12 прости правила за организация на задълженията
Майка се опитва да се справи с децата и задачите. Снимка: Shutterstock
Всяка майка изпитва постоянна липса на време и упорито се стреми да се справя „по-добре, повече и по-бързо“. И „засяда“ в коловоза на стрес и паника, че не се справя.
Много майки постигат по-малко, отколкото биха могли, по една много проста причина: умора. Основната им грешка е, отлатат почивката и смятат, че това е каприз. Или дори бъркат почивката с мързел.
Ще се изненадате как ще се промени животът ви, ако започнете да използвате прости трикове.
Хитри съвети за управление на времето споделя семейният психолог Екатерина Холомова.

Жена пише списък със задачи. Снимка: Shutterstock
Първо, направете списък с нещата, които обикновено правите през деня. Сега го прочетете и се похвалете за всичко, което успявате да постигнете. Това е първата, но много важна стъпка към премахването на песимистични мисли като „Не мога да свърша нищо“.
Почивката трябва да бъде в списъка ви със задачи, точно както другите неща, и то да е с висок приоритет.
Важно е да си осигурите качествена почивка. Това включва грижа за себе си, време за саморазвитие, време със съпруга ви, общуване с приятели и т.н.
Наградете се с 10-15 минути почивка (или промяна на дейността) сутрин, следобед и вечер. Планирайте поне 30 минути лично време в средата или в края на всеки ден (за да се изкъпете, просто да легнете, да почетете или да се разходите).
Бъдете възможно най-конкретни за това какво ще правите в определените ви 30-60 минути почивка всеки ден и през почивните дни.
Помислете и запишете какво бихте могли да направите за себе си днес въз основа на нашия минимален план.
Отделете 15-20 минути, когато няма да бъдете обезпокоявани, и запишете всичко, което ви е на ума. Малки задачи, големи, неща, които трябва да запомните, неща, които бихте искали да направите някой ден (например, купуване на коледни подаръци).
Може веднага да разделите списъка на области от живота: „дом“, „деца“, „здраве“, „работа“ и т.н.
След като сте си изчистили главата, трябва да работите с резултатите.
Помислете кои от тези задачи са особено важни за вас? Кои изискват спешно внимание и време?
Важно е да разберете къде прекарвате времето си (напр. деца, дом, съпруг, работа, хобита, личностно развитие, красота, лични удоволствия, социализация, административни въпроси). Определете приоритетите и целите, като ги разделите на 4 зони: важни и постоянни (ежедневни грижи за децата, почивка), важни и спешни (ходене на лекар), важни и неспешни (разговори с роднини) и маловажни и неспешни.
Това са задачите, които абсолютно трябва да изпълните днес.
Също така включете и тези задачи, с които можете да се захванете, ако имате свободна минута.

Жена почива и мисли. Снимка: Shutterstock
Няма нищо по-демотивиращо от списък, който не се изпълнява всеки ден. По-добре е да си направите отделен „бонус“ списък, в случай че изведнъж имате време (детето е заспило рано, баба е пристигнала неочаквано и т.н.).
Как една майка може да се справи с неочаквани ситуации?
Бъдете подготвенаи.
Детето е уморено, болно, не може да заспи навреме, превъзбудено е и е раздразнително?
Не може да следва плана ви?
Направете си план Б за такива ситуации. Второ, не се разстройвайте, ако се наложи да промените и този план.
Никога не отказвайте помощ, когато ви бъде предложена.
Включвайте децата си в домакинските задължения от ранна възраст и споделяйте домакинските задължения със съпруга си.
Ако е възможно, наемете допълнителна помощ (за чистене на дома, бавачка и др.).
Обяснете на съпруга/съпругата си от какво конкретно се нуждаете.
Не казвайте просто: „Почисти апартамента“, а „Поправи крака на масата“.
Бъдете конкретни в молбите си.
Опитайте се да направите поне една домакинска задача редовна част от живота на съпруга си.
Помислете как можете успешно да комбинирате задачи, за да сведете до минимум времето за престой и бездействие.
Детето вече може да се къпе самостоятелно, така че можете да използвате това време, за да си направите маска за лице, да почистите мивката или да почетете книга, докато седите наблизо. Ако готвите в кухнята, създайте „работно пространство“ за детето си, където то да създава или експериментира с кулинарни съставки и тесто.
Големите задачи във времето обикновено се наричат „слонове“ и малцина могат да изядат един „слон“ за един ден, без да се претоварят, така че тези слонове се разделят на „пържоли“.
Тези „пържоли“ се ядат всеки ден, ако е възможно.
Малките задачи се наричат „жаби“. Правим списъци с нашите „жаби“ и „слонове“, разделяме „слоновете“ на „пържоли“ и работим по тях по график. Например, бърша прах през ден и мия подовете всеки ден. Спортувам веднъж на ден. Ако успея да го направя, давам +; ако не мога, давам -.
Награждавайте се за изпълнението на всяка задача. Например, ако завършите „жабата“, хапнете парче торта. Ако успеете да сложите две „пържола“, се поглезете и си купете нещо, което отдавна искате.
Можете да си направите таблица със задачи със списък с награди за изпълнението им.
Планирайте деня си предварително, така че вечерта да е свободна от домакински задължения и да можете да отделите време на съпруга и децата си.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари