Ползата от „вредните“ храни

Кратък преглед на най-любимите за децата, може да успокои тревожните родители

23 юли 2021 г.

Снимка: Guliver / Getty

Не само плодовете и зеленчуците съдържат витамини!
Много родители се притесняват, че децата им предпочитат да ядат само „вредни“ храни, докато броколите и морковите остават изтикани на ръба на чинията.
Ако сте от тези, които се притесняват от факта, че детето яде само тестени изделия и кетчуп, нека ви успокоим.
Да, несъмнено такава храна трудно може да се нарече здравословна, но не може да се сложи в графата „ напълно вредна“.

Макарони

Тестото за паста обикновено се прави с пшенично брашно и вода (а понякога и яйца). Пшеницата съдържа много полезни вещества, но тя обикновено зърното е без обвивката си, защото трябва да остане бяло. Така не всички витамини и минерали попадат в чинията.
Но желязото (при липсата му хората се уморяват по-бързо) и витамините от група В (те са необходими за нормалното функциониране на нервната и сърдечно-съдовата система) попадат в тестените изделия.

Шоколадово мляко

Шоколадовото мляко съдържа калций (важен за здравината на костите) и витамин D (от съществено значение за развитие на мускулите и имунитета). С ниго обаче не бива да се прекалява. Поради голямото количество калций, тялото по-лошо усвоява желязото.

Сладкиши с плодове

Сладкишите се правят с брашно, така че, подобно на тестените изделия, съдържат желязо и витамини от група В. Повече ще са, ако брашното е пълнозърнесто, което е богато на калций и протеини.
След като се изпекат плодовете запазват част от витамините. Нагряването унищожава витамин С, но в печените плодове остават витамини от група В, витамин Е, калций и калий. Например сладкото от череши повишава хемоглобина, точно както сладкото от кайсии.

Пица

Какво е пица без доматен сос? Доматите съдържат витамин А (полезен за имунната система и зрението), витамин К (укрепва костите) и калий (укрепва мускулите). Между другото, пицата може да се превърне в един вид „троянски кон“, който ще ви помогне да добавите зеленчуци към менюто на детето.

Кетчуп
Най-добре е да приготвите доматеният сос вкъщи, но може да използвате и кетчуп. Децата го обожават и го слагат и на други ястия. А той съдържа витамин А и витамин С.

Снимка: Guliver / Getty

Пържени картофки

Пържените картофи се считат за вредни поради начина им на приготвяне, но ако ги пържите в масло, няма да унищожите калия. Той не само укрепва мускулите, но и намалява кръвното налягане.

Зърнени закуски

Разнообразни зърнени храни, гевречета, гризини и други зърнени закуски също съдържат витамини и минерали, както и диетични фибри. Те са важни за храносмилането и могат да предотвратят запек.

Сирене

Тъй като сиренето се прави от мляко, можете да очаквате детето да получава калций, витамин D и протеини от него. И ако то не обича мляко, можете да компенсирате липсата на всички тези хранителни вещества със сирене.

Сок

Соковете не са толкова здравословни, колкото пресните плодове и зеленчуци, но някои витамини остават в тях. Например, сокът от червена боровинка съдържа много витамин С - той укрепва имунната система. Този витамин се съдържа в портокаловия сок, който е богат и на витамин D.  А фрешовете съдържат диетични фибри.

Панирани хапки

Изглежда, че хапките също не са здравословни, но под хрупкавата панировка има пиле с високо съдържание на протеини. Това е от съществено значение за растежа на децата. Ако детето не получава достатъчно протеини, може да има проблеми с костите и ставите, а раните ще зарастват по-бавно.

Палачинки

Заради брашното и млякото в тестото, палачинките допринасят за растежа, укрепването на костите и имунитета. Но можете да добавите други съставки към тях, включително плодове. Бананите, например, съдържат познатите витамини от група В, А и калций, както и цинк и магнезий (те са важни за укрепване на мускулите и за здравословния сън).

Царевични пръчици

Царевичните пръчици съдържат витамин А, В6, калций, магнезий и цинк. Съдържат и фолиева киселина, липсата на която причинява анемия.

Крекери

Крекерите със сирене не са просто вкусни и хрупкави. Те съдържат още диетични фибри, желязо, калций и протеини.

Наденички

Колбасите съдържат протеини, витамини от група В, А, Е, D, желязо, фосфор, калций, магнезий, калий и цинк.

Не е излишно да припомним, че е важна мярката и разнообразието. Ако тези храни са в менюто 2-3 пъти седмично, едва ли има риск от непълноценно хранене. Проблем е, ако детето реши да се изхранва придимно с една от тях.  

По материали на Chip jounal, Мона Василева

 

Коментари
Последни видеа

Свободен избор

16 септември 2021 г.

Изгрев

30 август 2021 г.