Мамо, наблюдавай ме, говори ми, слушай ме

Как да насърчаваме общуването с детето, съветва логопедът Петя Вичева

Снимка: Карин дом

Все повече се говори за това колко е важно участието на родителя в терапията и ежедневието на детето с езиково-говорни нарушения.
Един от приоритетите на специалистите от Карин дом е да работят заедно със семейството - да обучат родителите как да взаимодействат и стимулират комуникацията с децата си.

Това мотивира нашия логопед Петя Вичева да подпомогне комуникацията на родителите с техните деца като представи гледната точка на детето и сподели някои насоки, които са доказали ефективността си в практиката ѝ.
Ето няколко лесни за прилагане идеи как можете да бъдете по-креативни в ежедневието и по-ефективни в комуникацията с децата си!

Петя Вичева е част от терапевтичния екип на Карин дом от 2012г. Тя провежда индивидуални сесии и консултации на деца с комуникативни нарушения. Интересите ѝ са свързани със семейно-ориентирания подход, интерактивното взаимодействие, сензорно-базираните дейности и комуникацията, хранене и пиене. В работата си обича да интегрира ефективни терапевтични методи, които водят до стимулиране на комуникацията.
Нейно предизвикателство са езиковите нарушения на децата от аутистичния спектър, както и на децата с емоционално-поведенчески особености.
Петя Вичева е сертифициран PECS и АBA терапевт. Тя прави диагностика на фонологичното осъзнаване и бързото серийно назоваване, с цел превенция на риск от дислексия, като прилага Картинен тест за фонологично осъзнаване при деца от 4-7 г.

Снимка: Карин дом


„Аз виждам много интересен предмет там горе, но не мога да го стигна. Започвам да се въртя сякаш търся нещо…  Взех стола и се качих върху него, пресегнах се към предмета и аха да го взема, но твоята ръка ме изпревари. “

Давайте възможност на детето само да разреши проблем и да достигне целта си.

“Мамо, аз искам сок, играчка, солети, шоколад… искам всичко!”

Предложете на детето да избере едно от две желани неща.

„Мамо, чувам гласа ти, но не те разбирам…“

Говорете на детето кратко и ясно, с прости изречения. Не бъдете многословни!

„Забавно е, когато повтаряш моите звукове и срички.“

Не пропускайте тези моменти! Повтаряйте звукове и сричките, които вече може да изговаря вашето дете, за да го стимулирате да ги повтаря многократно и впоследствие да произнесе нови срички и думи, които вие му казвате.

„Мамо, защо казват на „буто“ – кола, а на „ам“ –храна?”

Избягвайте умалителните или бебешките думи! Когато детето произнесе подобна автономна дума (като „ам-ам“, „папо“…), вие не пропускайте да изговорите и правилната.

„Мамо, понякога ми трябват около 5 секунди, за да ти отговоря.“

Изчаквайте детето поне 5 секунди, за да поиска, назове предмета или да отговори на въпроса ви.

„Мамо, ако много искам играчката, но не мога да я стигна, аз ще те потърся!“

Поставяйте желани предмети на видимо, но недостъпно място, за да мотивирате детето да комуникира с вас. Стимулирайте го да поиска предмета с жест или да го назове и след това му го подайте.

„Мамо, казах нова дума, а ти не забеляза…“

Поощрявайте детето, когато направи опит или произнесе нова дума.

Логопед Петя Вичева, Карин дом

 

Коментари
Последни видеа