Пробвайте с тези изпитани подходи, пропоръчани от психолози
Деца четат книги. Илюстрация. Снимка: Shutterstock
Ако имате ученик, вероятно ще получи списък с книги, които да прочете през лятната ваканция. И най-вероятно той няма да отвори нито една.
Има ли начин да поправим тази ситуация?
Въпросът как да накараме детето да чете е един от най-популярните във форумите за родители. То знае буквите, съставя думи от тях, но не бърза да отвори книга.
Родителите са притеснени, но вместо да се тревожат е добре да се възползват от методите, разработени от психолози, с които да стимулират процеса. Или поне да пробват. Те са подходящи както за ученици, така и за по-малки деца.
Ако детето упорито отказва да чете, не бива да го насилвате. Защото само ще намрази книгите. По-добре е да предложите да прочетете само един параграф преди лягане, на глас. Така ще се заинтересува от препятствията, през които преминава главният герой. Последните събития от деня се записват в емоционалната памет.
Ако хвалите детето си за четенето, в подсъзнанието му ще се запише положителна асоциация с четенето (разбира се, не от първия път).
Дете с книга на главата. Снимка: Shutterstock
Ако всички в семейството четат, тогава и детето със сигурност ще чете. “Внучката ми е обсебена от енциклопедии за животни. Готова е да ги чете и препрочита. Това е в допълнение към други книги, които тя също обича да чете. Тя дори носи любимите си книги в училище, за да може да ги чете по време на междучасията”, разказва той.
Известният детски писател препоръчва да започнете да четете някоя увлекателна книга с детето си и, след като стигнете до интересна част, да откажете да я прочетете, предлагайки му да довърши.
В същото време не трябва оставяте детето само - то може да изостави книгата, и просто да се обиди.
Бъдете там и предложете да се редувате да четете, като му давате да резбере, че и вие сте нетърпеливи да разберете как ще се развият нещата.
Опитайте се да разиграете ситуации от реалния живот, подобни на тези, за които вие и вашето дете наскоро сте чели. Когато минавате покрай малка къщичка на детската площадка, напомнете на детето за сюжета на приказката.
Когато телефонът звънне, кажете „Телефонът ми звънна. Кой говори?...“ и поканете детето си да продължи. Когато мечето падне на пода кажете: „Изпуснахме плюшеното мече на пода...“, ако детето продължи със ситуация от някоя приказка, го похвалете.
Нарисувайте заедно героите от любимите му книги, измислете дрехи за тях, а също така и нови приключения.
Момиче търси книга в библиотеката. Снимка: Shutterstock
Ако детето упорито отказва да чете самостоятелно, му предложете то да напише приказка. Купете му тетрадка с твърди корици и му помогнете да реши каква ще бъде историята.
Обяснете му, че всяка приказка трябва да има вълшебно приключение и щастлив край.
Разбира се, няма да има много текст, така че ще ви трябват бои или маркери, за да рисувате картинки по определена тема.
Ако ви липсва въображение, може да го подсетите да напише и илюстрира история за вчерашните лудории на домашната ви котка или да преразкаже сюжета на анимационен филм.
Изберете да четете това, което детето ви обича: приказки, истории за динозаври, детски криминални истории. И се опитайте да „свържете“ конкретна книга с конкретно събитие: взели сте си котнеце – прочетете историята „Котаракът в чизми“ , пили сте мляко с мед – прочетете за Мечо Пух.
Можете да приготвите същата храна за обяд, която е описана в книгата, например да направите кюфтета, ако четете за Карлсон, който живее на покрива. А за празника облечете детето си в „истинска рокля на принцеса“ или костюм на мускетар.
Търсете в книгите по-често отговори на многобройните въпроси „защо“ заедно с хлапето. Едно дете задава поне сто въпроса на ден – енциклопедии, научна и художествена литература са на ваше разположение.
Ако публикацията съдържа картинки, отделете време да ги разгледате подробно с детето си, обърнете вниманието му към малки детайли.
Децата трябва да четат. В съвременния свят има много детски компютърни игри и много анимационни филми. Но всичко това е така наречената „лесно смилаема информация“, тя съдържа тръпката от усещанията, готови образи на приказни и игрови герои, нарисувани от художника.
На съвременните деца им липсва въображение: всичко вече е направено и няма нужда те да си представят или измислят каквото и да било.
За да развие детето въображетие, е необходимо да култивираме любов към книгите. Тогава всяка прочетена дума ще съответства на образа на героя или на неговите действия.
Но никой метод няма да помогне, ако самите родители не четат: детето трябва да има пред очите си положителен пример.
По материали Deti.mail.ru, на Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари