3 бързи теста на речниковия запас, които да направите у дома
Според статистиката от 30% до 92% от децата в предучилищна и начална училищна възраст страдат от различни говорни нарушения. Всички ли имат нужда от логопед?
На тези въпроси отговаря логопедът Елена Косинова.
През 70-те и 80-те години само родителите в големите градове бяха чували за професията логопед. Постепенно всички се информираха, започнаха рано да търсят специалист и логопедите станаха едни от търсените специалисти.
0
Майка и дете говорят. Снимка: Getty
Част от причините за говрните нарушения остават загатка за медицината, а разгаданите могат условно да бъдат разделени на две големи групи: медицински и социални.
Всяка функция в нашето тяло (и речта е най-висшата умствена функция) се осигурява от работата на определени части на нервната система. На първо място мозъкът.
За да може детето да се развива правилно речта, то трябва да има здрава и зряла нервната система.
Ако по време на бременността или раждането е имало някакви неблагоприятни фактори, тогава съзряването на бъдещите речеви центрове може да се забави.
Само че, докато майката дочака първите думr на детето си, напълно забравя какви са били проблемите по време на бременността и раждането. И рядко свързва с тях забавянето на речтd
Какъв е изводът?
Ако детето има проблеми с развитието на речта, трябва да се свържете не само с логопед, но и с детски невролог. Той може да установи дали детето се нуждае от лекар или трябвада бъде записано на логопед.
Речта се е появила като начин за комуникация. И може да се развие само чрез процеса на общуване. За съжаление, много възрастни не разбират наистина какво се крие зад тези думи.
Речта в началните етапи се развива само в процеса на съвместна дейност между дете и възрастен въз основа на имитация и разчитане на слухово възприятие. С други думи, колкото по-малко възрастните общуват с малчугана, толкова по-висок е рискът от всякакви нарушения и отклонения в говора.
Баща забавлява детето си. Снимка: Getty
Много възрастни ще възразят: да, ние общуваме с детето си от сутрин до вечер! Но когато хората се обръщат към мен за помощ, винаги се опитвам да анализирам качеството на комуникацията в семейството. И често виждам, че това е просто имитация.
Родителите го водят в клубове и центрове за развитие, записват го на английски, оставят го да гледа образователни предавания и т.н. Но всичко това не е истинско общуване.
Истинската комуникация между майката/таткото и хлапето става в процеса на игра и съвместни дейности, подходящи за съответната възраст.
Например, от една година основната водеща дейност на бебето е овладяването на света чрез различни действия. Тогаво майката е добре да му покаже как да строи с кубчета кула, кой капак на коя тенджера пасва, татко да го учи да се катери, скача, ходи по стълби като в същото време му говорят активно и обясняват какво точно правят - това ще бъде висококачествена съвместна дейност.
На 3 години водеща дейност е играта. Може да ви е скучно да играете на болница или летище с хлапето , но именно в процеса на такава комуникация се формира и развива речта.
Знаейки, че речта се развива чрез комуникация в процеса на дейности, подходящи за възрастта, всеки родител може да анализира реалното състояние на нещата. На компютъра има страхотна образователна игра. Това съвместна дейност ли е? Не.
Така че трябва да изберете нещо друго.
Дали да не започнем да четем? Детето вече е на 3 години, а освен това това е съвместна дейност. Лоша идея - такава работа не отговаря на възрастта и нуждите на бебето. Това означава, че мозъкът ще изразходва огромно количество ресурси за четене и няма да има достатъчно за това, което всъщност трябва да се научи.
Майка и момиченцe играят. Снимка: Getty
Най-често в съвременния свят се диагностицират забавяне на развитието на речта, системни нарушения на речта (детето започва да говори, но развитието на речта протича неправилно), нарушения на произношението на звука, заекване, нарушения и трудности при обучението за четене и писане.
Отделен проблем е бедният за възрастта речник.
Първи тест. Помолете детето да назове (не да покаже, а да назове!) части от цял предмет: части от лицето и тялото (вежди, мигли, тила, брадичката и т.н.), части от дърво (ствол, кора, клони, пъпки), части от чайник (чучур, дъно и др.), части от самолет, платноходка и др.
Често можете да чуете много интересни опции. Миглите са косми, брадичката е брада и т.н.
Втори тест. Помолете детето си да направи разликата между стол и диван, краставица и домат или патладжан. В идеалния случай то трябва да посочи разликите в цвета, формата и размера. Опишете частите, които отличават предметите.
Трети тест. Помолете детето си да обясни всяка дума: „стол“, „краставица“, „таблет“, „писалка“.
Логопедите имат понятието „битов речник“. Едно дете може да знае всички супергерои, динозаври и марки коли, но ако не знае частите на едно дърво или къде живеят горските животни, специалист ще диагностицира проблем.
За да не се случи това, е важно родителите да помнят: през първите пет години от живота си човек е в състояние да запомни толкова думи, колкото няма да може да запомни в бъдеще. Затова детето трябва целенасочено да се занимава с изясняване, обогатяване и разширяване на неговия речников запас.
Мона Василева