5 чаени лъжички на ден – не повече

Колко сладко да яде детето и кои храни колко захар съдържат

Снимка: Guliver / iStock

Любимата храна на малките сладурчета, разбира се, е сладка. Курабийки, бонбони, сладоледи, кексчета, вафли, палачинки... А при употребата на захар главното е мярката – особено, когато става дума за деца.

Какви количества сладко могат да ядат и какви са заплахите от прекомерната употреба на захар пред невръстния организъм изброява letidor.ru.

Научен подход

Специалистите по хранене са категорични: деца от 1 до 4 годинки могат да ядат на ден не повече от 50 г захар – 5 чаени лъжички. Това не е препоръчителна доза, а самият праг, след който започват проблемите. На пръв поглед може да изглежда, че количеството е прекалено голямо - всъщност са си две супени лъжици.

Нашето дете не яде по толкова, така че няма нищо страшно“, мислят много родители. Но тук не става въпрос за захар в чист вид. 50 грама е норма, покриваща абсолютно всички продукти, които детето консумира на ден.

Снимка: Guliver / iStock

Да видим: какво ядат и пият нашите деца? Мюсли с мляко, сладък чай, компот, плодово пюре, кифли... Все продукти, които смятаме за относително полезни и здравословни, но във всички тях има захар. Дори и възрастните е нежелателно да консумират повече от 60 грама захар на ден, да не говорим за децата. Работата е там, че ядем много повече от 100, а и от 200 грама.

Съдържание на захар в някои продукти:


Млечен шоколад (100 г) – 7 чаени лъжички

Пакет бонбони (100 г) – 11,5 ч. л.

Йогурт (50 г) – 1 ч. л.

Сладолед (1 мерителна лъжица) – 3 ч. л.

Газирани напитки (330 мл) – 8,25 ч. л.

Горещ шоколад (500 мл) – 4,5 ч. л.

Ябълки (100 г) – 2,6 ч. л.

Банани (100 г) – 3 ч. л.

Праскови (100 г) – 2,3 ч. л.

Грозде (100 г) – 4 ч. л.

Лимони (100 г) – 0,4 ч. л.

Домати (100 г) – 0,7 ч. л.

Боровинки (100 г) – 1,7 ч. л.

Снимка: Guliver / iStock

Нездравословни храни

В бонбоните и други сладости няма витамини, минерални соли или микроелементи. Много хора мислят, че сладкишите дават енергия и тонус на организма, но не е така. Захарите, съдържащи се в тях, са въглехидрати – лесни за възприемане, създаващи чувство за ситост, повдигащи настроението, доставящи временно удоволствие, само че за подрастващия организъм няма полза от тях. Има вреда, и то голяма:

- Атеросклероза, остеопороза, дисбактериоза, проблеми с имунитета, хранителна алергия – "заслугите“ за всички тях са на захарта;

- Развитието на диабет – както от първи, така и от втори тип понякога се свързва с прекалената консумация на захар;

- Актуалният проблем с наднорменото тегло също е пряко свързан не само с преяждане, но и с употреба на големи количества захар. А това заплашва и с метаболитни нарушения, и с проблеми с храносмилателния тракт, а дори и с неизправност на централната нервна система;

- Главната причина за кариесите също е увлечението по сладки неща;

- В списъка с основни причини за преждевременно стареене захарта е на второ място след слънчевата радиация, според дерматолози.

Снимка: Guliver / iStock

Може би мислите, че всички тези здравословни проблеми нямат отношение към децата, но, за съжаление, не е така – могат да застрашат не само възрастните, но и малките.

„Консумацията на захар над нормата има сериозни последствия за децата. Ако захарният диабет възниква не толкова често, то атопичния дерматит и наднорменото тегло са бич на много деца“, казва московският педиатър Ксения Полякова. „Нещо повече – тези заболявания се срещат между 3 и 10-12-годишните - възраст, в коятоо те увличат по сладките изкушения и все още не умеят да се контролират.

Към злоупотребата със захар, освен това, може да се развие зависимост, при която човек се нуждае от все повече и повече сладко."

Как да откажете детето от сладко

Еми Спасова

Коментари
Последни видеа