И те да станат основополагащи в живота му
Снимка: Guliver / iStock
Светлана Загородникова, майка на три деца, разказва за уменията, на които ги учи преди гимназията, така че те да станат самостоятелни хора:
1. Умението да се ориентират в информационния поток
Колко безмислени статии, видеа, картинки ви се налага да прехвърлите, за да намерите нещо съдържателно в работата си? Как да научим детето да отделя важното от маловажното?
По същият начин, както правите и вие. Първо, информацията се събира - направете го, като четете заедно от различни източници. Второ, извадете важното и най-новото от тях. Трето, подредете го по смисъла на задачата, като се стараете да не губите оригиналност. Така ще научите детето, че преди да отсее информацията, има един важен момент, който е запознаването с нея. Обикновено тогава дори и повечето възрастни се объркват, а не трябва. Спокойно преминете през материята и после следвайте стъпки 2 и 3.
2. Умението да се представят
Винаги будят възхищение и доверие хората, които без притеснение се представят, казват кои са и какви са и за какво се борят. Това може да се възпита още от детска възраст. Започнете с малък текст, който да казва за детето ви важните неща: "Добър ден, казвам се Никола, на 11 години съм. Ученик съм в 6 клас. Обичам математиката и георгафията. В свободното си време се занимавам с плуване и рисуване. Малко се притеснявам да говоря за себе си, затова ще се радвам на вашата подкрепа (или ще оценя вашето разбиране)." Напишете го заедно, като вмъквате това, което детето действително иска да каже за себе си и отвреме-навреме го подканяйте да го повтаря на различни места, извън семейната среда.
3. Умението да планират бюджета
Този навик се отработва у всяко семейство, което дава дневните парички за закуска на ученика. Въпросът е дали да му делегираме седмичен или дневен бюджет - кое е по-възпитателно? Ако му даваме дневен - предполага се, че парите ще отидат по същество, но ако е за пет дена - дали няма да ни подведе, а да подведе и себе си? Тук има един трик, с който можем да му помогнем. При добро разходване на дневния бюджет, можем да му кажем, че от следващата седмица той ще разполага с парите за пет дена, като при това, ако може да успее да спести от тях, ще удвоим спестената сума и тя ще се събира за каквото той си поиска.
4. Умението да мислят нестандартно
Развитието на творческото мислене прави живота на човека пълен, помага му да намери решения, дори и в сложни ситуации. Да, и това се възпитава - пробвайте го, особено в изневрящи моменти. Например, когато бавно се прибираме пеш от училище, е достатъчно да попитаме: "А за какво ли си мисли уличната лампа? Нея никой не я чака вкъщи, защото няма как да се прибере? Ако можеше да го направи, какво ли би сторила?" Използвайте въображението си във всякакви моменти и така ще научите детето да използва своето. По принцип, небето винаги върши работа - там има много облаци, слънце или луна, които имат желания, мечти, правят или биха направили много неща, само ако...
5. Умението да планират
Успешният човек управлява сам времето си и уважава чуждото. Може ли да има кариера онзи, който закъснява? Ще има ли бизнес този, който нарушава уговорените срокове?
Много деца обичат да отлагат нещата за после. Точно тогава им обяснете, че това не е правилно. Дайте им примери от бита: мама не иска да пуска пералня точно сега, но тогава утре ти няма да имаш чисти дрехи. Идеята е да разберат, че всяко решение, с което отлагаме действие, прави живота по-сложен в бъдеще.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари