 

Коментари
Последни видеа