Как да успокоим тревожното дете

И още 22 фрази, които пъдят страшните мисли от главата му (част 3)

17 юни 2021 г.

Илюстрация: Guliver / Getty

Можем да намалим тревогата и безпокойството детето, стига да знаем точните думи и въпроси, които да отправим към него. През годините, работейки като психолог в областта на позитивната психология, аз разработих примерна схема с въпроси. 
В момент на силна тревожност, опитайте с тези прости фрази да помогнете на хлапето да види, приеме и обработи своите тревожни мисли.

В първата част на материала, дадохме 12 примерни фрази и обяснихме механизмът, по който те успокояват тревогите на детето. Във втората добавихме още 15. Имаме запас от още 22 фрази, които ще са ви от полза в трудни ситуации.
Ето ги и тях.

1. "Гордея се с теб."
Произнасяйки тази фраза, вие заявявате, че сте доволна от усилията на детето, независимо от резултата. Така отпада необходимостта то да прави нещо перфектно, което е източник на стрес за много хлапета.

2. "Ще излезем на разходка."
Разходката винаги облекчава тревожността в продължение на няколко часа, тъй като изгаря излишната енергия, отпуска напрегнатите мускули и подобрява настроението. Ако детето не може да излезе точно в този момент, накарайте го да тича на място, да скача върху топка за йога, да прескача въженце и т.н.

3. "Да видим как се движи твоята мисъл."
Помолете децата да си представят, че обезпокоителната мисъл е влак, спрял на гара над главата им. След няколко минути, както се случва с всички влакове, мислите ще се преместят към следващата гара.

4. "Дишаме дълбоко."
Симулирайте успокояващо дълбоко дишане и насърчавайте детето да ви следва. Покажете му как дишат йогите – нека сложи ръка върху вашата диафрагма, за да усети ритмичното ви дишане и да регулира своето.

5. "Как мислиш да действаш?"
Оставете децата да водят ситуацията и да ви кажат каква успокояваща стратегия предпочитат.

6. "Това чувство ще отмине."
Децата често си мислят, че тревогата им никога няма да свърши. Вместо да си затваряте очите, да избягвате или потискате безпокойството, им напомнете, че скоро всичко ще се оправи и ще стане по-леко.

7. "Нека стискаме стрес топката ."
Когато детето насочи безпокойството си към стресовата топка, то се чувства емоционално облекчено. Купете стрес топка, пластилин, плейдоу, които да мачка, когато е под напрежение или направете своя собствена домашна стрес топка, като напълните малко чувалче с ориз.

8. „Виждам, че Уидъл е тревожен. Нека го научим да не се притеснява. "
Създайте герой, който е олицетворение на тревожността, като Widdle Restless. Кажете на детето си, че Уидъл се притеснява и трябва да го научите на някои умения за справяне с безпокойството. Нека то предложи как да действате.

9. „Знам, че е трудно.“
Признайте, че ситуацията е трудна. Вашето признание показва, че уважавате детето.

10. "Имаме ароматен приятел."
Ароматната възглавничка с дъхави билки или пулверизатор, пълен с аромати, които успокояват, са добри помощници. Използвайте лавандула, градински чай, лайка, сандалово дърво или жасмин. 

11. "Разкажи ми за това."
Насърчавайте хлапето да говори за притесненията си. Така ще му дадете време да помисли за решение, което да му помогне.

12. "Толкова си смел!"
С тези думи вие го насърчавате и показвате, че вярвате, че може да се справи със ситуацията.

13. "Каква стратегия за успокояване искаш да приложим в момента?"
Тъй като всяка ситуация на тревожност е различна, дайте възможност на децата си да изберат успокояваща стратегия, която искат да използват.

14. "Ще преживеем това заедно."
Подкрепата, вашето присъствие и отдаденост, ще даде възможност на хлапето да се справи със страха си, докато плашещата ситуация отмине.

Снимка: Guliver / Getty
15. "Какво още знаеш за такива страшни ситуации?"
Когато хлапето е спокойно, го подгответе за тревожни ситуации. Прочетете книги, в които героят се сблъсква с такива обстоятелства, научете заедно колкото можете повече за тях. Когато тревожността се появи отново, помолете детето си припомни какво е научило от книгите. Тази стъпка отвлича вниманието му от плашещата ситуация и му позволява да премине през нея.

16. "Хайде са отидем на нашето щастливо място."
Визуализацията е ефективно средство срещу тревожност. Когато децата ви са спокойни, практикувайте тази успокояваща стратегия, докато се научат да я използват по време на тревожни моменти.

17. "Какво искаш да направя?"
Помолете децата си да ви кажат каква помощ очакват от вас. Може да е просто прегръдка или някакво решение.

18. "Ако опишеш чувството си с цвят, какъв ще е той?"
Когато детето е тревожно, е трудно да ви каже как точно се чувства. Но ако го помолите да определи и опише цвета на дадена ситуация, то получава възможност да каже нещо просто и конкретно.

19. „Искам да те прегърна."
Прегърнете детето си или го накарайте да седне в скута ви. Физическият контакт му дава възможност да се отпусне и да се чувства в безопасност.

20. Помниш ли как го направи миналия път? "
Като напомняте на детето си за минали успехи, вие го насърчавате да упорства в тази ситуация.

21. "Помогни ми да преместя тази стена."
Усилената работа, докато се напъва, за да „премести“ стената, облекчава напрежението и емоциите. Съпротивлението, докато бутате нещо, което не помръдва, също работи във ваша полза.

22. "Нека напишем нова история."
Вашето дете е написало история за това какво ще се случи. Това бъдеще го кара да се тревожи. Помолете го да измисли още няколко сюжетни линии, в които краят на историята да е различен.

Мона Василева

 

Коментари
Последни видеа