Детето прекалява със сладкишите

5 съвета как да изградим здравословни взаимоотношения със сладкото (част I)

05 април 2021 г.

Снимка: Getty

Защо децата с погнуса побутват броколито в чинията, а с охота изяждат тортата? Диетоложката и блогър Мария Кардакова дава някои идеи как да изградим здравословни взаимоотношения със сладкиши и как да „сприятелим“ детето със зеленчуците (във втората част.)

Защо децата предпочитат сладкото пред всичко останало?

Ако детето има здравословна връзка със сладкото и като цяло с храната, тогава ще разбира и ще усеща разликата между това кога наистина е гладно и кога просто иска сладкиши. Ако обаче по принцип е свикнало да яде сладкиши, ще започне да преяжда. И например, вместо торти с извара, то иска бисквитки, намазани със сладко.
Същата ситуация може да се случи, ако детето рядко получава сладко, а много го обича. В тази ситуация то също вероятно непрекъснато ще сънува сладкиши. А щом нещо такова се появи у дома, то ще го грабне и ще го изяде до троха. Ако предпочита сладкиши пред всяка друга храна, ще опита да се натъпче като за двама. Подобно поведение е често по празниците, когато вкъщи има повече сладкиши.

Как можете да избегнете това поведение?

Когато сладкишите са пред погледа, усилието да им устоите е непосилно за възрастните, какво остава за децата. Ако постоянно държим разрязано руло или торта на масата, тогава, разбира се, проблемите ще започнат. Обичате го, под ръка е - защо не го изядете?
За децата е още по-трудно да си сложат спирачки и сладкото непрекъснато ги привлича.

Снимка: Getty

Правете домашни сладкиши

Потърсете в интернет апетитна снимка или измислете идея, която да осъществете заедно.
Така ще насочите избора в полза на това, което наистина искате тук и сега.
Пазарувайте заедно. Докато сте в магазина, опитайте се да насочите вниманието на детето си към необходимите съставки.
Когато вие приготвяте сами сладкиша, можете да контролирате качеството на съставките, размера на порциите, количеството добавени захари и фибри.
Опитайте да използвате позната семейна рецепта, като намалите количеството захар поне с една трета и замените обикновеното бяло брашно с пълнозърнесто.

Ами ако детето вече е свикнало с много сладкиши и непрекъснато иска?

Започнете постепенно да го отказвате

Може да постигнете резултат за около две седмици. Основното е постепенно да намалите приема на захар и да не забравяте за пълноценната храна. .

На какво трябва да обърнете внимание:

- премахнете от менюто всички напитки, които съдържат добавена захар;
- прочетете внимателно етикетите. Заменете любимите сладки храни с алтернативни без захар;
- не давайте сладки закуски, заменете ги с пълноценни белтъчни храни; 
- след хранене не давайте десерт, а плод;
- уверете се, че детето се е нахранило с нормална, здравословна храна
.

В Швеция прилагат интересен метод

Всяко дете има определен брой монети и може да купува на едро сладките, които иска. Това се нарича „съботна сладост“ (Lordag Goddies). Така шведите възпитават избора и отношението на детето към сладкото.

Мона Василева  

Коментари
Последни видеа