В разговора бъдете като трамплин, а не като гъба
Снимка: Guliver / iStock
Когато общуването куца - и у дома, и в офиса, и на улицата, с хора от най-различни поколения, може би и ние имаме вина, защото не умеем да изслушвате събеседника. Колко провалени приятелства, колко скандали и колко драматични моменти сме изживявали, защото някой не умее да ни изслуша. И обратното... Грешките в комуникацията са сред големите проблеми на модерните хора.
За да бъдем по-добри слушатели, оказва се, е нужно да действаме "като трамплин, а не като гъба". Това е едно от заключенията в изследване на Harvard Business Review, пише Обекти.бг, като цитира Mental Floss.
Учените анализирали навиците на 3492 участника в програма, предназначена за обучение на мениджъри. След сортиране на данните, HBR идентифицирали 5-те процента най-добри слушатели и започнали да изучават навиците им, сравнявайки ги с тези, които са класирани по-назад.
Така определили четири основни насоки за подобряване на слушателските умения.
Първо, добрите слушатели не мълчат, докато слушат. Вместо това, те задават въпроси, искат допълнителна информация или разяснения.
Второ, те повдигат самочувствието на говорещия, като го карат да се чувства разбран, докато говори.
Трето, те оказват съдействие, а не са настроени войнствено, търсят допирни точки в дебата.
На четвърто, но не на последно място, те правят предложения, търсят обратна връзка по тактичен и любезен начин, а не се натрапват.
Докато конвенционалната мъдрост гласи, че доброто слушане изисква да действаме като гъба - да попиваме всичко, което другият казва, от HBR с изненада установяват, че добрите слушателите са по-скоро като трамплин - позволяват на говорещия да “си разменя” идеи със събеседника, осигуряват обратна връзка и нови предложения.
Накратко: слушането не трябва да бъде пасивен акт. Добрият слушател слуша - без да прекъсва, но и в подходящия момент задава въпроси или изисква обратна връзка.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари