Невропсихолог разказва за отклоненията в развитието на детето за какво наистина е късно
Дете реди рингове. Снимка: Getty
Всеки родител иска да види детето си умно, активно и уверено в себе си.
Изучавайки популярната психология, родителите често преждевременно се стремят да развиват качества, които не са характерни за възрастта му.
Детският невропсихолог Людмила Ферапонтова разказва на какво наистина трябва да се обърне внимание
Всеки родител е чувал израза „След три вече е късно“. И много вярват, че ако „заредят“ хлапето с полезни знания от първите три години от живота му, то със сигурност ще започне да се развива по-активно.
И така, какво е твърде късно да се направи след три години?
Много майки казват: „Докато го прегръщах и глезех, пропуснах важен период детето да научи втори език!“
Във всеки възрастов период детето е чувствително към определени неща.
Бебето например трябва да усеща нещата наоколо – да чувства, мирише, опитва.
Ако до три години не натрупа достатъчно опит в това отношение, тогава ще има проблеми с мисленето. Защото до три години всичко, което детето чувства, мирише, опитва, е неговото мислене.
В този период образователните игри не могат много да помогнат на развитието.
3-годишното трябва да бъде в сензорна среда, където да се запознае с цялото разнообразие от усещания.
Ще чуете и прочетете коментари в мрежата от категорията на „преди децата скачаха по леглата, биеха се с възглавници, а сега всички говорят за сензорна интеграция“.
Има две групи деца – едните успяват навсякъде – скачат, тичат, учат, други имат малък енергиен ресурс.
Те наистина не издържат на голямо сензорно натоварване. Това, разбира се, не е норма. По-скоро особеност.
Това означава, че психичните процеси при тях са се формирали така. И те се нуждаят от специални условия.
Специалистите по ранно развитие могат да установят това още когато детето е на 2-3 месеца.
Обикновено такива деца не са склонни да реагират на усмивката с усмивка, когато майката си играе и ги закача, не се оживяват.
Ако негативните тенденции в развитието се забележат навреме (именно до три години), тогава те могат да бъдат коригирани.
За това могат да помогнат както медицинските специалисти, така и самите родители.
До 3-4-годишна възраст трябва да видим, че детето разбира добре тялото си и по някакъв начин го свързва със себе си, със своето „Аз“.
То трябва да разбира: “Това съм аз“
Например, когато играе с огледалото, да сравнява това изображение със себе си.
Дете изучава себе си в огледалото. Снимка: Getty
Едва след 5 години детето започва да консолидира всички натрупани знания - появява се образ, формира се по-сложно възприятие, към което се “закача“ и думата.
Не всяко дете се чувства комфортно в класическата детска градина. Ако му липсва енергиен ресурс, то ще бъде сериозно претоварено със събития до края на деня и е малко вероятно да проявява интерес към каквото и да е в по-късните часове.
Ще му е трудно да се съсредоточи върху едно нещо, в резултат на това много събития ще останат на „заден план“.
„Ако едно дете има някакви особености на психиката, тогава то се нуждае не от развиващо, а от формиращо образование“, съветва детският невропсихолог.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари