5 коварни детски лакомства – за какво да внимаваме

Препоръки от специалист по диетология

Снимка: Shutterstock

Малките постоянно търсят да си хапнат нещо вкусно, а ние постоянно искаме да удовлетворим техния апетит, но невинаги това, които им предлагаме, е полезно. Имайте предвид какво обичат, но не им разрешавайте винаги от любимите лакомства, особено следните пет: банани, орехи, салами, сладолед и сладкиши. Специалистът по диетология Людмила Волкова обяснява защо.

Банани

Сладък и нежен вкус, мека текстура – всички ги обичаме, а малките деца - особено много, защото дори не е нужно да се дъвчат. Бананите съдържат калий, натрий, желязо, флуор, необходими за формирането на мускулната и костната тъкан, както и за нормалната работа на главния мозък. Скорбялата в тях също се усвоява бързо и се превръща в глюкоза, така необходима за всички млади организми. Възможно ли е изобщо този плод да навреди?

Снимка: Shutterstock

Да, и трябва да се включва особено внимателно в детското меню, както и всеки нов продукт всъщност. Особено, когато малкото има проблеми с теглото или със стомаха – защото бананите са много калорични и защото могат да провокират разстройство. Смята се, че не предизвикват алергия, но са възможни и изключения заради химическата обработка на плодовете.

Бананите са предпочитан десерт, но не бива да се увличате и за децата до една годинка можете да давате по половинка, но съвсем не всеки ден.

Ядки

Орехи, фъстъци и други видове ядки са богати на белтъчини и мазнини, от хляба са по-калорични около 3 пъти, от месото – 4-6 пъти. Те са не само тежка храна, но и силен алерген.

Снимка: Shutterstock

Именно затова можете да давате ядки чак след 3-годишна възраст, като при това следите внимателно реакциите на организма. Нормата за деца в предучилищна е не повече от 50 г максимум веднъж седмично. Ако детето възприема добре тази храна, можете да добавяте по малко от време на време в мюслите.

Колбаси

Саламче, шунчица, хот дог – колбасите са сред най-често даваните продукти за закуска, но добавките в тях са опасни. Остри подправки, сол, подобрители на вкуса, ароматизатори, фиксатори на цвета могат да бъдат проблем за растящия организъм, а и хранителната ценност на колбасите е доста по-малка отколкото чистото месо.

Снимка: Shutterstock

Има детски кремвирши с по-малко сол и без силни подправки, които можете да давате след година и половина, но само, ако на етикета е написано изрично, че са подходящи за деца.

Сладолед

В състава му са мляко, захар, сметана и добавки като ванилия, шоколад, сладко, сиропи, ядки. Сладоледът е източвник на белтъчини, млечни мазнини, въглехидрати, калций и витамин В2. Той подобрява настроението, стимулира изработването на серотонин в организма, но тъй като сладоледът е силно калоричен, не го препоръчвам преди детето да навърши 3 години и не по-често от 2-3 пъти седмично.

Снимка: Shutterstock

Особено внимателни бъдете, ако детето има наднормено тегло. Най-хубавият сладолед е домашно приготвеният от пресни и проверени продукти.

Сладкиши

Има ли дете, което не обича курабийки, бисквитки, кейк и тортички?! Повечето възрастни не виждат нищо лошо в тях, но сладкишите съдържат захар и дори умерените дози не са полезни за малките.

Снимка: Shutterstock

Избирайте детски сладкиши, в които има малко захар и мазнини, обогатени с витамини, минерални вещества и влакнини. И пак – най-важната е мярката. Към 7 месеца можете да давате по 3–5 г сладкиши на ден, около годинка – 10–15 г, след 1,5 г. – не повече от 20 г.

Марина Атанасова по материали на parents.ru

Коментари
Последни видеа