Учител: Прекалената визуална информация потиска въображението

Детето има нужда от повече смислени занимания от реалния свят, според Т. Теодосиев

12 Януари 2018 г.
Учител: Прекалената визуална информация потиска въображението

Снимка: Guliver / iStock

Бих се радвал, ако не 15, а 15 000 деца се откъснат от ежедневието и надникнат през портала на Вселената, казва Теодосий Теодосиев, който подкрепя инициативата “Виж Къде е Марс” в интервю за Обекти.бг.

Той е главен учител по приложна математика и физика в ПМГ „Никола Обрешков“ – Казанлък. Там той дава началото на специализирано обучение по приложна математика и физика, развива своята Методика за формиране на силов интелект, създава безплатна школа за ученици и учители, популярна като „Школата на Тео“.

Астрономията като че ли отново започва да става модерна наука. На какво се дължи това явление, г-н Теодосиев?

От векове се е говорело за астрономическа точност. За нуждите на астрономията са създавани най-големите логаритмични таблици - с точност до петия и шестия знак. Компютърната техника обаче разшири в невиждани мащаби точността и скоростта на изчисленията, за които в миналото са били нужни десетилетия, а понякога и целият живот на някой астроном се е оказвал недостатъчен.

Днес мощни компютри моделират процеси, невъзможни за реализация в лабораторни условия, процеси с екстремни състояния на материята, заемащи невъобразимо големи части в пространството, продължаващи невъобразимо дълго време. Адаптивна оптика, цифрова обработка на изображения, драстично разширяване обхвата на достъпните за астрономически наблюдения лъчения, „умни” сонди изпращат образи от всяка планета на Слънчевата система, след като са изминали милиарди километри за десетилетия време... Всичко това впечатлява и възбужда изследователските страсти.

Изучаването на Вселената и планетите развива детското въображение, според нови проучвания. Как си обяснявате този факт?

Детското въображение в наше време е атакувано от много страни. За съжаление, информационният поток в повечето случаи провокира консуматорски инстинкти и профанизира огромни маси от световното население, в това число и деца. Търсят се повърхностни ефекти, създава се извратена представа за Вселената, в която живеем.

Прекалената визуална информация не развива въображението, а го потиска. Когато човек чете книга, му е е нужно много повече въображение да осъзнае повествованието в нея, отколкото ако гледа филмова версия. Съвременните хора, и особено децата, не четат! Оттам идва и ширещата се посредственост в световен мащаб.

Детското въображение се нуждае от здравословна душевна храна – достоверна, документална информация за Вселената, в която живеем, а не от сладникави анимационни версии за слабоумни.

Могат ли таблетите да заменят телескопите в живота на децата?


По време на моето детство астрономът любител трябваше да търка две стъкла с абразивна паста между тях, докато едното стане изпъкнало, а другото вдлъбнато. Телескопите се правеха по метод, използван от Нютон преди 400 години. Приличният телескоп трябваше да се изстрада.

Това, което виждахме през него, нямаше къде другаде да видим. Сега, чрез интернет, наблюдателните данни от най-големите телескопи в света стават общодостъпни. Това си има добри и лоши страни.

От една страна, всеки човек, без да пътува през половината земно кълбо, без да плаща за наблюдателно време, може да се разположи комфортно у дома си и да получи невъобразима по количество и качество визуална информация.

Но пък се губи емоцията, чувството за автентичност, когато в пустинна местност, далеч от центровете на пренаселеност, заставаш очи в очи срещу Вселената и ставаш свидетел - свидетел на живо на изгрева и залеза на далечни светове, получаваш усещане за вечност!

Напролет, като част от кампанията "Виж къде е Марс" 15 деца ще посетят обсерваторията в Рожен, за да наблюдават и изучават Марс. Какво е мнението Ви за подобни инициативи?

Бих се радвал, ако не 15 деца, а 15 000 се откъснат от ежедневието и надникнат през портала на Вселената. Поводи постоянно ще има и трябва да се използват.

Какво е необходимо, за да запалим отново децата към магията на Космоса - дотолкова, че да предпочетат книжките за Млечния път пред електронните игри?

Трудна задача! То е като да откъснем наркоман от зависимостта му. По-добре е никога да не вкусваме един наркотик, отколкото да се спасяваме от него след пристрастяване. Отговорността е на семейството, училището и на цялото общество. Както има закони за преследване на наркотрафика, така трябва да има и закони за опазване на интелектуалното здраве на света, и особено на децата. Тук става дума за култура, за нравствена култура, която да се противопостави на консуматорската стихия.

Какво бихте посъветвали родителите в тази връзка?

Някога е имало родители, които са наливали червено вино в кашичката на бебето. Упоявали са го да не плаче! Сега дават на детето таблета или компютъра с игричките и то онемява - никого не търси, не задава въпроси, потъва в свой свят. Родителят си гледа собствения живот, детето не му досажда, отговорността се прехвърля на „професионалистите” – създатели на „продукти за деца”. А децата попадат в Мрежата. Мрежа, изградена от хора, които в повечето случаи не им мислят доброто. Изходът е: Повече лично време за общуване с детето и смислени занимания от реалния свят.

Повече за “Виж Къде е Марс”

Кампанията “Виж Къде е Марс”, организирана от продуктовата линия мултивитамини за деца Марсианци, част от портфолиото на компания Валмарк, цели да повиши общественото внимание към НАО Рожен и нейното запазване и развитие като обект на национална гордост. Идеята на кампанията е също така да запали детското въображение и жаждата за изучаването на необятната Вселена, чрез посещение на НАО Рожен през пролетта. Всеки, който желае, може да научи повече за инициативата на marsianci.bg и да се включи в кампанията „Виж къде е Марс.“ 

Образование

Учителка по физика включи мобилните телефони в учебния процес

Образование

7 медала за български ученици на олимпиада по астрономия

Образование

Доказаха ползата от ранните занятия с математика

Образование

Работещи и спокойни – такива са родителите на успешни деца

Още от Образование

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Момче разглежда модел на атом. Снимка: Getty

Как да разберете, че детето ви е специално: 7 сигурни знака

Сърдито момиченце. Снимка: Guliver / iStock

Детските емоции - пълна енигма! Или не...

Отборът от Гимназията с преподаване на чужди езици „Симеон Радев“ – гр. Перник е големият победител в първото състезание.

Снимка: УНСС

Проведе се първото състезание в УНСС на Асоциация на езиковите училища в България

Дядо занимава малчуганите на детска пощадка. Снимка: Getty

На каква възраст да дадем детето на ясла или градина

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Методът Монтесори разглежда грешките като необходима стъпка за развитието на децата.

Снимка: Shutterstock

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Методът Монтесори разглежда грешките като необходима стъпка за развитието на децата.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Защо е важно да позволявате на детето да греши

Ето каква е гледната точка на метода Монтесори

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Мнение на специалиста

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Обикновено набеждават малчугана, че е мързелив и разсеян

Има начини да се справите с натрупаните килограми след раждането.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Можете ли безопасно да отслабнете по време на кърмене

Вижте кои са най-добрите стратегии за намаляване на теглото