Учител: Прекалената визуална информация потиска въображението

Детето има нужда от повече смислени занимания от реалния свят, според Т. Теодосиев

Снимка: Guliver / iStock

Бих се радвал, ако не 15, а 15 000 деца се откъснат от ежедневието и надникнат през портала на Вселената, казва Теодосий Теодосиев, който подкрепя инициативата “Виж Къде е Марс” в интервю за Обекти.бг.

Той е главен учител по приложна математика и физика в ПМГ „Никола Обрешков“ – Казанлък. Там той дава началото на специализирано обучение по приложна математика и физика, развива своята Методика за формиране на силов интелект, създава безплатна школа за ученици и учители, популярна като „Школата на Тео“.

Астрономията като че ли отново започва да става модерна наука. На какво се дължи това явление, г-н Теодосиев?

От векове се е говорело за астрономическа точност. За нуждите на астрономията са създавани най-големите логаритмични таблици - с точност до петия и шестия знак. Компютърната техника обаче разшири в невиждани мащаби точността и скоростта на изчисленията, за които в миналото са били нужни десетилетия, а понякога и целият живот на някой астроном се е оказвал недостатъчен.

Днес мощни компютри моделират процеси, невъзможни за реализация в лабораторни условия, процеси с екстремни състояния на материята, заемащи невъобразимо големи части в пространството, продължаващи невъобразимо дълго време. Адаптивна оптика, цифрова обработка на изображения, драстично разширяване обхвата на достъпните за астрономически наблюдения лъчения, „умни” сонди изпращат образи от всяка планета на Слънчевата система, след като са изминали милиарди километри за десетилетия време... Всичко това впечатлява и възбужда изследователските страсти.

Изучаването на Вселената и планетите развива детското въображение, според нови проучвания. Как си обяснявате този факт?

Детското въображение в наше време е атакувано от много страни. За съжаление, информационният поток в повечето случаи провокира консуматорски инстинкти и профанизира огромни маси от световното население, в това число и деца. Търсят се повърхностни ефекти, създава се извратена представа за Вселената, в която живеем.

Прекалената визуална информация не развива въображението, а го потиска. Когато човек чете книга, му е е нужно много повече въображение да осъзнае повествованието в нея, отколкото ако гледа филмова версия. Съвременните хора, и особено децата, не четат! Оттам идва и ширещата се посредственост в световен мащаб.

Детското въображение се нуждае от здравословна душевна храна – достоверна, документална информация за Вселената, в която живеем, а не от сладникави анимационни версии за слабоумни.

Могат ли таблетите да заменят телескопите в живота на децата?

Страници

Коментари
Последни видеа

Автомобил и дърво

19 януари 2018 г.