Кои храни гарантират добро представяне на изпитите

Важно е не колко, а какво яде детето, твърди проф. Байкова

12 юли 2018 г.

Илюстрация: Guliver / iStock

Има ли храни, които да гарантират добро представяне и високи резултати на изпитите? Доколко представянето на хлапето зависи от това, какво е хапнало?

В момент на стрес, който идва още при мисълта за предстоящ изпит, е важно какво яде детето. Ако в такъв момент успеем да му създадем навик да яде „правилните“ храни, е много вероятно и в бъдеще по-често да посяга към тях. А нездравословното меню често е причина за лесна и бърза умора, вялост, сънливост, дори и по време на изпит.

Храната дава заряд от сили, бодрост и енергия за тялото и мозъка. Необходимостта да се запомни голям обем информация, да се обработи и детето накрая да покаже добър резултат на изпита в екстремални условия, натоварва много умствено. Правилно подбраните храни на първо място могат да намалят стреса, да успокоят нервната система, да мобилизират силите и да прогонят сънливостта като помогнат на мозъчните клетка да се „хранят“ добре и паметта да се подобри.

„За детето, което расте, е важно да приема енергийни и хранителни компоненти, съответстващи на възрастта, растежа и потребностите му. То има нужда от пълноценен белтък, желязо, есенциални жизнено важни съставки, които организмът не може да синтезира сам. И трябва да ги получи от храната – това са витамини и минерали.

Мозъкът е специфична тъкан, богата на мазнини. Той няма нужда от прекомерно много животински мазнини или от така наречените трансмазнини, които съдържа fast food.  

 
Снмка: Guliver / iStock

Нужни са му омега – 3 мастни киселини, които може да получи от риби, ядки и най-вече бадеми.

Когато се готви за изпит, организмът има нужда от желязо и фолиева киселина. Желязото е кръвотворен елемент и гарантира добро оросяване на мозъка. От това пряко зависят процесите на обработка на информацията. Всяка тъкан, в това число и мозъчната, работи добре, когато кръвоснабдяването е добро. Тава е задължително за клетъчното хранене“, обяснява проф. Донка Байкова, експерт по хранене от Факултета по обществено здраве към Медицински университет в София. 

Кои храни да включим в менюто преди изпит


На първо място това се тези с нисък гликемичен индекс – след консумация на тези храни кръвната захар се качва постепенно и поддържа детето бодро и мобилизирано по време на изпита.

- Орехи, бадеми, лешници, кешу;

- Шейк от ягоди с бадемово мляко и мед;

- Сандвич със сирене и зеленчуци;

- Всякакви млечни продукти.

Те действат успокояващо, дават енергия на мозъка и поддържат активността.

„Млякото и млечните храни съдържат глутамин, който успокоява. Тази аминокиселина балансира процесите на възбудата и потискане в мозъка. Сиренето съдържа 3 аминокиселини – тирамин, триктамин и фенилетиламин, важни за работа в стресова ситуация, защото успокояват и отново се грижат за баланса“, обяснява проф. Байкова.

Подходящи са кисело мляко с добавени плодове, както и всякакви млечни коктейли и шейков с добавени орехи и плодове. С тях детето ще получи допълнителни витамини и минерали.

Кои храни да „уволним“ от менюто

Това са тези, които водят до допълнителна сънливост по време на подготовката и могат да попречат на доброто му представяна на изпита. С една дума – тези, които съдържат прости захари, мазнини и консерванти.

- Газирани подсладени напитки;

- Пица и всякакъв род бургери;

- Храни, приготвени във фритюрник – месо, картофи, понички.

Тези храни са причина за по-висока нервност и раздразнителност при децата.

Веселина Мончева

Коментари
Последни видеа

Как се пише любов

22 септември 2018 г.