Лесно е да не ги допуснат
Снимка: Getty
Първите вълнуващи ваканционни дни постепенно отстъпиха място на училищното ежедневие. Много родители заведоха децата си в първи клас.
Какви са често срещани грешки, които допускат (с най-добри намерения!) майките и татковците на първокласниците, разказва Анна Бикова, психолог и автор на книгата "Ученици на мързеливата мама",
Грешка № 1. Правят раницата за училище вместо детето.
Снимка: Getty
Отначало можете да му помогнете да събере нужното за деня, но не трябва да го правите вместо него. Всяко умение се формира изключително чрез практика.
Тоест: детето събира само тетрадки, учебници, пособия, а вие внимателно насочвате, задавате водещи въпроси: „Погледни внимателно - забравили ли нещо?“, „Какво обикновено се взема за урок по рисуване?“, „Нека да го проверим заедно!“
Грешка No 2. Убеждавате го, че в училище винаги е много забавно и интересно.
Снимка: Getty
Страстно желаейки детето да обича училището и да учи (но всъщност, страхувайки се, че няма да се случи), родителите могат да преувеличат и да прекалят с възторга си : „О, колко е страхотно в училище! Ще създадеш нови приятелства!"
Всъщност приятелите не се появяват веднага и не всички успяват да ги създадат поне през първата година. Да, и ситуациите в училище са различни, съответно предизвикват различни чувства. Ако детето каже, че му е било скучно в урока, а майката отговори: „Какво говориш, как може да е скучно? Толкова е интересно да научаваш нови неща!“, тогава комуникацията се прекъсва. Детето си мисли: „Те не ме разбират“.
За поддържане на контакт е важно да го слушате и чувате, без да критикувате или да подценявате неговите преживявания.
Грешка номер 3. Да оценявате и да критикувате работата на детето.
Снимка: Getty
„Ти направи това за пет, а това за три“, може да каже строга майка. В първи клас неслучайно не поставят оценки. Това не е приумица, а психологически обосновано решение. Децата на тази възраст реагират много емоционално на неуспехите и могат болезнено да възприемат коментари и критики. Лошата оценка на работата му означава, че той е лош.
Освен това не е необходимо да формираме идеята, че учи заради оценките. Позицията „мама обича, когато получавам шестици“ не мотивира детето да учи и нито да трупа нови знания.
Грешка № 4: Принуждавате го да пренапише домашните си.
Снимка: Getty
В преследване на перфектни резултати и високи оценки някои родители принуждават детето да пренаписва домашното, ако то е написано грозно, с грешки или задраскване. Детето преписва, но поради преумора може да допусне нови грешки и крайният резултата дори да е по-.лош. Родителят се дразни, детето плаче.
Ползата е съмнителна, а вредата е очевидна: детето започва да мрази училището с домашните. Мотивацията за учене изчезва.
Грешка №5: Подценявате колко сложен е първи клас.
Снимка: Getty
Не трябва да записвате първокласника на няколко кръжока, английски, спорт и музика .. с аргумента, че натоварването в първи клас е малко, а той вече знае да чете и дори да смята.
Първият клас се усложнява не толкова от учебния материал, колкото от адаптирането към новото - нов дневен режим, нови учители, нови дейности. Това е стрес!
Преодоляването на стреса изисква много енергия – както физическа, така и психическа. Затова оставете детето да си почива повече, да играе, да се разхожда, да прави това, което обича.
Мона Василева
Колкото по-голяма е ежедневната заетост на хората, толкова по-високи са резултатите им на тестове.
Снимка: Shutterstock
Бебетата нямат почти никакви проблеми във водата, защото тя напомня на доскорошната им естествена среда.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари