Басейнът - релакс за бременната

Водната аеробика дава кислород на бебето в утробата

12 Ноември 2017 г.
Басейнът - релакс за бременната

Месец след месец килограмите се качват и бебето в утробата на бъдещата майка расте. Тя се движи все по-малко и по-трудно.

Стойката ѝ се изкривява, а под тежестта на корема кръстът хлътва. Болки сковават гръбнака и най-вече кръста. Проблемът е, че и след почивка не минават. Решението – да влезе в басейна и да се раздвижи с водна аеробика.

Упражненията тренират гъвкавостта на тялото, дишането и укрепват мускулите. Те включват в работа ръце, крака, гърди, рамене, гръб. Мускулите – истинските „подпори“ на гръбнака, се стягат и по-стабилно държат гърба и кръста.

Спортуването във вода има още няколко предимства.

Водата

Водата е спасение за тези, които са качили килограми. Влязат ли в басейна, килограмите им „плуват“ във водата, а не товарят ставите.

Водата върши голяма част и от общата оздравителната програма, дори само да лежиш и да не мърдаш.

Температурата в басейна е около 21 градуса, а на тялото - 37. Докато механизмите му се опитват да се справят и да изравнят разликата, разходват енергия и топят калории. Така се отслабва в синхрон с мързела. А ако не знаете да плувате, заложете на водната аеробика.

Упражненията

Инструкторите не оставят никого да си почива и няма как да ви е скучно. Под съпровод на ритмична музика упражненията преминават от едно в друго. Темпото се ускорява, а музиката се сменя на 3-4 минути. И все с познати и любими ритми.

След първите 30 минути, които раздвижват последователно всички части на тялото, започва същинското натоварване. То включва елементи от бокс, тае бо, водна топка, аеробика, каланетика и всички възможни спортове. След това упражненията се повтарят, като се включват и различни уреди – неопренови макарони, гирички и водни щанги от стиропор. Те трябва да се командват ту с ръце, ту с крака.

От страни изглежда като танц, ама не е лесно. Съпротивлението на водата е 12 пъти по-голямо в сравнение с упражненията на сухо. Затова, без особено напъване, мускулите укрепват и се стягат. Но правилното изпълнение иска усилие.

Водна аеробика

Жената може да играе водна аеробика от началото на бременността до самото раждане, ако, разбира се, нейният гинеколог даде съгласието си и тя се чувства във форма“, обяснява Мария Шпицер, която ръководи 10 школи по водна аеробика в различни квартали в София.

Мария Шпицер

В продължение на 10 г. тя трупа опит и разработва специална програма.

Бившата седемкратна републиканска шампионка по синхронно плуване, която има и куп европейски титли, е била във водата по време на бременността си и с първото, и с второто си дете. Аргумент, който би убедил и най-страхливите да се включат в заниманията.

Идеята да направи специална програма за бременни идва преди години, по време на престоя ѝ в САЩ, когато е на гости на брат си.

Тренировката

Инструкторът подканя по-мудните. Няма риск за тези, които са натрупали излишни килограми. Водата омекотява движенията, изтласква тялото и то не „носи” дори собствената си тежест.

Сериите натоварват равномерно всички мускули - ръце, гърди, рамене, гръб. Единствено щадят корема, кръста и поясната област, които при бременните са „крехка“ зона.

Не се правят коремни преси, усуквания, нито големи странични извивки.

„Повечето упражнения са във вертикално, а не в седнало положение, за да не се товари коремът. По гръб също не се играе, нито е препоръчително да се плува”, обяснява Шпицер.

Инструкторът следи темпото да не се увеличава прекомерно, подскоците да не са резки и да няма сътресения.

Кислород

След всяка серия се почива. И това става по корем във водата - най-добрата поза за бебето.

Тогава то получава най-много кислород.

Това е положението, при което малчуганът в утробата се чувства най-комфортно.

По време на тренировки инструкторът дава упражнения за стягане на вътрешната част на бедрата и на таза - това помага при раждането. Правят се специални упражнения за дишане и разтягане. Редуват се йога и стечинг, които подобряват изключително много гъвкавостта. Те тренират и задържането на въздуха.

Това е важно особено по време на раждане, когато жената трябва да издържи по-дълго без дъх, и да се концентрира върху напъните.

Веселина Мончева

Снимки: личен архив на Мария Шпицер

Здраве

„Жълт картон“ за тегобите на бременността

Здраве

Отоци мъчат бременната

Здраве

Издишай стреса

Здраве

При болки в гърба заменете стола с гумена топка

Още от Здраве

Не се заседявайте прекалено, а намирайте поводи да ставате от стола.

Снимка: Shutterstock

Колкото по-дълго седите, толкова повече вредите на здравето си

Консумацията на плодове и зеленчуци носи не само здраве, но и усещане за щастие.

Снимка: Shutterstock

Колко плодове и зеленчуци на ден гарантират щастие

Бебе на 3 месеца. Снимка: Shutterstock

Защо бебета, родени през март, са специални

Бъдете особено внимателни с жена, премиала през такава загуба.

Снимка: Shutterstock

Какво да кажем на жена, претърпяла спонтанен аборт

Момиченце с намазани с крем пъпки. Снимка: Getty

Три оръжия срещу белезите от варицела

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Не се заседявайте прекалено, а намирайте поводи да ставате от стола.

Снимка: Shutterstock

Консумацията на плодове и зеленчуци носи не само здраве, но и усещане за щастие.

Снимка: Shutterstock

Новите преживелици на Бъгс Бъни ще се харесат на най-малките зрители.

Снимка: Cartoon Network

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Мъж и жена обърнати с гръб един кам друг. Илюстрация: Shutterstock

Мнение на специалиста

Защо любовта не върви

3 основни грешки, заради които мъжете и жените най-често се разделят

Дете, което плаче. Снимка: Guliver / Getty

Да поговорим

„Не плачи“ и други кухи фрази, с които не трябва успокоявате детето

Как е правилно да утешим плачещото и уплашено хлапе, съветва психолог

Бебе на 3 месеца. Снимка: Shutterstock

Здраве

Защо бебета, родени през март, са специални

6 научни факта го потвърждават

Мартеници с плетка на балгарска шевица. Снимка: Guliver / iStock

Да поговорим

Малък Сечко си отиде, дойде Баба Марта

Традицията да се зачичим с мартеница идва от древността

Отворена книга, чаша кафе и кокичета. Снимка: Getty 

В този период децата преминават през различни етапи на двигатена активност.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Какви движения умеят децата между 12 и 24 месеца

Етапите, през които минават най-малките, и как да ги насърчим да преодолеят страховете си

Бъдете особено внимателни с жена, премиала през такава загуба.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Какво да кажем на жена, претърпяла спонтанен аборт

Загубата на бебето е болезнено събитие, така че внимавайте за думите си

Момиченце с намазани с крем пъпки. Снимка: Getty

Здраве

Три оръжия срещу белезите от варицела

Как да се грижим за пъпките във всеки етап от болестта, разказва д-р Сияна Живкова

Снимка: Guliver / iStock

Мнение на специалиста

5 грешки, които взривяват брака

И не е виновна само свекървата

Дете виси от клон с главата надолу. Снимка: Guliver / Getty

Да поговорим

Не повтаряйте непрекъснато „Внимавай!“

Нека детето направи своите грешки, няма страшно

Отворена книга, чаша кафе и кокичета. Снимка: Getty 

За децата е полезно да се научат да помагат в домашната работа.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Научете децата да помагат

Полезно е да ги включвате в домашните дейности