Теглото през бременността и след нея

Каква е нормата и кои са рисковете

Снимка: Guliver / iStock

Темата за килограмите и колко е допустимата норма за увеличаване на теглото през бременността, на какъв период се качва то и с колко, както и това как жената да се освободи от излишното и да си върне формата, вълнува всички, които очакват бебе.
Ето мнението на експерти, които оборват и някои популярни митове.

1. Не всички бъдещи майки добавят към теглото си едни и същи килограми

Теглото на бременната в голяма степен зависи от индекса на телесна маса преди бременността. Отчитането на този показател не е сложно. Получава се като теглото в килограми се раздели на ръста на квадрат. Например, ако преди бременността жената е тежала 58 кг. при ръст 160 см., нейният ИТМ е 22,65. Нормата се движи в границите на 18,5–24,9. Тези жени за 9 месеца трябва да качат 11-16 кг. 
Ако жената е с индекс под 18,5, значи е прекалена слаба и добавеното тегло по време на бременността трябва да е 13-18 кг.

При индекс над 25-20 , когато жената е с наднормено тегло, наддаването през бременността трябва да е по-малко – около 7-11 кг.
А тези, които са със затлъстяване и индекс на телесна маса над 30 (и нагоре), трябва да добавят за периода на цялата бременност не повече от 5-9 кг.

2. За всеки добавен грам има обяснение

Бебета се раждат с различно тегло, но средно тежат около 3,5 кг. От къде тогава се вземат останалите килограми, които майката лепва. За всеки грам има обяснение.
Ако жената е с нормално тегло, при нея околоплодните води и плацентата тежат около 900-1300 г.
Гърдите нарастват и това добавя още 900-1300 грама.
За да се кръвоснабдява бебето в утробата, за да получава достатъчно кислород и хранителни вещества, трябва много кръв. „Допълнителната“ кръв тежи 1,8 кг.
От 2 до 4 кг. се натрупват във вид на мазнини, белтъци и други хранителни вещества, които подготвят организма на бъдещата майка за производството на кърма.
А матката може да тежи 900 – 2000 грама.

3. Теглото се увеличава неравномерно

През първите 3 месеца на бременността теглото се увелича незначително - обикновено 0,9 до 1,8 килограма.
По-нататък жената добавя по 450-900 грама на седмица. Като наддаването всяка седмица не е еднакво.

4. При близнаци – цифрите са двойни

Бременната с близнаци трябва по-стриктно да следи теглото си. Близнаците обикновено се раждат преждевременно и е важно до този момент да натрупат нужните килограми. Това в голяма степен определя здравето им след като се родят.
За периода от 9 месеца майката трябва да наддаде 16-20 килограма.
И, ако в първите три месеца увеличението е незначително ( като при едноплодна бременност - 0,9–1,8 кг. ), след това на седмица увеличението е 600-700 г. Това са приблизителни цифри, разбира се.

5. Не е нужно да яде за двама

Естествено бременната трябва да получи с храната достатъчно полезни вещества, витамини и микроелементи, но съветът “да яде за двама”, може само да ѝ навреди.

Илюстрация: Guliver / iStock

На ден са достатъчни 300 калории допълнително. Като през първото тримесечие дневната норма е 1800 калории, през второто – 2200 и 2400 през третото.
Ако бъдещата майка носи близнаци, на ден ѝ се полагат 3000-3500 калории.
Не всяка храна е здравословна, естествено.
Бременната трябва да избягва “празните” калории, които идват от мазни, сладки храни и полуфабрикати. И да обогати менюто си с полезни и разнообразни храни: плодове, зеленчуци, риба, млечни продукти, орехи, месо (печено, не тлъсто, не салам и полуфабрикати).
Нужно е да пие достатъчно вода – на ден по 2 литра.

6. Движението е лекарство

Бременната трябва да се движи, ако няма усложнения и забрана от лекаря си, разбира се.
За нея са полезни всички аеробни упражнения – 150 минути на седмица, поне по 10 минути на ден.
Най-просто това се постига с бързо ходене в парка на чист въздух или в планината.

7. Как да се освободи от излишните килограми след раждане

С раждането жената по естествен път губи около 5 кг. ( теглото на бебето плюс околоплодните води).
Ако кърми, тя бързо топи натрупаните по време на бременността килограми. Много по-бързо в сравнение с тези, които не кърмят.
Другият ефективен начин за влизане във форма са разходките на чист въздух с количката.
Освен за справяне с теглото, те са от полза и за настроението. И ще помогнат за преодоляване на следродовата депресия.

Източник: deti.mail.ru, адаптация Мона Василева

 

Коментари
Последни видеа