Все повече компании преминават към модел на „самообслужване“, при който отделните служители трябва сами да организират неща като пътуване, човешки ресурси, разходи и консумативи
Работата в сянка може да бъде много уморителна.
Снимка: Shutterstock
„Всички сме секретари“, казва Financial Times. В редакционна статия, написана от Сара О'Конър в престижния британски вестник, се разглежда именно т. нар. „работа в сянка“. Това означава преразпределяне на задачите, които преди това са се изпълнявали от специално наети за целта хора, на всички служители. А тенденцията е все повече компании да преминават към такъв модел на „самообслужване“, при който отделните служители трябва сами да организират неща като пътуване, човешки ресурси, разходи и консумативи. Фирмите, които избират тази система, твърдят, че по този начин пестят пари и правят работниците „по-отговорни“. И това са дейности, които натоварват хората, без тяхното съгласие, а понякога дори и без тяхното съзнание.
Критиците предупреждават, че този модел поставя все повече задачи на хората, чието време би могло да бъде по-добре изразходвано за работата, за която всъщност са били наети. Икономиите от намаляването на помощния персонал са лесни за изчисляване, докато разходите от загубата на производителността в останалата част от работната сила са трудни за измерване.
Работата в сянка може да има своите предимства - като спестяване на време и по-голяма организационна самостоятелност. Но моделът има тенденция да се разпростира и извън работно време. На практика това отнема платената работа на група хора, като в същото време увеличи количеството работа на тези в сянка, която те трябва да извършват. В даден момент това количество става толкова много, че се налага да се доработва извън работно време или у дома. Което води и до социална изолация.
Големият въпрос, който се засяга в статията, е дали изкуственият интелект би могъл да облекчи натоварването в сянка. Както Microsoft, така и Google разработват инструменти, които обещават да позволят на хората да се фокусират повече върху поставените си задачи, а не да губят допълнително време за неща, които не са по специалността им или не са фиксирани в договорите. Апликацията би могла да помогне за организационните въроси, както и да пише отчетите за разходите вместо съответния служител. Трябва обаче да се установят границите на тази подкрепа, така че изкуственият интелект да помага на професионалиста, а не да го замества, предупреждават експертите.
Деси Тодорова по материали от Donna moderna
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари