Хот-дог или бургер

Кой избор на фаст фууд е по-вреден

31 август 2018 г.

Илюстрация: Guliver / iStock

Хот-догът и бургерът са най-популярните и най-консумирани храни, които се приготвят бързо, лесно и се предлагат пред всяко училище. Като добавки се слагат майонеза, кетчуп, горчица, което ги прави още по-пикантни и привлекателни за подрастващите. За никого не е тайна, че тези така наречени фаст фууд храни не са полезни.

Ново проучване обаче определи коя е двете е по-малко вредна.

Средният по размер хот-дог е 300-350 калории. Което не е много, ако се гледа скалата на фаст фууд храните. С него обаче приемаме значително количество натрий и нитрати, които се използват за консервиране на обработените и пушени меса.
Според нормите на Световната здрава организация тези меса се определят като един от опасните канцерогени.

Традиционният бургер се приготвя от 85% нетлъсто говеждо месо. Ако няма сирене, неговата енергийна стойност не надвишава 300 калории, ако е със сирене – 500. Месото обаче е без нежелани добавки. Така че, ако се оценява калоричността, ход-догът има предимство. Но като цяло бургерът е по-малко вреден, защото той не съдържа канцерогенни добавки и е източник на повече белтък.

Калоричността не е най-показателният фактор за вредата, когато става дума за храненето на подрастващите. По-важен съставът на храната. Защото мозъкът, за да работи качествено, има собствени изисквания към менюто. Нуждае се най-вече от омега-3 мастни киселини, от биологично активни вещества и витамини.

Затова за подрастващите е особено важно да приемат енергийни и хранителни вещества, които съответстват на възрастта, растежа и на потребностите им.
Те имат нужда от пълноценен белтък, желязо, есенциални жизнено важни съставки, които организмът не може да синтезира сам и трябва да ги получи от храната. Това са витамини, минерали.
Мозъкът е специфична тъкан, богата на мазнини. Той няма нужда от прекомерно много животински мазнини или присъщите на джънк и фаст фууда така наречени транс мазнини.
Нужни са му полезните омега – 3 мастни киселини, които детето получава от риби, ядки и особено от бадемите, но тук имайте предвид, че не се препоръчва на малките деца под 3-годишна възраст да ги консумират. 

Нужна му е още фолиева киселина и желязо, който е кръвотворен елемент. От тях в голяма степен зависи обработката на информация от мозъка.

Мона Василева

Коментари
Последни видеа