Подготовка за детската градина в 4 стъпки

Невролог съветва как да тренирате комуникативните умения на детето

Снимка: Getty

Първите седмици и дори месеци в детската градина като правило се превръщат в истинско изпитание: детето е „откъснато“ от майка си, оставено на непознато място, възпитателите следват нови правила и спазват различен режим.
Ако хлапето е затворено и срамежливо, тогава адаптирането в колектив ще бъде още болезнено за него. Децата около него може да го плашат и да станат източник на нервно напрежение.

За общителните деца този период е по-лесен. Те с желание контактуват и търсят компанията на повече деца, чувстват си комфортно сред връстниците си. 
За да може детето да се радва, да играе с връстници, да може да се сприятелява, трябва да развие умението за ефективна комуникация. И родителите могат да му помогнат. 

Ето съветите на детския невролог Татяна Батишева

Как да научим детето да общува
Обикновено първите признаци на независимост се проявяват на 2-3 години. Хлапето открива, че освен любимите му мама и татко, има и други деца, с които може да играе. Оттук нататък нуждата от общуване с връстници ще ангажира все повече вниманието му, а в юношеството дори ще се превърне в основен приоритет.

От най-ранна възраст, до детската градина, запознайте хлапето с повече хора – деца и възрастни. „Ако не искате да е на детската площадка, потърсете други възможности, като например да посетите приятели, които имат деца на същата възраст. Така наречените „развиващи“ занимания в специализираните групи, са напълно безполезни по отношение на социализацията", твърди Батишева. Защото там, децата не общуват помежду си, а правят нещо според заданията на учителя.

Помогнете на малките деца да се научат да играят по двойки. Например: предложете на хлапетата да организират  „строителна площадка“, в която всеки да има своя собствена функция. Полезно е да произнасяте действията на глас: „Ани играе с Ния. Благодаря, Ани, че натовари камиончето с пясъка. Ния, браво, че изкопа дълбока дупка! Страхотни момчета сте.“
Децата повтарят всичко след възрастните и попиват тези сценарии и формули на поведение. 

Предложете различни игри: „дъщери-майки“, „зоопарк“, „болница“, „фризьор“. Колкото повече дейности познава едно дете, толкова по-лесно ще му е да общува с другите.

Играйте различни ежедневни ситуации на общуване. Например, у дома, заедно с детето си  научете мечето да се запознава с другите животни, учтиво да се сбогува, покажете му да започне играта и т.н.
Можете също така да инсценирате сложни конфликтни ситуации, възникнали във вашия пясъчник, да изразите своите емоции и да предложите някои решения. Подобна „визуализация“ е много полезна. Тя дава на детето нагледен пример и модел на поведение.

А да научите хлапето са се помирява и да излиза от конфликтни ситуации, е страхотно умение. То е важно и е необходимо в детската градина.
Мона Василева

Коментари
Последни видеа