Да получават ли децата финансови поощрения
Снимка: Getty
Проучване на канадски университет доказа, че финансовите стимули помагат за по-ефективно обучение на децата.
Ето мнението на психолог, който обяснява дали наистина материалните награди мотивират децата и съветва как да ги използваме ефективно.
От гледна точка на невропсихологията и психологията, когато въпросите се отнасят до училище, винаги говорим за важен компонент на успеха - формирането на вътрешна мотивация.
Отговорът категорично e без да се разчита на външни, включително материални фактори.
И тук стигаме до известно противоречие. На какво може да разчита един ученик в мотивацията си да учи добре?
На първо място, основната движеща сила на всеки образователен процес е интересът към процеса.
Ето защо е важно да мислим не за финансови стимули, а за формирането на интерес у детето: да разширим обичайните му дейности, да го завладеем с представянето на материала, да му поставим задачи, които са изпълними за неговата възраст.
Ако говорим за външни стимули, тогава е напълно възможно за известно време те да работят. Ако обаче обучението се превърне в източник на печалба, ситуацията няма да е много приятна.
Основният съвет на психолозите, включително за родителите на деца в предучилищна възраст, звучи така: не превръщайте мотивацията в стоково-парични отношения, тъй като в такава схема няма място за интерес. Без значение за каква дейност става въпрос.
Желанието на детето да получава пари срещу успехите в обучението рано или късно ще спре да работи. Този "допинг" ще има краткосрочен ефект и с течение на времето то ще иска да получава повече за своя „труд“, а след това още повече.
Така че е по-разумно да го стимулирате за успехите не с пари, а като му предоставите по-широки възможности.
Дете решава сложна задача. Снимка: Getty
Въпреки ранното израстване и съзряване, съвременните деца трудно поемат отговорност за действията и поведението си и все по-често показват инфантилни признаци на поведение.
Когато им даваме пари за добри оценки, в голяма степен снемаме от тях отговорността за това, което правят.
Излиза, че ако едно дете не иска пари, може и да не ходи на училище.
Някои твърдят, че за детето е важно да развие умения да печели пари. Ако обаче му ги давате като награда за добър успех, представите му се променят. То няма да се стреми да натрупа знания, а просто да попълни портмонето си. И е много вероятно за него няма да има особено значение как постига високи резултати - с хитрост или измама. Основният стимул ще е да спечели пари.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари