На какво е важно да обърнете внимание
Момченце подготвя уроците си у дома. Снимка: Shutterstock
Първата година в училище е ситуация, близка до кризисна за всяко дете.
Всичко е ново за него: условия, различни от тези в детската градина, нови деца, нови правила, непознат учител ... не е лесно.
Как ще протече този етап, зависи от готовността на детето за училище - не само интелектуална, но и емоционална и социална.
Първокласникът трябва да има представа какво го очаква в училище, да може да слуша внимателно, да се занимава с определен вид дейност без прекъсване, да възприема адекватно похвали, критики и коментари от учителя.
Ето и някои практични съвети от психоложката Инга Снегирева.

Баща помага на сина си с уроците. Снимка: Shutterstock
Управлението на времето е задължително умение, което трябвада добие всеки ученик.
Обсъдете и заедно създайте седмичен график.
Важно е детето да знае кога ходи на допълнителни занятия, кой ден е свободен и може да се разходи по-дълго.
Определете кои задачи ще бъдат най-важни и ще изискват повече време, и след кой час детето може да си почине.
Не забравяйте да определите приблизителното време за всички събития и дейности.
Важно е да внушите на хлапето, че то има отговорности и само трябва да върши и някои домакински задължения – да прибира играчките след игра, да полива цветята, да нахрани кучето.
Графикът ще му помогне да си организира добре ежедневните задължителни дейности: например, да чете стихотворения 15 минути преди лягане, да разглеждате заедно албуми с репродукции...
Изненадващо, децата, които спортуват или се занимават с други извънкласни дейности след училище, се организират по-добре и с училищните задължения. Те имат по-малко свободно време, което може да бъде запълнено с безполезни неща (седене пред телевизора или с таблет в ръце за дълго време). Но свикват с ясен график и разбират, че времето за писане на домашни е строго определено.

Дете си пише домашното само. Снимка: Shutterstock
Как да научим детето да приема учебния процес сериозно - да изпълнява задачите навреме и да не да отлага.
Възпитаването на отговорност е дълъг и трудоемък процес, който трябва да започне много преди училище.
В предучилищна и начална училищна възраст нивото на отговорност на детето е все още много ниско. То се нуждае от помощ и подтикване.
Не мислете, че децата априори знаят всички правила и норми на социалния живот - те все още трябва да се научат на това. Но избягвайте да дуднете по цял ден и да наставлявате.
Много родители погрешно смятат, че децата не са способни да учат успешно без строг контрол.
Ако детето е разстроено от неуспеха, го подкрепете.
Не го упреквайте, че не е внимавало, че е забравило нещо, а му покажете вашата увереност, че то може да се справи.
Психологическият нюанс на тази възраст е, че детето иска да влияе на хода на събитията и да импровизира.
Родителите се опитват да вкарат домашните в строги рамки и да контролират на сто процента. Но не затягайте прекомерно примката. Деликанто контролийте процеса.
Малко са учениците в началното училище, които ще изпълняват това, което им е възложено, без излишни напомняния.
В същото време е важно да знаете, че дори в първи клас то да има малко домашни, все пак е необходимо да работи у дома.
Много учители дават задачи под формата на препоръки, които е желателно да се спазват.
Задачата на родителите е да следят процеса, тактично да коригират и да гарантират, че работата се редува с почивка, разходки на чист въздух и забавления.
Ключът към успешното обучение е правилната организация на деня на ученика, както на съня и храненето, така и на учебните занятия.
Освен това, през почивните дни и празниците е препоръчително да не се отклонявате от този график, ако е възможно.
Празниците не траят дълго: ако детето значително наруши режима, например, събужда се около 11 часа сутринта и си ляга след полунощ, първата учебна седмица ще бъде много трудна за него.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари