8 умения, които съвременните деца имат

А родителите им не са притежавали

14 април 2019 г.

Снимка: Guliver / iStock

Има ли нещо специфично, което умеят съвременните деца, а родителите им на тяхната възраст не са можели?

Непрекъснато слушаме за проблемите на днешните деца.
Учителите обясняват, че те малко четат и не умеят да излагат мислите си.
Родителите пък се оплакват, че децата им не умеят да общуват, че са равнодушни към ставащото около тях, докато почти целодневно се ровят в социалните мрежи.
Психолозите пък констатират, че заради дългия престой пред телевизора, творческата активност на децата е сериозно ограничена.
С какво днешните деца превъзхождат родителите си - обяснява Елена Мингонва.
Чували сме хора от всички поколения по различни поводи да казват: "Ние бяхме съвсем други!".
Днешните деца наистина са други, но това не означава, че са по-лоши.
Напротив - доколкото растат в по-благоприятни условия, в много отношения те са даже по-добри от хората от по-възрастното поколение.
Родителите им наистина са по-подготвени и по-образовани, в сравнение с предходното поколение, което е било доста по-оплетено в битови несгоди.
И така – както повече умеят съвременните деца, в сравнение с родителите им на същата възраст?

1. Те правят съзнателен избор

Родителите на днешните деца (с други думи - ние) са много по-осъзнати в сравнение с поколението на бабите и дядовците. Без обаче да си дават сметка, те носят белезите на едно ретро възпитане от минала епоха, когато интересът на колектива се поставяше над този на конкретния човек, когато авторитетът на възрастните, и на началника никога не е поставян под съмнение.
Ние четем умни книги за възпитанието, но често не може да приложим наученото в живота, а когато стигнем до безизходица, обобщаваме: „Аз съм по-възрастен, затова знам повече!

Децата, които са израснали без гнета на колективния начин на живот и неприкосновеността на авторитетите, са по-малко подвластни на стереотипите за това как трябва да се държат в обществото.
Те по-рано се научават да правят осъзнат избор – с кого да се сприятелят, къде да ходят, как да мислят, с какво да се занимават.
И по-малко се поддават на манипулации, както от страна на други деца, така и от възрастните.

2. Те са прагматичи

Този извод следва логично от казаното преди малко. Дори учителите на първокласници се оплакват, че често чуват въпроси като: „А на мен, защо ми е нужно всичко това?“ - когато става дума за материал, включен в програмата, който е далеч от интересите на детето и не го интересува.
В ситуации, когато детето не се стреми на всяка цена да спечели благоразположението на възрастните, често е трудно и няма какво да му противопоставите. Единственият ход е да намерите начин да предизвикате любопитството и интереса му.

3. Те бързо анализират информацията
Знаем, че четенето развива нашето въображение и способността ни за съсредоточаване.
Развитието на съвременните технологии и ползването на интернет от най-ранна възраст, променят мозъка и способността да разсъждават.
Професор Гери Смол, който проучва мозъка по време на работа с интернет, установява, че хората, които са свикнали да „сърфират“ в интернет в търсене на информация, имат висока активност на тези области в мозъка, които отговарят за вземането на решения и решаването на проблеми.
С други думи те имат добре развита способност бързо да обработват информация, да селектират важното и да отхвърлят ненужното.
Друг експеримент доказал, че деца с добри компютърни умения  могат само за 4 секунди да анализират информацията и да определят нейната достоверност, за разлика от тези, които не използват съвременните технологии.
Подобен ефект има владеенето на 2 езика от детето.
Билингвистите по-добре се съсредоточават върху поставените задачи, по-добре анализират информацията, като добре разграничават значимата от незначима информация.
Възможността на детето днес да учи езици, прави умствената му дейност много по-жива.

(Следва продължение – утре!)

Мона Василева

 

Коментари
Последни видеа

Бъди благодарен

22 октомври 2019 г.