Ако детето е дебеличко, запишете го на плуване

Волейбол пази гръбнака от изкривяване

Снимка: Guliver / iStock

Детето е кекаво, боледува често, килограмите му са в повече или пък гръбнакът му е изкривен. Картината не е само във вашия дом.
Как да я променим? Единственият шанс е да изкушим детето с някакъв спорт.
И колкото по-рано успеем да го „извадим“ от хладилника и да го разделим с таблета или компютъра за сметка на игрите навън, толкова шансът за успех е по-реален.
Има две условия, които родителите е добре да имат предвид.

Пробвайте. Нека детето си избере спорт, който му допада, за да продължи да ходи с желание. Не е проблем в началото да опита два-три, преди да вземе решение.
Второ – при наднормено тегло, плоско стъпало или гръбначно изкривяване, не всяко физическо натоварване носи полза.

Плуването и водната гимнастика са универсален лечител. Подходящи са за тези с наднормено тегло, при плоско стъпало и при гръбначни изкривявания.
Тенисът и баскетболът, според ортопедите, не са за деца със сколиоза, защото може да влошат изкривяването на гръбнака.

Така че се консултирайте със специалист.

Наднормено тегло

Всяко 6-о дете у нас е с наднормено тегло. За последните десет години броят на учениците с килограми над нормата се е удвоил. Още от първи клас.
От 1000 първолаци 28 са излишни килограми.
В десети клас положението е горе долу същото – 25 на хиляда, според последни проучвания.
И първите поражения от наднорменото тегло са върху кръвното.
Във всеки клас в българските училища има по един невръстен хипертоник. Ако проблемът с килограмите не се реши навреме, идват куп здравословни проблеми.

Едва 24 на сто от първокласниците обаче посещават някакъв спортен клуб или танци. Два процента от учениците не влизат в час по физкултура, 85% прекарват по два часа от почивните си дни пред телевизора.


А 40 на сто от подрастващите не мръдват от стола над 4 часа на ден. Това са последните данни от проучване на Института по педиатрия.

Малка промяна в режима на детето и в начина му на хранене може да „поправи“ теглото. Ако дебело дете трайно отслабне, има шанс да свали и стойностите на кръвното. Достатъчно е 20 минути на ден да рита топка или 1 час да върти педалите на колелото в парка, за да се раздвижи активно.

Два часа игри на открито са напълно достатъчни, за да свалят напрежението на малчугана и да изгорят излишните калории. Това няма как да се случи само с часовете, отредени за спорт в училище, защото те са малко.

Така, че решението е да запишете детето да спортува. Как правилно да се ориентирате към подходящ спорт.

При наднормено тегло – в басейна

Снимка: Guliver / iStock

Ако детето е с излишни килограми, леката атлетика няма да е от полза да него. Активното и силово спортуване може вместо полза да донесе вреда.
Вероятно ще му помогне да свали по-бързо килограмите, но има риск да увреди ставите.

Особено в пубертета те са крехки, хрущяли и ставни връзки, са особено уязвими. Решението е басейнът.

Водата омекотява движенията, наднормените килограми не товарят ставите , а в същото време „работи” в няколко посоки – топи активно излишните мазнини. Затова може да се практикува от дебелички, обездвижени и дори за възстановяване след операция.

Водна аеробика 

Предимства:

- Не е нужно малчуганът да умеете да плува. Заниманията се практикуват на плитко в басейна, краката опират на дъното.

- Упражненията натоварват равномерно всички групи мускули. Най-голяма полза има за тези на гърба и на корема. Затова водната гимнастика и плуването се препоръчват при тежки изкривявания на гръбнака.

- Подходящи си и при свръхзатлъстяване, защото не крият риск от претоварване на ставите или травми.

- Цялата тежест на тялото “лежи” на водата.


- Плуване, скачане, въртене на педали във водата, упражнения с гирички и макарони – каквито и да са упражненията, те са най-ефективният начин за отслабване, защото бързо горят калории.

- Ефектът идва бързо. Съпротивлението на водата е близо 12 пъти по-голямо отколкото в залата, например.

 - В басейна тялото има нужда от допълнителна енергия, за да поддържа терморегулацията си. Това усилва ефекта от горенето на излишните калории.

Ако гръбнакът е изкривен от сколиоза

Спортът трябва да развива симетрично двете половини на тялото.

Подходящи са:

Снимка: Guliver / iStock

- Плуване, лека атлетика, които натоварват равномерно двете ръце и двете половини на тялото. Също така и гимнастика - шведска стена, висилка, упражнения на успоредка и всички уреди, при които тежестта се разпределя симетрично на целия раменен пояс.
Когато тялото увисне на ръцете под собствената си тежест, гръбначният стълб се изпъва и прешлените се подреждат правилно като застават един под друг.

Неподходящи:

- Тенис, скуош, бадминтон, баксетбол - които натоварват предимно едната ръка. При тях дясната е доста по-натоварена, което може да задълбочи сколиозата.

Веселина Мончева

Коментари
Последни видеа