На какво може да се дължи това, обяснява психолог и дава съвети
Момче лежи на пода и гледа таблета си. Снимка: Getty
"Здравейте. Преместихме сина ми в съседно училище със завишени изисквания. Сга е в 7-и клас. От първи до 4 клас имаше задоволителни оценки. Ходихме известно време на учител в града, след което преминахме към онлайн учител, но успехът му рязко падна. Помагам с каквото мога. Като цяло в крайна сметка той не може да си повиши оценките по никакъв начин. Има прекалено много уроци и не смогва. Какво да правя?" - пита разтревожена майка.
Всеки човек е индивидуален и е възможно да се разбере какво всъщност се случва само след диагностика от учители и невропсихологично изследване. Има обаче няколко типични грешки, които могат да се избегнат и трябва да се вземат предвид, обяснява педагогът и психолог Татяна Воронцова.
1. Академичните резултати често са свързани с цялостния климат в училище
Преместилите сте детето в училище с „прекомерни изисквания“. Как то прие този преход? Как се включи към нов, вече утвърден отбор? Какви са отношенията му със съучениците му сега? Каква е общата политика за оценяване на училището?
В някои училища се дават поощрителни, леко завишени оценки (това е често срещано в началните класове), в други бележките умишлено се намаляват, с цел ученикът да не се отпусне.
Радикалното решение е да смените училището и за изберете ново място без претенции или очаквания.
2. Трудностите в ученето може да са резултат от проблеми с четенето и разбирането, които не са разрешени навреме
Четенето е сложно когнитивно умение, което включва много области на мозъка. Колкото и умно да е едно дете, ако капакът „прекипи“ (т.е. физическите контакти между областите на мозъка, отговорни за четенето, са нарушени), то ще има затруднения при възприемане на информация. Това се отнася не само за текущите уроци.
Често грешките по време на изпит не се дължат на непознаване на материала, а на невъзможността да прочете и разбере задачата.
Ако детето е хиперктивно, ако има поблеми със зрението, главоболие или затруднена концентрация, е необходима консултация с невролог.
3. Детето не е научено да работи самостоятелно
Дете, което има частен учител, често свиква да има някой, който да помага и да го подкрепя. В този случай слабото представяне в клас е пряко следствие от страха от грешки.
Не пишете домашни и не учете заедно с детето, а го научете как самостоятелно да се справя с материала.
4. Провалът и липсата на мотивация често са пряка последица от претоварването
Няма как детето да е успешно във всичко. Допълнителните занимания (спорт, хореография, музика, програмиране) всяка година изискват все повече време и усилия. В общообразователното училище натоварването също се увеличава особено в горните класове.
В даден момент трябва да поставите приоритети, иначе ще стане като в поговорката: ако гониш два заека, няма да хванеш нито един.
Момче си пише домашните. Снимка: Getty
Препоръки
Родителите, на първо място, не са учители, които контролират изпълнението на домашните, а близки хора, които памогат на детето в трудни моменти на умора и тъга.
Ето защо, ако имате добра връзка със сина си, тогава, разбира се, ще ви бъде по-лесно, включително и да разрешите проблемите с училището.
Ако говорим за вътрешна мотивация, тогава, разбира се, е важно да подкрепяме детето и да отчитаме дори най-малките му успехи.
Също така е важно да се уверите, че той притежава компетентност: разбира какво се изисква от него и как да го направи. Ако това не е така, тогава трябва да му помогнете.
Следващият важен момент е възможността за избор. Детето трябва да ходи на училище, но има избор в рамките на учебните дейности. Може да напише домашното си сега или по-късно, да отиде на спорт, да остави уроците за събота и неделя ...
И трите точки ще му помогнат да развие вътрешна мотивация и ще му позволят да гради самооценка.
Много често родителите забравят, че децата са си деца. И трябва да имат лично, свободно време, поне час на ден. През това време то може да се отпусне и да прави каквото иска.
Дори ако погледнем психологията на развитието, основната дейност на децата в 6 и 7 клас изобщо не е академичната, а общуването с връстниците. Следователно трябва да има комуникация и свободно време, както и пълноценна почивка през уикенда.
С дриги думи, ако детето е прекомерно натоварено в училище и с извънучилищна дейност, то няма възможност да се възстанови. Ще бъде изтощено, в стрес и претоварено, и няма да може да се справя добре.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари