7 основни грешки в храненето на малкото дете

И как може да ги избегнем

12 юни 2019 г.

Снимка: Shutterstock

„Не обичам супа, искам – пица!“ „Това няма до го ям“, заявява твърдо 4-годишното хлапе и няма сила, която да го накара дори да опита. Чудим се защо. Понякога зад това поведение се крият грешки, които ние родителите допускаме, още от захранването - твърде голямо количество храна, бързо ядене, шоколад за награда...

Кои са най-честите грешки, които може да си спестите?

1. Бързо хранене

Майките бързат. И често ще видите в парка такива, които, докато чоплят телефона си, пъхат в устата на детето лъжица след лъжица, пълна с пюре. А то си отваря механично устата и гълта, като гладно гардже.
Специалистите по хранене смятат, че детето от 1 до 3 години трябва да изяжда обяда си за 20-30 минути. Това време е достатъчно то да сдъвче добре храната, а стомашночревният тракт да отдели нужните за преработката ѝ сокове и ферменти.

За около 15-20 минути от началото на храненето до мозъка достига сигнал за ситост. И, ако то се е нахранило, може да откаже повече, като така само регулира количеството на поетата храна.

За съжаление, много родители опитват да ускорят този процес. Те предлагат на детето твърде кашести храни и ги дават бързо с лъжичка.
Полутечната храна не натоварва достатъчно зъбите и те растат не така здрави. Повишава се и рискът от кариеси.
Не бързайте с храненето. Дайте възможност на детето да изпита ситост.

2. Дефицит на белтък
Детето има нужда от много белтъчни продукти. Те са строителен материал за мускулите, мозъка и гарантират добър имунитет.
Но, за съжаление, в менюто често присъстват въглехидратите – печени картофи, плодове и др.
Колко белтъчни храни консумира детето, може да проверите лесно – има много таблици в интернет.

И, ако в менюто има по-малко от 3-3,5 грама белтък за всеки килограм от теглота на детето, трябва да се тревожите и да промените храненето му.
Основи източници на пълноценен белтък са: месо, яйце, риба, бобови храни, млечни продукти.

3. Вредните продукти за възрастни

Някои родители са убедени, че детето е вече „достатъчно голямо“, за да го хранят с обичайните вредни и за възрастни храни, познати като фаст фууд.
Други пък допускат грешка и продължават твърде дълго да предлагат менюто от 1-годишна възраст – малко на брой продукти, много пюрета и каши, а от пресните плодове – само зелени ябълки, „защото не са алергизиращи“.

Правилното хранене търси златната среда между тези 2 крайности.
Цитруси и ягоди трябва да ограничат само за тези, които имат алергия към тях. Домашно приготвеният сладолед също не е вреден.
Докато подсладени газирани, мазни храни, пържени, пикантни храни, химични оцветители и консерванти, е изключително важно да не влизат в менюто на детето до 3-годишна възраст. Както, разбира се, и за по-големите.

4. Похапване между основните хранения

Това е грешка, която най-често допускат бабите. Просто, защото се радват, че детето има апетит, без да си дават сметка, че коремчетото му е с малък обем. И прекомерното тъпкане с милинки, мекици, банани и сладки плодови млека, не бива да замени пълноценния обяд.
Ситото дете, естествено ще откаже да яде супа. Родителите вдигат ръце с думите: „Това дете нищо не яде“ и продължават да му дават закуски на крак.

В по-лошия вариант, пробват с уговорки и заплахи да го принуждават да поеме още излишни калории.
Оттук идват два проблема – прекомерно наддаване на тегло и отвращение от храна.
Решението: балансирано меню, без похапвания на тестени и сладки храни между основните хранения. Това е път за справяне с проблема.

5. На сила

Ако детето е сито, не го кандърдисайте да хапне още една лъжичка – за мама, за татко, за батко, за... И е добре следващия път да сложете в купичката му по-малко храна.
В съвременния свят има повече прехранени, а не гладуващи деца.

Дебелите бузи не са радост за педиатрите – те са повод за тревога, не за умиление. Обемът на детския стомах не е голям, една излишна лъжица храна може да напуши храносмилането и да доведе до неприятно усещане.

6. Стимулиране с десерти
„Ако слушаш, ще ти дам бонбон!“
Едва ли има нужда да припомняме колко вредно е това.
По-добре е детето да се поощрява с добри стимули – игра на площадката, разходка, а не с храна и то с бонбон, шоколад и сладолед.
Навикът да се успокояваме с ядене на сладко, се създава още в детството. И всяко дете с излишни килограми, когато е стресирано, търси шоколад.

7. Отделно меню за детето
Във възрастта от 1 до 3 години малкото дете като маймунка копира и подражава на възрастните около себе си. Това радва родителите.
От 1 до 3 години обаче то трябва да има отделно меню.
На масата всички седят заедно – това е важно за семейството и за детето, което усвоява основни правила на поведение, но менюто е различно.

Източник: detstrana.ru, адаптация Мона Василева

Коментари
Последни видеа