Кои фактори бавят развитието на речта (част 2)
Майка говори на детето си. Снимка: Shutterstock
В първата част на материала разказахме защо момичетата проговарят по-рано от момчетата. Логопед обясни това с различия в устройството на мозъка и етапите на развитие на двете полукълба.
Сред най-интересните обяснения са: как са устроени двете полукълба и как си взаимодействат, кои части на мозъка се развиват първи при единия и другия пол, кои имат “ръководна“ роля, защо речевият център на момичетата узрява по-бързо, как възприемат информацията, защо момичетата по-лесно разбират емоционалната реч и други интересни факти. И тези различия могат да забавят с 2 години проговарянето на момчето в сравнение с момичето, дори да са израстнали и възпитавани по едни и същ начин и в еднкава семейна среда.
По правило на една година детето трябва да може да произнася от 10 до 15 думи, на година и половина - 50-75 думи. Точно по това време родителите забелязват разликата.
Според многобройни проучвания речниковият запас за момичетата на тази възраст е 60-70 думи, докато за момчетата е 30-40 думи. Но ако детето използва още по-малко думи, това е причина за безпокойство.
Сега логопедът Евгения Гончарова допълва обясненията и изброява фактори, които могат да забавят проговарянето, независимо от пола на детето.
Родители играят с детето си. Снимка: Shutterstock
1. Неблагоприятен ход на бременността или раждането. Рискът от спонтанен аборт, хипоксията, анемията и инфекциите засягат формирането на мозъка на детето. Колкото по-малък е плодът, толкова по-големи може да са последствията.
2. Недостатъчна комуникация. Детето трябва да общува с родителите си. Те затвърждават емоционално важността на това умение – да говориш правилно и разбираемо.
3. Лоша семейна среда, която принуждава детето да се затвори в себе си. Безкрайните конфликти, деспотизмът и забраните за себеизразяване пречат на развитието на детето.
4. Педагогическа занемареност. По правило за децата от семейства в неравностойно положение, които не получават подходяща грижа и внимание, трудно могат да наваксат уменията на връстниците си, израснали в комфортни условия.
5. Свръхзакрила и угаждане на капризите на детето. Ако малчуганът види, че родителите му правят абсолютно всичко, което иска, веднага щом мигне или посочи с пръст, необходимостта да каже нещо остава на заден план.
6. Наследственост. Децата често следват същия път на развитие като мама и татко. Така че, родители, ако не знаете, трябва да попитате вашите родители на каква възраст вие и те сте започнали да говорите.
7. Сериозни заболявания. По време на дълъг престой в болницата всички органи на детето са настроени за оцеляване и поддържане на живота. Но не и за развитие на речта
Майка занимава децата си. Снимка: Shutterstock
Усвояването на речта става постеренно и на етапи. Лепетата и последвалото бърборенето се заместват с първите думи, фрази и прости изречения - първо от една дума, след това от две или повече.
Трябва да говорите с бебето си още от раждането му.
- Докато расте му четете приказки, стихчета, истории за природата и животните. Не бъдете мързеливи, а подробно обяснявайте всичко за предметите, които го заобикалят. Разказвайте му какво правите в този момент.
- Следващият етап е изучаване на стихчета (те дават ритъм на речта), моделиране от пластилин, проектиране, рисуване с молив.
- На 4 години е важно да научите детето си да рисува, без да излиза извън линиите. И колкото повече малки детайли има в рисунката, толкова по-добре.
Фината моторика е пряко свързана с нервната система, така че всяка игра с пръсти активира центъра за реч в кората на главния мозък.
- Общуването с връстниците е от голямо значение за децата в предучилищна възраст, особено по време на игра. Но не виртуално, а реално!
- Детето не трябва да бъде денонощно на таблета (дори и когато гледа анимационни филми, мозъкът „заспива“), защото без емоционални диалози, дискусии и спорове, неговият речник ще бъде беден.
Проблеми могат да възникнат на всяка възраст.
Когато усетите, че те може да се справите сами, потърсете помощ от специалист.
- Ако едно дете не произнася прости думи и не реагира на речта на възрастен до една година.
- Ако до 1,5 години речниковият запас не се увеличи.
- Ако на 2 години не казва фразите: „Мамо, дай ми“, „Жаден съм“.
- Ако на 3 години използва само думите, които е чул по телевизията, в песен или анимационен филм, повтаря заучени фрази, но не отговаря на името си, не разбира устната реч и не изпълнява вашите молби.
Мона Василева
Някои хранителни продукти могат да помогнат за преодоляване на зимната депресия и липсата на концентрация.
Снимка: Shutterstock
Подправките не само овкусяват храната, но и ни предпазват от неприятно подуване.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари