Изследванията показват, че колкото сте по-претоварени, толкова по-малко го осъзнавате
Снимка: Shutterstock
Ако имате чувството, че сте „прегорели“ от работа, то трябва да знаете, че не сте сами. Работата от разстояние постави много хора в цикъл „работа, хранене, сън, повторение“, който в някои случаи е усложнен допълнително от семейни задължения.
Грек Макюън, автор на книгата Effortless: Make It Easier to Do What Matters Most, казва, че днес има два типа хора – тези, които страдат от бърнаут (прегаряне) и онези, които знаят, че са „прегорели“.
„Истинско постижение е да влезете във втората категория. Изследванията показват, че колкото по-претоварени сте всъщност, толкова по-малко го осъзнавате. Естеството на бърнаута е такова, че то замъглява вашата преценка“, казва той.
Според него, за да преодолеете тази бариера, трябва да подходите към въпроса с презумпцията, че сте претоварени. „Приемете, че страдате от бърнаут и след това потърсете доказателства. Да кажем, че дъщеря ви идва при вас и иска да ѝ срешите косата. Това е нещо малко, но когато сте претоварени, дори то може да ви натежи емоционално“, казва Макюън.
След повече от година под сянката на порочния цикъл „работа, хранене, сън, повторение“, вече е време да помислим за това как да заживеем по-добре.
По думите на Рианон Стейпълс, която е главен маркетингов директор на Hibob, добрата новина е, че все повече компании започват да гледат сериозно на бърнаута и да търсят начини за справянето с него.
Как да кажете на шефа и на другите
Може да мислите, че вашият ръководител знае колко претоварени се чувствате, но има голяма вероятност това предположение да е неточно, смята Стейпълс.
„От критично значение е да споделяте. Когато говорите с мениджъра си по тази тема е от ключово значение да му обясните какъв е най-добрия начин да ви подкрепи. Всички имаме различни нужди, така че конкретиката е полезна“, казва тя.
Например, вие може да имате нужда от по-ясни граници между работата и личния живот. Или пък може да се нуждаете от по-гъвкав график, който да е съобразен с грижите за вашите деца или родители. Може да искате да продължите да работите от вкъщи, след като компанията ви започне да връща служителите си по офисите.
„Най-важно е да се фокусирате върху специфичните нужди, които имате“, категорична е Стейпълс.
Ако вие сте шеф
В идеалния случай мениджърите ще са хората, които започват тези разговори. „Ако сте лидер, носите отговорност за стартирането на този процес. Когато питате ваш служител, дали страда от бърнаут, не го оставяйте да се чувства като изключение – споделете, че и вие сте подложени на голямо натоварване и че изпитвате трудности. Така ще увеличите шанса той да сподели с вас истинските си чувства“, казва Макюън.
Стейъплс съветва да питате служителите си какво може да направите, за да им помогнете възможно най-много. „Не можете да четете мисли и не знаете от какво се нуждае всеки служител. Нормално е да кажете нещо от рода на: „Искам да ти помогна, но трябва да ми помогнеш да разбера какво точно ще ти бъде от най-голяма полза“, обяснява тя.
Продължението четете в Мениджър Нюз
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари