Защо диетата DASH понижава риска от сърдечна недостатъчност с 50%

Кои са основните правила на този хранителен режим

Снимка: Shutterstock

American Journal of Preventive Medicine публикува статия за изследване на американски учени, които са убедени в позитивното влияние на DASH диетата върху сърдечното здраве. Следването на този хранителен режим действително стабилизира кръвното налягане, както и способства прочистването на органите на стомашно-чревния тракт от нежелателни вещества. Научните специалисти констатирали, че тази диета може с 50% да намали риска от сърдечна недостатъчност и в този план превъзхожда действието на редица лекарствени препарати.
Изводът им е основан върху данни от наблюдение на храненето на хора до 75-годишна възраст в течение на 13 години.

Диетата DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension – диетологичен подход към лечението на хипертония) включва частичен или пълен отказ от храни, съдържащи сол, въздържане от алкохол и тютюнопушене, както и употребата на големи количества свежи плодове и зеленчуци, ядки, пълнозърнест хляб, месо от домашни птици, риба, обезмаслени млечни продукти.  

Следването на диетата означава изпълняване на основните й правила:
- Приемане до 2 литра течности на ден;
- Хранене 5 пъти дневно с порции не по-големи от 215 г;
- Между петте основни приема на храна са разрешени междинни закуски, но само в случай, че чувството за глад е силно;
- Калорийността на дневния порцион не трябва да надхвърля 2000-2500 ккал;
- Сладки неща се употребяват не повече от 5 пъти седмично, а сладките газирани напитки са табу;
- Сол може да се употребява в количество не повече от 2/3 ч.л. дневно;
- От порциона са изключени пушени продукти, мазни храни, печени сладкиши, месни и рибни консерви.

Изследването показва, че следването на DASH диетата способства намаляването на риска от развитието на сърдечна недостатъчност по-ефективно от всяко лекарство“, заявява водещият автор на проучването Клаудия Л. Кампос.

През януари списание U.S. News & World Report публикува доклада си за най-добрите хранителни режими, препоръчвани за 2019 г., в който диетата DASH отстъпи с малко точки в полза на Средиземноморската диета и се класира на второ място, като няколко поредни години бе начело на класацията.

Надя Горанова

Коментари
Последни видеа