Какво да ядем над 20, 30, 40…

Подмладяващи храни за всяка възраст

11 септември 2019 г.

Илюстрация: Shutterstock

Приказката за живата вода е само… приказка, но диетологът Фиона Карутерс съветва да не харчим пари за разхубавяващи процедури, а да наблегнем на правилното хранене. За разлика от козметичните манипулации, адекватните продукти наистина помагат в борбата със стареенето.

От какво зависи колко ще живеем е как ще изглеждаме – от генетиката? „В това число и от нея“, не отричат учените. Но в действителност гените са само една четвърт от всички фактори, които определят продължителността на живота. Останалите три четвърти причини са обусловени от начина на живот, към който се придържаме, и от начина, по който се храним.

Доказано е и че за всяка възраст съществува различни „подмладяващи“ храни:

Над 20 години

На тази възраст вече не растем, но костите все още укрепват, което значи, че един от най-важните елементи за подпомагане на този процес е калцият. Затова и трябва да се ядат повече млечни продукти, броколи, риба.

Снимка: Shutterstock

Девизът на младостта е "Вземи всичко от живота". Но интензивното учене и енергичното тичане нагоре по кариерната стълбица изисква не само физически сили, но и колосален умствен заряд. Затова на организма е необходим и йод, който облекчава силното натоварване на мозъка и нервната система. Добър избор са морските дарове, а също и телешко печено и немазно месо, които отнемат стреса. Зелените салати, зелето, различни плодове и зеленчуци, особено зелени и оранжеви, също помагат.

Дори все още да не се замисляте за потомство, помнете, че менюто, обогатено с полезни растителни масла – зехтин, тиквено, ленено, въздействат благоприятно на здравето на репродуктивната система.

Над 30 години

Все повече жени днес раждат на около 30 години. Когато се подготвяте за бременност, не забравяйте, че на тялото ви са нужни допълнителни запаси от енергия и… желязо!

Започнете да ядете постни червени меца, птици и риби. Тъмнозелените зеленчуци и бобовите също съдържат много желязо, но растителното желязо се усвоява по-бавно от животинското. Ако сте убедени вегетарианци или се придържате към безмесен режим на хранене, комбинирайте източниците на растително желязо с продукти, богати на витамин С – той помага за усвояване на ценния микроелемент.

Над 30 е и възрастта, в която забелязваме първите признаци на стареене, затова е много важно да включваме в менюто си храни – антиоксиданти, които помагат за извеждането на свободните радикали от организма. Свободните радикали са главните врагове на красивата кожа.

Снимка: Shutterstock

Наблягайте на храни – антиоксиданти, каквито са боровинките, къпините, соята, морковите, целината, аспержите, лукът, патладжаните, бобът.

Време е да намалите количеството въглехидратни храни, а белтъчините – да увеличите. В съчетание с редовна физическа активност белтъчните храни ще ви помогнат да съхраните идеални формите на тялото.

Препоръчително е също да намалите количеството на пълномаслените млечни храни, на пържените ястия и да се откажете от колбасите, майонезите и кетчупите. Научете се също да пиете чиста, негазирана вода – около 1, 5 л на ден, както и зелен чай.

Над 40 години

Тази възраст е кризисна, казват психотерапевти и ако все още не сте установили този факт от личен опит, е добре да знаете, че тогава на организма са особено нужни продукти, които успяват да преборят депресията и променливите настроения.

Хормонът на щастието – серотонинът, се съдържа в обикновени, но често нелюбими овесени ядки, пуешко месо, червени чушки и шоколад.

Снимка: Shutterstock

Трябва да знаете и че на тези години настъпват хормонални промени, например изработва се по-малко от хормона тироксин, който ускорява обмяната на вещества, освен това се намалява способността за усвояване на мазнините – ето ви две причини за наднорменото тегло, което е не само грозно, но и вредно за здравето. Затова е важно да се намалят количествата, калориите и въглехидратите.

Така че: твърдо „не“ на мазните меса, полуфабрикатите, белия хляб и храните, които съдържат много захар и сол.

За да поддържате теглото си в норма помагат зеленолистните зеленчуци, а за да укрепвате паметта, не забравяйте да хапвате риба. Тя съдържа полиненаситени мастни киселини, които не само защитават стените на кръвоносните съдове от холестерол, но и подобряват паметта и мисловните способности.

Сексуалното влечение се завръща с повече ядки и морски дарове в менюто.

Над 50 години

При много жени в този период настъпва менопаузата, нивото на естроген започва да намалява, появява се склонност към задържане на течности.

Над 50 костите стават по-крехки, ставите отслабват, възникват артрити и артрози. Затова е изключително важно да приемате калций и витамин D. Те ще ви помогнат да избегнете загубата на костна маса и риска от остеопороза. Във всекидневното ви меню трябва да присъства мляко, извара с не по-малко от 2,5% масленост, а също яйца и риба.

Морските продукти са незаменими за здравето на съдовете, а също така те намаляват възпаленията и количеството на активни токсични вещества, които увреждат хрущялите.

Консумацията на риба отдавна се смята за част от здравословната диета, но едно от последните изследвания на американски учени констатира връзка между нивата на омега-3 в кръвта и дълголетието. „Ползотворното въздействие на рибата може да увеличи оставащите години живот до 2 години", твърдят учените.

Снимка: Shutterstock

Често именно в тази възраст килограмите започват да се увеличават бързо заради измененията в работата на ендокринната система и нарушения обмен на веществата. Срещу пълнеенето може да се борите и с хормонозаместителна терапия, и с придържане към специално меню, основано на леки растителни храни. Основният акцент в него трябва да са плодовете и зеленчуците, които засищат, а съдържащите се в тях влакнини регулират дейността на червата и помагат за извеждането на вредните продукти от организма. Месо и риба е добре да се ядат веднъж-два пъти седмично, а през останалото време да посветите на изобретяване на ястия от подмладяващи храни – домати, лук, чесън, патладжани, чушки, тиквички, репички, зелени храни, а също и билкови чайове.

Над 60 години

Колкото повече остаряваме, толкова по-малко спим и по-малко ядем. При хората на възраст апетитът не е така добър, като преди. С възрастта месните и рибни продукти се усвояват по-зле, затова и тяхната консумация трябва да се намали.

На масата всеки ден трябва да присъстват зеленчуци и плодове, богати на калий и бета каротин (картофи, патладжани, ябълки, кайсии), както и подправки - бахар, карамфил, розмарин, кардамон.

Снимка: Shutterstock

Те стимулират чувството на глад и влияят положително на нервната система – ще помогнат да почувствате вкуса на живота – буквално, пише parents.ru

Коментари
Последни видеа