Опитомете „слона“ или тайм мениджмънт за малки ученици

Базови правила, с които да им помогнете да планират времето си

Снимка: Guliver / iStock

Детето ми от тази година е в първи клас и за неговите 7 години досега изпробвахме хореография и балет, пеене, актьорско майсторство, плуване, шахмат, гимнастика… Имаше и още курсове, но преди година разбрах, че някои странични занимания се налага да отпаднат от всекидневието му заради подготовката за училище.

На детето ми му предстоеше да се научи и едно много важно умение - да управлява своето време, а тайм мениджмънта е сред най-трудните умения дори за възрастни и зрели хора, пише Гюлназ Сагитгинова, международен сертифициран треньор по ментална математика, основател на център за интелектуално развитие в Москва и майка на шампионка по шахмат.

Има хора, които мразят да планират деня си и бойкотират всякакви опити за налагане на графици за деня. Само че съвременният живот и без друго е изключително труден и когато се опитваме да свършим няколко неща накуп, а това се случва прекалено често, или се фокусираме върху дребни детайли, вместо да видим цялата картина и да я овладеем, пилеем ценно време и трупаме стрес и преумора в опитите си да овладеем и контролираме всичко.

Подреждането на приоритетите е изключително важно и за децата - за да им остава време за почивка, игри, приятни занимания и учене.

Създаването на навик да ценят и управляват добре времето си ще им е от полза цял живот, и е възможност да станат по-самостоятелни.

Веднага искам да обясня, че целта ми не е да организирам времето на детето така, че винаги да е с научени уроци, не. Целта ми е да му дам такива инструменти, с които уроците ще бъдат подготвени максимално бързо, за да остава повече време за игри, хобита и отдих.

Изучавайки огромно количество материали по темата, разбрах, че тайм мениджънт за деца е нова тема, и изисква няколко извода:

За да започне детето да цени времето си, семейството трябва да даде пример в тази посока – ако вие не съумявате да планирате времето си, няма смисъл да изисквате това от детето.

Малкият ученик трябва да бъде мотивиран, но не бива това да става с материални стимули, както и че не е добре да ставате заложници в схема, при която за всяка реализирана мотивация е нужна още по-голяма мотивация.

Научете детето на дисциплина с всекидневна работа над себе си и с позитивни методи – само така дисциплината ще проработи, ще даде реални резултати и няма да отлети мимолетно.

Тайм мениджмънтът е работеща стратегия, но не и ако е процес заради процеса – детето трябва да се убеди, че с помощта на прости решения успява да намери време за важни за него неща.

Неща, които са във ваши ръце – базови правила:

Снимка: Guliver / iStock

Вашият ученик не бива да бърза за никъде. За това трябва да сте наясно колко време му отнема изпълняването на това или онова действие. С наблюдение в течение на няколко дни ще имате пълна картина колко време му е нужно сутрин да се измие и закуси, колко отнема пътят до училище и обратно, колко време изисква подготовката на домашните, и колко – обядването, дали ще се забави, защото следобед прави нещо заедно с приятелчета, колко време си играе и чете, колко му отнема вечерния душ и книжката преди лягане.

Само така, а не с напрегнатото „Побързай, не се разсейвай, няма да успееш“, което неминуемо води до стрес и тормози хлапето, ще можете да планирате добре времето му, в това число и количеството извънкласни занимания. Запомнете: детето не закъснява за никъде, закъсняват родителите, които не съумяват да организират неговото време и непрекъснато бързат.

Дайте му право да избере само своите извънучебни занимания и ще облекчите… своя живот. Когато заниманието му е интересно, то ще бърза да се прибере, да обядва и да стигне навреме за него. Повярвайте, това ще развие детето повече, отколкото уменията, които очаквате да придобие от някакъв курс, който не му харесва.

Приучете го на ред в стаята и особено на работното му бюро. Децата могат да задържат вниманието си най-много върху 5 предмета. Ако на бюрото му има повече от 4-5 неща, вниманието се разсейва и домашното ще бъде написано доста по-бавно.

- Зонирайте помещението, където детето играе, почива и подготвя уроците си така, че да има възможност да се уедини. Това е важно и за концентриране на неговото внимание по време на учене, и за часовете, през които си почива.

10 лесни техники за организация на деня:

Всички родители са наясно колко е важно и за детето, и за тях умението му да разпределя добре времето си, така че да има време за всичко. Това е постижимо с 10 лесни техники за организация на деня

1. Дневен режим

Разграфете лист през средата с хоризонтална линия от край до край.. Долната част разделете с вертикална линия на половина и така ще получите общо 3 части – една голяма отгоре и две по-малки в долната част. Това е примерна „таблица“ за деня, която да попълните с детето от вечерта – в голямата част - училищните уроци, а в двете по-малки – домашните задължения и извъншколните курсове, екскурзии и т.н.

Обозначете онези неща, които са с фиксирано време в течение на деня, после непременно отбележете часовете за закуска, обед, вечеря и лягане, а след това – нещата, които не са с определен час, но трябва да се изпълняват. Този списък трябва да е на видно място, за да може да следите за изпълнението му – и детето, което след всяка отхвърлена задача да отбелязва това, и вие, за да сте наясно как се следва режима.

Винаги може да има промени, които обаче да обсъдите своевременно – да си покани приятелче на гости, да излезе да играе по-рано, да си пусне филмче…

2. Пясъчен часовник

Ще ви издам една тайна – за всеки урок се губи толкова време, колкото е предвидено за него. Ако използвате пясъчен часовник (пясъкът в обикновените пясъчни часовници изтича след 20 минути) и кажете, че това време е отредено за научаване на урока, а после детето е свободно да прави каквото си поиска, бъдете сигурни, че урокът ще бъде научен точно за 20 минути.

Но ако позволявате детето да си приключи с ученето в свободен режим, може да минат часове.

3. Избавяйте се от разсейващи неща

За това ще ви помогне наблюдението: колко време губи детето за уроци, хранене, къпане, подреждане… Не бързайте да го обвинявате в мързел или моткане, защото причините може да са различни: прекалено силни шумове, много предмети, които го разсейват, умора, липса на чувство за време, липса на навици, а също и мързел, разбира се.

Ограничавайте времето за изпълнение на задачите, научете детето да се занимава с едно нещо до край без да отвлича вниманието си с други дейности, например, не разрешавайте да се храни пред телевизора, ами, вредно е.

4. Борете се с отлагането за „после“

Страх, че не може да се справи, скука, неувереност, мързел – всеки има различна причина да отлага изпълняването на някои ангажименти, и разбира се, преодоляването на всяка от тези причини става различно.

Но в училищния живот това явление се среща много често – дадено е голямо домашно, а ученикът отлага и отлага да го подготви и тук на помощ идва дисциплината. Например така:

5. Опитомете „слона“

В тайм-мениджмънта големите задачи се наричат „слонове“ (а дребните и досадни задачи – „жаби“, но за тях – след малко). Тези названия са като че ли измислени за деца, защото когато те ги научат, се забавляват много и лесно ги запомнят.

Рисунка: Яна Петрова от София, 6 г.

Как да опитомите слона? Стъпка по стъпка – правете малки стъпки към „слона“ всеки ден. Тоест, разделете задачата на малки части и всекидневно изпълнявайте по малко. Разпечатайте на детето рисунка с голям слон и обяснете, че отначало ще се приближи до хобота, после до цялата глава, после до половината тяло, после цялото и накрая опашката.

Докато се „приближавате“, нека детето оцветява тези части – тези малки стъпки отбелязвайте в дневния режим на малкия ученик.

6. Ловете „жаби“

Хлъзгавите „жаби“ са онези досадни и неприятни неща, които се стремим да отложим и за децата, както родителите знаем добре, това са уроците и домашните задължения. Техниката на ловене се състои в това тези задачи да станат приоритет и да се извършат колкото може по-бързо. Това може да стане, като ги направите привлекателни.

Ако им дадете възможност да „избягат“, ще стане само по-зле, защото проблемът ще си остане и ще ви развали настроението. Важно е да приучите децата да обръщат внимание на „жабките“ и да се опитват да ги хванат.

7. Правилна почивка – по-големи успехи

Най-добрата почивка за учениците, а и не само, е през деня на чист въздух и нощем в леглото. Сънят трябва да е достатъчен – нито много, нито малко, около 9 часа е чудесно.

Всекидневната разходка дава не само почивка от уроците, но и обогатява мозъка с кислород, обезпечава разпределението  на натоварването и дава положителни емоции.

Сънят и почивката навън никога не бива да бъдат жертвани  – тези две неща никога не бива да бъдат в ущърб на уроците.

8. Създайте навик за семейно планиране

Почивни дни, ваканции, празници с детето – планирайте всичко. Хладилникът е подходящо място да закрепите лист с идеите ви за близкото бъдеще, например за идната седмица. И в петък седнете и решете кой вариант предпочитате.

Давайте и личен пример, като обсъждате с децата своите успехи в планирането и им разказвате в какво сте успели, в какво – не и защо, в какво, разказвайте им как доброто планиране води но добри решения и добро изпълнение на задачите.

Именно така хлапетата ще разберат смисъла на всички таблици и списъци, които изготвяте заедно.

9. Децата имат деца

Старайте се да направите процеса на планирането максимално интересен – използвайте картинки, схеми, магнити – всичко, което би могло да заинтригува детето.

10. Напомнянето не е лошо

Не се надявайте, че детето веднага ще схване идеята, която се опитвате да му обясните, както и инструментите, чрез които да я реализира. Напомняйте му за това или онова, което е нужно да направи – снабдете се с весели стикери, изпращайте му мили есемес-и и не на последно място – поощрявайте го с хохвали.

Самоорганизацията е титаничен труд, знаем го от собствен опит, затова акцентирайте на нещата, които детето е успяло да свърши, а не на онези, които е пропуснало.

Източник: parents.ru

Коментари
Последни видеа