Данни от национално проучване на Център за приобщаващо образование
И положителни, и обезпокоителни тенденции показва детайлната инфографика „Какво е да си шестокласник в България“ на Център за приобщаващо образование (Центъра) . В нея има нови данни от национално представително проучване на шестокласниците в България преди началото на новата учебна година.
Най-добрата новина е, че 95% от шестокласниците у нас смятат, че е важно да се ходи на училище, а 79% харесват учителите си. Но факт е, че въпреки това почти половината (45%) споделят, че са готови да избягат от час при първа възможност.
Любимите на децата предмети са физическо възпитание и спорт (76%), рисуване (57%) и музика (56%) – и това не е изненадващо, тъй като там има учене чрез правене и децата са активни участници в процеса.
А най-важните предмети за тяхното развитие са най-нехаресвани: историята (43%), математиката (40%), географията (35%) и английският (31%). Почти половината шестокласници (46%) ги обявяват за безинтересни – което означава, че класно-урочната форма, в която те все още масово се преподават, се проваля да вдъхнови децата към учене, според Центъра за приобщаващо образование.
„В България има около 57 000 шестокласника на година. И те са най-малко изследваната група ученици, която, обаче, се намира в най-критична възраст,“ обясни Димитър Лазаров, програмен директор на Центъра, и допълни:
“Обикновено се вълнуваме силно от V клас, когато децата започват да учат с много учители, и от VII, когато има матури и кандидатстване. Но шести клас е критичен за самите деца – защото тогава те формират основни възгледи за живота и рискът да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат, е най-голям.
Затова битката за интереса им и любовта към ученето се води именно в шести клас – и е от съществено значение за всички нас да спечелим тази битка.“
За много деца, обаче, сме на път да я изгубим, твърдят експертите от Центъра – изследването сочи, че 30% от шестокласниците у нас са в риск да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат от училище.
Причините за това са различни – освен гореспоменатия скучен и труден за усвояване начин на преподаване на ключовите предмети, се оказва, че основните страхове на децата също са свързани с училище. Но противно на популярните твърдения, най-много шестокласници се страхуват не от агресията в училище (едва 18% я посочват като нещо, от което се боят), а от неуспех или сериозен провал в ученето – 57%.
Освен това почти една четвърт (23%) от децата в шести клас живеят в семейства в крайна бедност, а 18% имат трудности с българския език в училище. На 14% от шестокласниците им се налага да работят, за да изкарват пари, 12% пътуват до училище в друго населено място, а 10% не живеят с родителите си – все фактори, които поставят децата в допълнителен риск от отпадане.
Предизвикателствата са изключително сериозни, но има решения да се събуди интересът на децата и да се задържат те в училище, твърдят от Центъра и предлагат няколко неща:
1. Често да се демонстрира на децата защо това, което учат, е важно и как може да се приложи в живота;
2. Да се въведат повече практически занятия и уроци, свързани с учене чрез правене;
3. Да се преподава извън класната стая, в среда, свързана с темите на урока. Училището да се отвори навън и при всяка възможност да среща децата с хора извън училището, защото в местната общност има голям неизползван ресурс, който училището може да привлече.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари