При болки в гърба заменете стола с гумена топка

Лесни упражнения осигуряват повече комфорт на бременните

Снимка: Guliver/iStock

Болки тук и там в гърба и кръста – на всеки етап от бременността това може да се случи с различна сила. В повечето случаи е свързано с трупането на килограми и с това, че тежестта измества центъра на тялото назад. Позицията натоварва не само костите, но и мускулите, които поддържат скелета и краката, които поемат тежестта. Затова 50 % от бременните имат болки в кръста.

Те най-често са съсредоточени в долната част на гърба, но с напредване на бременността обхващат все по-голяма площ. Причината е свързана с наедряване на матката и разширяването на таза.

Бебето в утробата притиска долния дял на гръбначния стълб и затормозява нервите, които минават през малкия таз и тези към краката. Седенето на бюро, когато бъдещата майка работи, притиска силно дисковете на поясната област. Едни части на гръбнака се натоварват повече за сметка на други в зависимост от това колко е ниско бюрото, дали тя работи на компютър или на лаптоп.

Най-много страдат най-подвижните области на гръбнака – ниските шийни, долни поясни сегменти и местата на преход между шия и гръб и поясната област. Те имат рецептори за болка, които се „раздразват“ при разпъване, притискане и разкъсване. Това е причината за появата на болката.

Гимнастика за раздвижване:


Обездвижването е виновно за голям процент от болките в кръста. За да си спестите страданието, още от сутринта подгответе мускулатурата на гърба.

1. Първите упражнения за раздвижване, можете да направите още в леглото. Протегнете се бавно. Сред това внимателно се завъртете на ляво и на дясно. Развъртете глезените, като опишете краг със стъпалото.

Като станете от леглото направете 10 минутна гимнастика като повторите най-простите упражнения от детството. Опънете ръце над главата, така че гръбнакът да се освободи от напрежението. От седнало положение повдигайте нагоре раменете. Така ще освободите матката от натиска.

2 . Ако работите на бюро, правете почивка на всеки 30 мин. Продължителното седене натоварва гърба, а заради неправилната поза, умората настъпва по-бързо. Не кръстосвайте крака. Екранът на компютъра трябва да е директно пред очите, а гърбът - на една ос с краката.

3. През почивките станете от стола и се раздвижете. Може просто да се разходите или да седнете на друго кресло, където гърбът ще е отпуснат. Може да се направят няколко упражнения "котешки гръб", леко протягане и изпъване на ръцете над главата. Важно е мускулите на гърба да се раздвижат.

4. Вкъщи или на работа, когато е седнала пред компютъра, бъдещата майка е добре да седне не на стол, а на специална голяма топка. Станали популярни напоследък, т. нар. fit ball се продават в специализираните магазини и у нас. Гумената топка с диаметър 68 см. е добро решение, защото пружинира и поддържа гръбнака в изправено положение.

Снимка: Guliver/iStock

За да запазят баланс, мускулите на гръбнака „работят“ активно. Така те укрепват, а заедно с това се засилва и мускулатурата на корема. Гръбнакът автоматично заема правилна позиция и освобождава междупрешленните дискове от притискане.

Снимка: Guliver/iStock

Топката поема тежестта на тялото и я разпределя равномерно. Вибрациите пращат послание ”Отпусни се!” до всички органи. Лекото потръсване върху гуменото кълбо обезболява, стимулира перисталтиката на червата и активиза работата на жлъчката и стомаха. Заедно с това пружинирането освобождава напрежението във врата и раменете.

Веселина Мончева

Коментари
Последни видеа