Как да го научите да си планира времето (част 2)
Момиченце се държи за главата, времето не му стига. Снимка: Getty
Възрастният разбира, че времето е един от най-ценните ресурси, но как да убедим в това детето, което живее само в настоящето?
Авторът на книгата „Къща като малка държава“ и майка на две дъщери Даяна Ходаковская споделя опита си.
Днес способността да разпределяш времето си така, че да стига за всичко, се оценява много високо.
Можете да научите детето на това още от предучилищна възраст.
Това не е умение, с което човек се ражда. Трябва да се научи.
Така че, когато и да го напрявите, ще носи само от полза.
В първата част разказахме за организацията и планирането на задачите за деня и седмицата, сега продължаваме напред.
Момичета записват задачите си на листчета. Снимка: Getty
Особено важно е родителите да научат децата да подраждат приоритетите си. Това ще бъде полезно не само в ежедневието, но и по време на обучението и дори, когато един ден започнат работа.
Например, ако предстои тест, му обяснете, че винаги трябва да започне с простите задачи и едва тогава да премине към това, което е трудно.
Матрицата на Айзенхауер нагледно и ясно показва как да направи разлика между продуктивните и непродуктивните дела. Ако я следва, ще върши важното, без да губи време за ненужното.
Допълнителен плюс на подхода е, че активизира стратегическото мислене
Същността на метода е да се разделят всички задачи на четири групи:
Тук трябва да се запишат неща, които не могат да бъдат отложени, тоест, ако не се изпълнят навреме, може да възникнат проблеми: подготовка на уроците за утре, спешно посещение на лекар и т.н.
Тук попадат задачите, които обикновено се забравят. И понеже не са спешни, всеки смята, че не е задължително да се свършат. Например, проект за училище или за детската градина, който е за след една седмица.
Една от най-неразбираемите категории за детето. В тази графа попадат задачи, които са далеч от основните му занимания.
Тази група, като правило, включва дела, които могат да бъдат наречени „амортисьори“. Те са необходими за рестартиране на мозъка, когато той трябва да се разсее: да почива, да излезе с приятели, да гледа анимация.
Седмична програма. Илюстрация: Getty
Като начало, оставете детето си да подреди задачите си, а след това обсъдето решението му.
Защо определени задачи влизат в точка 1 или 2 ? По каква причина то смята нещо за много важно, а друго - не?
Случва се малчуганите да не харесват конкретни отговорности, така че те ги включват в последната група.
Попитайте хлапето как може да му помогнете и в същото време обяснете, че нещата, които изискват специално внимание и концентрация, трябва да се правят сутрин.
Така постепенно ще се справите с една сложна задача и ще се разтоварите от отговорността вие да планирате времето на детето.
Следва продължение
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари