8 правила за предотвратяване на детското затлъстяване

Това всъщност е изключително важен проблем, който не бива да се подценява

Снимка: Shutterstock

Основите за здравословното тегло се поставят именно в детска възраст.

Познавайки рисковете, които водят до затлъстяване; проблемите, рефлектиращи върху здравето; симптомите, по които може да бъде разпознато дали детето върви в неправилна посока; сигналите, че то вече страда от наднормено тегло; опасните диети и липсата на двигателна активност, бихте могли да направите наистина нещо полезно за малчугана. А именно – да го предпазите от излишни килограми, което е изключително важно за здравето му сега и като възрастен.

Учените определят този проблем като епидемията на третото хилядолетие и предупреждават да не се подценява и неглижира от родителите.

Ето и 8 полезни съвета, които ще ви помогнат да предотвратите риска от затлъстяване при децата.

1. Защо е важно? Излишното тегло може да причини големи здравословни и психологически проблеми

Детето с наднормено тегло може да изпитва по-големи здравословни проблеми от връстниците си с нормално тегло, предупреждават учените.

То е по-податливо на заболявания на горните дихателни пътища (като настинки и бронхит), а така също и към астматични разстройства. Страда по-често от безсъние (главно поради сънна апнея); може да има ортопедични нарушения (поради прекомерното натоварване на гръбначния стълб и ставите, а това повишава и риска от травма); по-изложено е на сърдечно-съдови и метаболитни заболявания (като хиперхолестеролемия, хипертония и диабет тип 2).

Но рисковете са и психологически. Пълничкото дете може лесно да бъде провокирано от съучениците си, подигравано и тормозено, което да го принуди да се затвори в себе си.

2. Как да разберете дали детето с наднормено тегло е изложено на риск

Ако то тежи малко над нормата, но яде здравословни и непреработени храни и спортува активно, не бива да го тормозите с диети и ограничения. В тази ситуация трябва само да продължите да държите теглото му под контрол, да го научите да се храни правилно и да следи промените в килограмите.

Съвсем друг случай е детето, което не просто е по-закръглено, но и се храни нездравословно и най-вече – води заседнал начин на живот. То е изложено на различни рискове, особено в периодите на скок на растежа. И може да се сблъска с важни здравословни проблеми, които да се отразят на живота му в бъдеще.

Затова е важно да направите всичко необходимо, за да промените не само храненето, но и стила му на живот.

Снимка: Shutterstock

3. Разделете храненето на 5 хапвания и сядайте на масата заедно

За да избегнете преяждането, е важно да наложите правилото на 5 хранения дневно: закуска, обяд, вечеря и две междинни закуски – сутрин и следобед.

Ако е възможно, основните ястия трябва да бъдат заедно, в атмосфера на спокойствие, така че да се възприемат като приятни моменти за споделяне. По време на хранене телевизорът трябва да остане изключен, защото отвлича вниманието от това, което се консумира и кара всички да поглъщат повече от необходимото.

4. Без други похапвания

Има много родители, които се оплакват и притесняват, че детето не яде, само защото на масата то почти няма апетит. И опитват да запълнят липсата на храна, като му предлагат многобройни похапвания през деня.

На практика те предлагат нещо за хапване всеки път, щом то спомене, че е гладно. И често са склонни на компромиси по отношение на качеството на храната, само и само да задоволят детето.

Резултатът не е добър. Реално така го презадоволяват и то с висококалорични и не особено хранителни продукти, вместо с полезните и здравословни.

Имайте предвид, че пакетираните лакомства обикновено са около 400 калории, но пък не насищат и много скоро детето е отново гладно.

5. Не позволявайте да яде от скука

Децата приемат най-много калории, когато им е скучно, а не защото наистина са гладни.

Това е така, защото храната се превръща в начин за запълване на някаква празнота. Ако например са сами у дома или родителите им са заети с нещо друго в този момент, а малките биха искали да си играят с тях.

Хитър трик за разрешаване на този проблем е като оставите на места в дома малки количества леки закуски, които са удобни за консумация, задоволяват именно този „глад от скука“ и в същото време са полезни за децата. Такива могат да бъдат някои зеленчуци, нарязани на пръчици като солети, или нарязани плодове.

Подобни „спасителни“ закуски може да носите и с вас, когато излизате на разходка, за игра навън или просто се налага да пазарувате с детето.

6. Давайте пример като и вие похапвате често плодове и зеленчуци

Плодовете и зеленчуците са крайъгълните камъни на здравословното хранене. Но за да убедим децата да ги ядат, не е достатъчно просто да ги поднесем, а трябва сами да дадем правилен пример като по-често ги консумираме пред малчуганите.

Доказано е, че децата копират храненето на своите родители. Ако вие хапвате повече плодове и зеленчуци, почти сигурно и те ще правят това. Както и обратното – ако не обичате такива храни, а предпочитате чипс да речем, децата също ще поискат същото.

Освен с добър пример, може да поднесете плодовете и зеленчуците по атрактивен начин на масата, защото за децата е наистина важно храната да бъде впечатляваща и най-вече забавна. Това ще ги мотивира да я пробват.

Снимка: Shutterstock

7. Спортувайте заедно

Физическата активност е от съществено значение за растежа и хармоничното развитие на детското тяло. Освен това насърчава развитието на мускулите, стимулира метаболизма и изразходва калориите, което спомага за поддържането на правилно тегло.

Но практикуването на физическа активност не означава само записване на детето в рамките на няколко часа седмично, а и движение всеки ден, дори да е за кратко. И точно тук може да се включи цялото семейство, тъй като това носи ползи не само на децата, а и на възрастните. В същото време родителите дават положителен модел, който детето свиква да следва.

И не става дума само да ритате футбол с момчето или да направите джогинг с момичето. Физическа активност означава да отидете на училище пеша или с колело. А ако училището е по-далече от дома ви, да паркирате колата не точно пред входната му врата, а на известно разстояние, за да може да повървите.

Игрите на открито и туристическите обиколки през уикенда са също двигателна активност, които носят не само ползи, но и емоционални преживявания.

8. Понякога позволявайте и малко вредни храни

Това е чисто стратегически похват. Излишно е да се демонизират вредните храни, защото така стават още по-желани за детето и нищо чудно то тайно от вас да си похапва, когато има такава възможност.

По-полезно е от време на време да му позволявате (под ваш контрол) да консумира и такива неща. Но в разумни количества и винаги в комбинация с нещо полезно. След това задължително компенсирайте с дълга разходка или някаква спортна дейност.

По материали от Nostro figlio

Коментари
Последни видеа