Два часа на слънце, за да е спокоен сънят

Как да синхронизираме вътрешния си часовник

13 Май 2020 г.
Два часа на слънце, за да е спокоен сънят

Снимка: Guliver / iStock

Карантината коренно промени начина на живот най-вече заради липсата на пълноценно физическо натоварване, което заменихме с по-дълго застояване пред екраните. Това се отразява зле на вътрешния биологичен часовник и на съня на деца и възрастни.
Как можем да намалим щетите, съветват специалисти от френската Национална медицинска академия.
Вътрешният ни биологичен часовник е под командата на генетични фактори, както и на други – например излагане на слънчева светлина.

Карантината наложи промени и обърка вътрешния ни биологичен часовник. Той  не винаги е в синхрон с астрономичния час най-вече при децата и подрастващите, които до късно вечер са пред екраните – таблети, телефони, компютри. Синята светлина, която те излъчват, затруднява синтеза на мелатонин – хормона, който вика съня. И ден след ден, освен нарушения на съня, се трупат и още беди – промяна на апетита, настроението и, естествено, се усеща една постоянна умора.

Какво може да направят родителите

1. Ограничете използването на екрани през деня, доколкото ви е възможно. И категорично ги забранете поне 1 час преди времето да сън.

2. Ако детето е под 3 години, не бива да се излага на въздействие на екраните, включително и на телевизора.

3. Направете така програмата през деня, че да следва определен постоянен ритъм.

4. Правете разходки и стимулирайте детето да  се движи, колкото и да му липсват игри с връстниците. Има възможности: тротинетка, колело, скачане на въже, походи в планината...

Мама и татко  също са под стрес

И техният сън е нарушен. Проучване сочи, че по време на карантината 74% имат някакви нарушения на съня.

Ето какво съветва френският специалист по съня д-р Ломбар:

- Ако искате да се информирате за епидемиологичната обстановка в страна и по света, направете го еднократно през деня. Не гледайте и не четете постоянно такива новини, особено 2-3 часа преди сън.

- Сутрин винаги ставайте в определен час – така помагате на вътрешния си биологичен часовник.

- Почувствате ли, че главата ви натежава, а очите се затварят, веднага си легнете.

- Както и деца, така и родителите е добре да не са пред екраните непосредствено преди сън.

- За да спите добре, е много важно да прекарате поне 2 часа на слънце през деня.

- В спалнята температурата трябва да е около 18 градуса, а прозорецът – отворен.

- Не спортувайте късно вечер, преди сън.

- Избягвайте възбуждащи напитки ( кафе, чай, кокакола, алкохол) вечер. Те затрудняват заспиването и правят съня неспокоен.

- Осигурете си тъмнина – пряката светлина от прозорците пречи на спокойния сън.

- Кучето и котето нямат масто в леглото до нас, защото техният ритъм на сън и различен. 
Източник: parents., Мона Василева

 

Здраве

Сънят попълва речниковия запас на детето

Здраве

Как сънят да стане спокоен и релаксиращ

Здраве

С компания в леглото сънят е неспокоен

Здраве

Как сънят пренастройва имунитета

Още от Здраве

Горските плодове са богати и на желязо.

Снимк: Shutterstock

Храните, които намаляват риска от сърдечносъдови заболявания

Витамините са важни както за майката, така и за бебето, по време на бремевнността.

Снимка: Shutterstock

Най-важните витамини за бебето през бременността

Жена, която мечтае. Снимка: Getty

6 начина да се успокоите, които само увеличават стреса

Ниската кръвна захар при кърмачетата е често срещано заболяване, което в повечето случаи не трябва да ви притеснява.

Снимка: Shutterstock

Ниска кръвна захар при кърмачета

Снимка: Shutterstock

Пирамидата на детското развитие

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Да живееш сам всъщност изобщо не е толкова лошо.

Снимка: Shutterstock

Хълцането на бебето притеснява сериозно родителите.

Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Хълцането на бебето притеснява сериозно родителите.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Как да спрем хълцането на бебето

И колко тревожно може да бъде това

Момиче яде разнообразни храни. Снимка: Getty

Хранене

Ям, когато съм в стрес: грешният модел, който родителите насаждат

Какви проблеми се крият зад този „апетит“ на тийнейджъра и как да ги избегнем

Уил Смит. Снимка: Getty

Заедно

Уил Смит отново коментира раздялата със съпругата си

Актьорът призна, че Джейда е един от „най-дръзките гангстери“, които е срещал

Дейвид Бекъм. Снимка: Getty

Заедно

Дейвид Бекъм откровено за 27 години брак с Виктория

Футболистът: „Не знам как оцеляхме заедно през тези години“

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty

Майка прегръща сина си. Снимка: Getty

Да поговорим

Какво е сигурна привързаност: 3 важни признака

Защо това е най-доброто нещо, което можете да дадете на едно дете

Жена обвинява партньора си. Снимка: Getty

Мнение на специалиста

Възможно ли е след изневяра пак да сте заедно

Как да преодолеете болката и да потърсите общ път

17-годишната Шайло. Снимка: Getty

Заедно

Дъщерята на Брад Пит и Анджелина Джоли демонстрира танцови умения

17-годишната Шайло впечатли феновете с динамичните си движения

Хейли Бийбър. Снимка: Instagram

 

Заедно

Бременната Хейли Бийбър с първа фотосесия

Показа как изглежда в шестия месец

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty