Дори детето още да не знае буквите
Майка чете книжка на децата си. Снимка: Shutterstock
Може да си мислите, че трябва да четете приказки на глас, само докато детето не се научи да чете самостоятелно. Но четенето е не само забавление и предаване на информация, а и инструмент за създаване на силна емоционална връзка и насърчаване на всестранното развитие. Науката го доказва.
Много експерти смятат, че четенето на глас, има смисъл дори когато детето вече активно чете самостоятелно.
Детската писателка и авторка на „Аста-Ураган“ и „Бъдете здрави!“ Кристина Кретова обяснява защо това е от съществено значение.

Майка чете книжка на детето си. Снимка: Shutterstock
Съвременните невролози казват, че детският мозък е особено чувствителен към думите.
Когато слуша как възрастни четат, няколко области на мозъка се активират едновременно (слухова, зрителна, двигателна и дори частта, отговорна за въображението).
Докато детето слуша текста, то „вижда“ героите, следи сюжета, обръща внимание на детайлите.
Дори малки деца, които все още не могат да говорят, започват да улавят ритъма и интонацията на речта и да учат нови думи. Това по-късно пряко влияе върху способността им да общуват, да изразяват мисли и да разбират другите.
Учените отбелязват друг важен момент: Редовното четене развива така наречените когнитивни навици. Децата се учат да свързват логически събития, да намират причинно-следствени връзки и да развиват паметта си. Всички тези умения по-късно помагат в ученето и комуникацията.
Важно е да се разбере, че книгата предава не само знания, но и емоции. Докато чете, възрастният променя интонацията си, показва изражения на лицето и понякога дори жестове. Това помага на детето да се научи да различава различните тонове на гласа и да усеща тъга, гняв, радост, страх и други емоции. С течение на времето това му помага да съчувства на героите, което е начинът, по който се полагат основите на емоционалната интелигентност.

Майка чете книжка на децата. Снимка: Shutterstock
Четенето помага и за справяне със страховете.
Много деца се страхуват от тъмното или от това да бъдат сами. Приказките, в които героите преодоляват предизвикателства, им дават чувство за сигурност. Децата разбират, че ако героят може да ги преодолее, те също могат.
Децата запомнят завинаги моментите, прекарани с родителите си в приятна обстановка. Четенето заедно създава чувство за сигурност, тъй като родителите – тези възрастни, зрели и надеждни – са точно там.
Подобна комуникация е особено важна в ерата на джаджите и постоянното бързане.
Без емоции телефоните и таблетите никога няма да заместят чувствителната комуникация лице в лице.
Психолозите отбелязват, че децата, на които се чете, имат по-високо ниво на доверие в родителите си, по-склонни са да споделят преживяванията си и са по-малко затворени в себе си.
Историята предоставя много примери за това как четенето е формирало личността.
Великият писател Виктор Юго е израснал в семейство, където майка му е чела на децата всяка вечер (тя като цяло е била ангажирана с всестранното образование на децата).

Майка чете книжка на децата. Снимка: Shutterstock
Последните изследвания потвърждават, че децата, на които редовно се чете, се представят по-добре в училище.
Американската академия по педиатрия препоръчва да се започне с четене още от първите месеци след като бебето се роди. През този период се формират основни невронни връзки и гласът на родителя се превръща в мощен стимул за неговото развитие.
Проучване, проведено в Харвардския институт по образование, установи, че децата, чиито родители са ги учили да четат на глас, имат значително по-високи академични постижения и социални умения от тези, които са израснали без този навик.
1. Започнете възможно най-рано. Дори бебетата реагират на гласовете на родителите си, а простички рими и песнички им помагат да усетят ритъма на езика.
2. Отделете време. Нека това бъде 10-15 минути преди лягане или след обяд. Важно е четенето да стане навик.
3. Разнообразие от книги. Приказки, стихотворения и образователни истории помагат за развитието на различни аспекти на мисленето и емоциите.
4. Обсъдете какво са прочели. Попитайте ги какво им е харесало, с кой герой се свързват и как биха постъпили, ако бяха на мястото на този герой.
5. Включете детето си. Нека обръща страниците, да разглежда картинките и да задава въпроси.
6. Четете като семейство. Понякога можете да правите „ролеви игри“, където всеки "играе" различен герой. По-големите деца особено се радват на това.
7. Дайте личен пример. Ако детето види родителите си да четат, то ще възприеме четенето като естествена част от живота.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари