Как още преди училище да разпознаем дислексията

Добре е от ранна възраст да вземе мерки

17 Май 2020 г.
Как още преди училище да разпознаем дислексията

Снимка: Guliver / iStock

В предучилищна възраст не е възможно формално диагностициране на дислексията, защото процесът на ограмотяване не е стартирал или е в много начална фаза. По-скоро на това образователно ниво следва да можем да открием индикаторите за възможни бъдещи дислексични трудности и да вземем мерки преди началото на формалното ограмотяване. Идеята е да се действа превантивно и детето да бъде подкрепено, преди да започне да изживява провали при опитите си да се научи да чете и пише.

Индикаторите, описани по-долу, ще ви дадат идея за типовете силни и слаби страни, които се проявяват в ранна възраст в случай на дислексичнен тип затруднения. Важно е да отбележим, че това в никакъв случай не е контролен списък (чек лист) и че всяко дете, срещащо дислексични трудности, съчетава различни силни и слаби страни у себе си.

Ролята на учителя е да изготви учебен профил на детето и да адаптира подходите си на преподаване, така че да го подкрепя максимално в процеса на учене. Очевидно е, че не всички деца ще покажат всички от изброените индикатори. В допълнение на това, няма точен брой от индикатори, които трябва да са налице, за да се говори с абсолютна сигурност за дислексия.

Маркерите са събрани от различни източници в сферата на дислексията и отразяват широко разпространени схващания от световната теория и практика.

Възможни индикатори в предучилищна възраст

Възможни силни страни

- творчески заложби – умее да рисува, да пее и свири, показва усет за цветовете и мелодиите;

- добро боравене с играчки за конструиране – често предпочита дейности, които да извършва с ръцете си вместо само да гледа нещата в учебниците;

- бързо мислене и съобразяване – често стига до отговора, докато останалите деца все още работят по задачата.

Възможни трудности, свързани с езика и речта

- разменя реда на думите в изречението;

- произношение на многосрични думи – затруднява се в произнасянето на многосрични думи като обърква местата на сричките или ги изпуска;

- трудности при употребата на познати думи (както когато думата сякаш „ни е избягала”).

Други ранни индикатори

- случай на дислексия в семейството или на други специфични затруднения – трябва да се има предвид, че самият родител може да не знае, че има дислексия и да не е диагностициран, но да проявява дислексични затруднения;

- липса на доминираща ръка – използва еднакво добре и дясната, и лявата си ръка;

- слаб контрол на движенията – трудности, както с грубата, така и с фината моторика.

Трудности с вниманието

- затруднения при следването на инструкции;

- трудности при последователността на събития, месеци, т.н.;

- забавена обработка на информацията.

Възможни затруднения с паметта

- затруднения с кратковременната памет;

- затруднения с активната работна памет;

- затруднения със запомнянето на последователности (последователността на дните от седмицата, месеците от годината, на буквите в азбуката).

Възможни затруднения със слуховата преработка на информацията

- трудно чува рими – например в редицата кон, слон, трон, море  ще се затрудни да каже коя е излишната дума;

- трудности при тактуването и пляскането в ритъм;

- затруднения със слуховата дискриминация – чува поп вместо боб;

- затруднения със слуховата памет – например не може да запомни съобщение, чуто по телефона.

Възможни затруднения със зрителната преработка на информацията

- нарушения в зрителната конвергенция;

- погледът не остава стабилен на страницата;

- зрителна чувствителност (затруднения при четене на черен шрифт на бял фон);

- слаба ориентация ляво-дясно;

- бъркане на подобно изглеждащи букви и цифри. Напр., „я” написано като английското “R”, бъркане на „З” голямо ръкописно и „Е” голямо ръкописно и цифрата три;

- затруднения с визуалната памет.

Други трудности

- с координацията –тромавост на движенията;

- с организационните умения;

- при следването на инструкции;

- с концепцията за време;

- бъркане на ляво и дясно;

- трудности с последователността;

- с фината моторика – пише твърде нечетливо;

- трудности при запомнянето на таблицата за умножение;

- сънуване с отворени очи / изключване – най-вече, когато задачата му е трудна;

- фрустрация/ недоволство от себе си/ ниска самооценка/ бягане от час – децата се чувстват зле и не могат да си обяснят какво не е наред с тях.

Възможни индикатори в начална училищна възраст (които не са в областта на уменията за четене и писане)

Възможни силни страни

- силно развито въображение;

- изразена интуитивност;

- любопитство към това как работят някои механизми;

- добро внимание към детайлите;

- добри умения в решаването на математически задачи на ум.

Възможни затруднения с паметта

- затруднения с краткотрайната памет – има нужда да минава през едно и също нещо отново и отново;

- затруднения с работната памет – ако има задачи за събиране, може да започне да изважда;

- затруднения със запомнянето на поредности (дните от седмицата, месеците, азбуката).

Възможни затруднения със слуховата преработка

- трудности при различаването на звукове един от друг;

- трудности с последователността на звуковете;

- затруднена слухова памет за последователност – при работа с телефонни номера, например.

Възможни затруднения с визуланта преработка  

- нарушения в зрителната конвергенция;

- погледът не остава стабилен на страницата;

- зрителна чувствителност (затруднения при четене на черен шрифт на бял фон);

- слаба ориентация ляво-дясно;

- бъркане на подобно изглеждащи букви и цифри. Напр., „я” написано като английското “R”, бъркане на „З” голямо ръкописно и „Е” голямо ръкописно и цифрата три.

- затруднения с визуалната памет.

Други трудности

- с координацията – тромавост на движения;

- с организационните умения;

- при следването на инструкции;

- с концепцията за време;

- бъркане на ляво и дясно;

- трудности с последователността;

- с фината моторика – пише твърде нечетливо;

- трудности при запомнянето на таблицата за умножение;

- сънуване с отворени очи / изключване – най-вече, когато задачата му е трудна;

- фрустрация/ недоволство от себе си/ ниска самооценка/ бягане от час – децата се чувстват зле и не могат да си обяснят какво не е наред с тях.

Възможни индикатори в начална училищна възраст (в областта на четенето и писането)

Четене

- четенето е по-бавно от очакваното за възрастта;

- неточности при четене;

- недобро разбиране на текст при слушане;

- недостатъчно гладко четене

Писане и правопис

- писането е по-бавно от очакваното за възрастта;

- погрешно съчетаване на букви при писане;

- разбъркано писане;

- главни букви, написани по средата на изречението;

- лошо владеене на пунктуационните правила;

- продължаващо заменяне на подобно изглеждащи букви;

- огледално писане;

- непоследователност при представянето в училище;

- свободното писане не достига до нивото на говоренето.

Публикацията е продукт на работата на Център за приобщаващо образование по проект "Училището е и мое право"

Източник: priobshti.se

Здраве

Депресията при родителите и развитието на децата

Здраве

Пирамидата на детското развитие

Здраве

Кои са признаците за нарушения в развитието до 3 г.

Още от Образование

Момиченце товори с майка си. Снимка: Getty

10 речеви умения на 3-годишното дете

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Момче разглежда модел на атом. Снимка: Getty

Как да разберете, че детето ви е специално: 7 сигурни знака

Сърдито момиченце. Снимка: Guliver / iStock

Детските емоции - пълна енигма! Или не...

Отборът от Гимназията с преподаване на чужди езици „Симеон Радев“ – гр. Перник е големият победител в първото състезание.

Снимка: УНСС

Проведе се първото състезание в УНСС на Асоциация на езиковите училища в България

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Стилът на възпитание определя типа родител.

Снимка: Shutterstock

Някои хора постоянно ви обстрелват с критики.

Снимка: Shutterstock

Майка гушка новороденото си. Снимка: Getty

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Майка гушка новороденото си. Снимка: Getty

Бременност и раждане

8 седмици след раждането: какво се случва с тялото

Как да помогнем постепенно да се върне към предишното си състояние

Бременните трябва да внимават с кафето.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Възможна ли е консумацията на кофеин по време на бременност

Разберете дали кафето трябва да се превърне в мираж за вас през този период

Майка целува бебето си. Снимка: Guliver / iStock

Да поговорим

Как оцелях след раждането

Личната ми програма „Съхрани себе си“

Щастливите Ивет Лалова и Симоне Колио. Снимка: Instagram

 

Заедно

Ивет Лалова гушна първороден син

Момченцето носи името Тиаго Колио

Тъжна жена. Снимка: Getty

Да поговорим

4 черти, които привличат насилници

Защо жените попадат на един и същ тип кофти мъже

София Ричи и Елиът Грейндж по време на сватбата. Снимка: Instagram

Заедно

Бременната София Ричи празнува първа годишнина от сватбата

"Искам да се омъжа за теб милион пъти отново, Елиът!“, написа тя

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty

Страхът може да бъде и полезен за малките.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Страховете помагат на децата да растат

Ето как да ги успокоите и им помогнете да преодолеят тревогите

Майка се кара на децата си. Снимка: Getty

Заедно

Възпитание без крясъци

Какво да направите, ако сте на ръба на търпението

Има ли точен момент за теста за бременност?

Снимка: Shutterstock

Здраве

Кога е правилният момент да си направите тест за бременност

Вижте в кой момент е най-вероятно да получите най-точни резултати