Защо е лоша идея постоянно да гълтате корема си

Някои здравословни състояния могат да доведат до негатини последици, ако го правите

24 август 2023 г.
Защо е лоша идея постоянно да гълтате корема си

Гълтането на корема изглежда добре, но не е полезно. Снимка: Shutterstock

Нашите коремни мускули са едни от най-трудолюбивите мускули в тялото. Те участват в почти всяко едно движение, което правим, като поддържат тялото стабилно и балансирано, защитават гръбначния стълб и дори се грижат вътрешните ни органи да си останат на мястото.

Но някои здравословни състояния и дори ненужното напрягане в ежедневието могат да доведат до дисбаланс на коремните мускули. С течение на времето това може да предизвика състояние, наречено „синдром на пясъчния часовник“ - пагубна промяна в структурата на коремната стена, която образува видима гънка в средата на корема. Не само това, но и ако не се лекува, тази промяна би могла да има верижен ефект върху вътрешните органи и други части на тялото.

Съществуват четири основни причини за синдрома на пясъчния часовник. Всички те водят до дисбаланс във функцията на коремните мускули.

Първата се дължи на някои вродени състояния (като гастросхиза или омфацела),  заради които коремните мускули се развиват неправилно, а това от своя страна води до мускулен дисбаланс.

Друга причина е неправилната стойка. Това кара гръбначният стълб да се отклони от своята нормална S-образна извивка, което предизвиква пагубни промени в напрежението и функцията на коремните мускули и съответно - до дисбаланс. Болката в корема (заради проблеми със стомаха, черния дроб или жлъчния мехур) също може да накара човек да свие коремните си мускули волево или неволево, за да намали или избегне болката.

Но друга изненадваща причина за синдрома на пясъчния часовник може да са проблемите с имиджа на тялото, които са все по-често срещани. Хората, които се чувстват несигурни в тялото си или които искат плосък корем, могат да гълтат коремните си мускули, за да постигнат този вид.

Мускулен дисбаланс

Когато гълтаме стомаха, това предизвиква свиване на ректус абдоминис (т.нар. „плочки“). Но тъй като сме склонни да съхраняваме повече мастна тъкан в долната част на корема, мускулите в горната са по-активни. Това води до образуване на гънка в корема за дълъг период от време, като пъпът се издърпва нагоре.

Независимо от причината - волева или неволева - гълтането на стомаха оказва по-голям натиск върху долната част на гърба и врата. Това е така, защото те трябва да компенсират промените в основната стабилност.

Притискането на корема също така намалява пространството,

в което могат да се разположат коремните органи. Ако погледнем на корема като тубичка от паста за зъби, притискането му в средата създава натиск в горната и долната част. Натискът в горната се отразява на дишането, тъй като [при съкращаването си двата купола на] диафрагмата (основният мускул, който вкарва въздуха) не могат да се спускат толкова надолу.

Натискът в долната част оказва по-голяма сила върху мускулите на тазовото дъно, тъй като когато коремът се гълта, коремната кухина намалява обема си. Наред с това се увеличават и силите, които се упражняват върху ставите на гръбначния стълб и таза, тъй като коремните мускули намаляват способността си да поемат ударите, когато са напрегнати.

Въпреки че има ограничени изследвания на въздействието на самия синдром на пясъчния часовник върху дихателния капацитет, изследванията на коремното пристягане (при което целият корем или само част от него се пристяга, за да се подпомогне възстановяването след мускулна травма или след операция) показват 34% намаление на количеството издишан въздух и 27-40% намаление на общия капацитет на белите дробове. Не е сигурно дали това води до дългосрочни промени в дихателния капацитет. Но в краткосрочен план може да затрудни физическото натоварване - а също така не е изключено да почувствате и по-рано умора поради намаленото количество кислород, което постъпва в кръвта.

Гълтането на корема може да натовари тазовото дъно,

което ще се отрази на функцията на пикочния мехур, матката и ректума и доведе до изтичане на урина или фекалии, както и до пролапс на матката. При хора, които вече имат проблеми с дисфункция на тазовото дъно (като уринарна или фекална инконтиненция), гълтането в корема може да ги влоши.

За щастие, синдромът на пясъчния часовник е обратим. Лечението на мускулния дисбаланс чрез упражнения, които укрепват всички основни мускули, ще помогне. Упражнения като планкове или мостове са само няколко примера. И дейности като йога или пилатесвероятно също ще бъдат полезни за отпускане на мускулите.

Синдромът на пясъчния часовник вероятно е нещо, което ще се развие в продължение на дълъг период от време - седмици на постоянно притискане на стомаха. Така че е малко вероятно периодичното гълтане на стомаха да предизвика подобни проблеми.

Има и много начини да го избегнете. Ако имате необяснима или продължителна болка в корема, си струва да потърсите лекарски съвет - не само за да предотвратите мускулния дисбаланс, но и за да лекувате основната причина за болката. Ако сте склонни да гълтате корема си, за да подобрите външния си вид, упражненията, които укрепват мускулите и гърба, ще бъдат полезни, за да ви помогнат да поддържате добра стойка и да имате плосък корем.

Обекти.бг

Още от Здраве

В топлото време е особено важно кожата на мъничето да бъде добре хидратирана.

Снимка: Shutterstock

Как да осигурим подходяща хидратация на бебешката кожа

Бебе, което гледа играчките си. Снимка: Shutterstock

 

На 3 месеца бебето може да различи жълто, зелено, червено

Снимка: Getty

Количеството има значение: колко вода да пие детето

Майка, която кърми. Снимка: Shutterstock

Кърмата не съдържа достатъчно желязо и още 6 вредни мита

Деца тичат по плажа. Снимка: Shutterestock

Не купувайте тези храни на плажа

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Жена с къс панталон. Симка: Getty

Има начини, с които да научите децата да подреждат стаята си.

Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Жена с къс панталон. Симка: Getty

Заедно

Как да носим къси панталони със стил

Ако искате краката ви да изглеждат по-дълги, изберете модел с висока талия

Има начини, с които да научите децата да подреждат стаята си.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Хитри трикове за поддържане на реда в детската стая

Ето как може да постигнете това и дори да включите малчугана да помага

Момиче, което е тъжно. Снимка: Shutterstock

 

Мнение на специалиста

Детето изпитва тревожност и тъга

Какво да направим и как да го успокоим

В топлото време е особено важно кожата на мъничето да бъде добре хидратирана.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Как да осигурим подходяща хидратация на бебешката кожа

Това е първата стъпка, с която защитавате новороденото