Как си днес?

Или защо емпатията е една от най-важните човешки способности в съвременния бизнес свят

01 Юли 2020 г.
Как си днес?

Снимка: Shutterstock

Емпатията е в основата на добрата екипна работа и разбирателството в офиса. Това я прави една от най-важните човешки способности в съвременния бизнес свят. Докато проучване след проучване показват, че нивата на стрес и натовареност в работата растат с всяка изминала година, ролята на съпричастността в работната среда става все по-важна и по-важна.

Всички ние имаме нужда от една голяма доза емпатия на работното място, и то не само от страна на нашите ръководители. Проявяването на съчувствие и разбиране е задължение на всеки служител. Добрата новина е, че нашите мозъци са „програмирани” по такъв начин, че съчувствието ни идва по естествен път.

Джамил Заки, автор на The War for Kindness обаче твърди, че полагаме целенасочени усилия за подхождане с емпатия към всички ситуации в нашето ежедневие, ние може да станем още по-добри колеги и приятели.

Ето няколко фрази, които трябва да използвате по-често в работата си, ако искате да постигнете този резултат:

1. „Как се чувстваш?“

Много често най-доброто нещо, което може да направите, за да насърчите проявите на емпатия на работното място,  е да попитате някой човек във вашето обкръжение как се чувства. Когато подканвате другите да изразяват емоциите си и да говорят за нещата, които ги измъчват или ги карат да се чувстват щастливи, вие им показвате, че те са ценени и уважавани и че благосъстоянието им е важно за останалите.

Ако ваш колега от отдела по продажбите е изгубил важен клиент, вие може да отидете при него и да му кажете „Чух какво се е случило. Как се чувстваш?“. Това най-вероятно няма да разреши проблемите, произтичащи от така създалата се ситуация, но ще даде възможност на вашия колега да разтовари стреса и натоварването, което е насъбрал.

В много случаи ние се страхуваме да задаваме подобни въпроси, мислейки, че те могат да бъдат възприети като навлизане в личното пространство, но истината е, че лесно може да разберете дали човек не иска да говори за проблемите си. Ако той ви даде кратък отговор, без да навлиза в детайли, то може би е по-добре да не продължавате да го занимавате с въпроси от този род. В повечето случаи обаче хората оценяват високо проявата на интерес към тях.

2. „Съжалявам, че си се озовал в такава ситуация“

Тази фраза може да бъде много полезна в момент, в който ваш колега споделя с вас информация за някаква неприятна ситуация или случка. Представете си, че ваш колега току що е научил, че в отдела му ще има масови съкращения през следващата седмица, или пък е споделил с вас, че има  семейни проблеми. Понякога най-елементарната реакция показва най-голяма емпатия. Може да последвате фразата с допълнителни въпроси, с които да си изясните ситуацията, в която е попаднал вашия колега. По този начин може дори да стигнете до някакво решение, с което да помогнете за разрешаването на неговия проблем.

3. „Бих се почувствал по същия начин“

Тази фраза е помага за изграждането и заздравяването на връзките с останалите. Да си представим, че ваш колега ви е казал, че не е получил дългоочаквано повишение, тъй като мениджърът му е бил предубеден срещу него от самото начало и не е проявил никакъв интерес към неговата кандидатура за поста. Вместо това, повишението е получил служител, който е в приятелски отношения с мениджъра. Очаквано, вашият колега се чувства измамен и разочарован. Когато кажете „Аз бих се почувствал по същия начин“, вие му показвате, че неговата реакция е напълно нормална и че споделяте неговото недоволство от тази несправедливост.

4. „С какво мога да помогна?“

Този израз също е изключително ефективен за подобряването на отношенията ви с другите, независимо дали става въпрос за ваш колега или шеф. Проучване от 2018 г. на LinkedIn установява, че 60% от хората, които са стресирани преди началото на работно седмица, казват, че това се дължи на многото работа, която имат. Това е добра причина да покажете съчувствие и да предложите помощ. Хората много често имат нужда най-обикновено успокоение и подсигуряване. Фактът, че сте готови да помогнете, не означава задължително, че другите ще се възползват от вашето предложение, нито пък че трябва да поемете пълна отговорност за някакво чуждо задължение. Ако обаче дадете конкретно обещание, то трябва да го изпълните.

5. „Страхотна работа!“

Емпатията може да бъде изразена и в момент, когато някой ваше колега е постигнал някакъв голям успех. Ако човек от вашия екип е свършил страхотна работа по някаква задача или е привлякъл нов клиент за компанията, не пропускайте възможността да го похвалите. Важно е да осъзнаете, че успехът на компанията зависи от усилията и здравата работа на всички нейни служители. Независимо дали става въпрос за ваш шеф или подчинен, бъдете щедри с комплиментите.

Източник: Мениджър Нюз

Да поговорим

7 съвета за майката, върнала се в офис след пандемия

Да поговорим

Как да се справим с всезнайкото в офиса?

Здраве

Стресът в офиса качва килограмите на жените

Още от Заедно

Голямото семейство на Енрике Иглесиас и Анна Курникова. Снимка: Instagram

Енрике Иглесиас и Анна Курникова посрещнаха бебе №4

Ивет Лалова и Тиаго. Снимка: Instagram

Ивет Лалова: Коледа не е скрита в подаръците

Книга, борови клонки, чаша кафе и свещ. Снимка: Shutterstock

 

Добри приятели, хубави книги и спокойствие

Содена питка и боб. Снимка: Shutterstock

Обредните храни за Бъдни вечер

Луиза с цигулката. Снимка: Instagram

Дъщерята на Веско Ешкенази хвана уверено цигулката

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock 

Голямото семейство на Енрике Иглесиас и Анна Курникова. Снимка: Instagram

Ивет Лалова и Тиаго. Снимка: Instagram

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock 

Голямото семейство на Енрике Иглесиас и Анна Курникова. Снимка: Instagram

Заедно

Енрике Иглесиас и Анна Курникова посрещнаха бебе №4

Те обявиха публично щастливата новина в социалните мрежи

Ивет Лалова и Тиаго. Снимка: Instagram

Заедно

Ивет Лалова: Коледа не е скрита в подаръците

С Тиаго празнуват най-вълшебните мигове край елхата

Момиче чете указания на естествена елха. Снимка: Shutterstock

Здраве

Изкуствена или естествена коледна елха

Опасни са за здравето: факт или мит – мнение на специалист

Книга, борови клонки, чаша кафе и свещ. Снимка: Shutterstock

 

Коледа

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Какво (не) знаете за Коледа (Част 1)

Предлагаме ви 15 любопитни неща за този светъл празник, с които може да впечатлите гостите си

Коледни чорапи с изненади на камината. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Коледни чорапи с изненади на елхата или на камината

Няколко хитри идеи какво да изберете и какво да сложите вътре

Содена питка и боб. Снимка: Shutterstock

Заедно

Обредните храни за Бъдни вечер

Денят, в който кухнята става център на Вселената

Луиза с цигулката. Снимка: Instagram

Заедно

Дъщерята на Веско Ешкенази хвана уверено цигулката

2-годишната Луиза трупа сериозен музикален опит

Дете гледа към небето шейна с елените на Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Как деликатно да признаете, че Дядо Коледа не съществува

Ако детето започне да задава въпроси, на които трудно намирате отговор

Книга, борови клонки, чаша кафе и свещ . Снимка: Shutterstock

 

Празнично аранжирана маса. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Маса, която разказва приказки

5 хитри и бюджетни идеи за новогодишна аранжировка