Как да намалим вредните последствия от недоспиването

Лишаването от сън има много негативни последици, но може да се компенсира в известна степен с кратка дрямка

14 януари 2021 г.

Снимка: Shutterstock

Трима на всеки десет възрастни посочват, че спят средно по шест часа или по-малко.

Но една 30-минутна дрямка е достатъчна, за да навакса хормоналните проблеми, причинени от липсата на сън, установява изследване.

Дрямката намалява стресовата реакция на организма спрямо липсата на сън, нормализира кръвното налягане и снижава пулса.

Снимка: Shutterstock

При положение, че трима на всеки десет възрастни посочват, че спят по шест часа или по-малко средно на денонощие, може да се каже, че липсата на достатъчно сън е разпространен проблем със сериозни последици за здравето.

Хората, които спят твърде малко, са изложени на по-висок риск от хипертония, депресия, затлъстяване и диабет.

Изследването е проведено в лабораторни условия, където фактори като количеството сън, храненето и осветлението са контролирани.

В един от експериментите сънят на участниците е бил ограничен до само два часа.

Учените установили, че равнищата на норепинефрин, хормон и невротрансмитер, свързан с реакцията на организма към стрес, са били 2,5 пъти по-високи.

От друга страна равнищата на интерлевкин-6, протеин с антивирусни свойства, спаднали значително след дългото лишаване от сън.

И двете обаче се връщат към нормата само след 30-минутна дрямка.

Снимка: Shutterstock

„Дрямката е начин да се противодейства на вредните последствия от лишаването от сън, като помага за възстановяването на имунната и невроендокринната система“, пише авторът на изследването, д-р Брис Фаро.

Според него резултатите могат да помогнат за разработването на стратегии за справяне с хроничното недоспиване, например при работещите на смени и през нощта.

Обекти.бг

 

Коментари
Последни видеа

Не чакай

18 януари 2021 г.