Закуската предпазва децата от диабет

Това установиха британски учени в скорошно изследване

07 Януари 2025 г.
Следвайте ни в Google
Закуската предпазва децата от диабет

За децата е важно да не пропускат закуската.
Снимка: Shutterstock

 

Проучване на британски учени установи, че има по-висок риск от диабет сред децата, които пропускат закуската, поради по-високите нива на инсулин на гладно и по-високата инсулинова резистентност. Това е най-новото изследване, което категорично потвърждава полезността на сутрешната закуска, особено в детска възраст.
Според експертите малчуганите, които пропускат точно това първо за деня хранене, са по-изложени на риск от диабет, освен това страдат от наднормено тегло или затлъстяване като възрастни.
От друга страна, тези, които закусват, намаляват сериозно риска, особено ако консумират зърнени храни с високо съдържание на фибри (пълнозърнести и без добавена захар) вместо бисквити.

Какво показват резултатите от изследването

Това сочат резултатите от изследване, проведено в Университета „Сейнт Джордж“ в Лондон и публикувано в седмичното медицинско списание PLoS Medicine. Проучването е анализирало хранителните навици на участниците: 4116 деца на възраст между 9 и 10 години. Те били попитани дали закусват или не, както и какви видове храна ядат, ако закусват.
Първите резултати показват, че сред децата, които прескачат закуската през повечето дни (26%), има по-висок риск от диабет от останалите. По-специално, те са имали по-високи нива на инсулин на гладно и по-високи нива на инсулинова резистентност (което може да доведе до диабет).
Сред децата, които са закусили, тези, които хапвали зърнени храни с високо съдържание на фибри, са имали по-ниски нива на инсулинова резистентност от другите, които са предпочитали бисквити или други тестени храни. Следователно консумацията на фибри може да предпази от риск от ранно развитие на диабет тип 2.

Мнението на учените

Според учените пропускането на закуската може да има и дългосрочни негативни ефекти. Като цяло това може да доведе до намаляване на продължителността на живота с почти 10 години, особено когато е съчетано и с наднормено тегло.
Но внимание! Когато се избират зърнени продукти е важно да се четат и етикетите, защото не всички са богати на фибри.
В своите изследвания учените са разделили закуската на пет макрокатегории:

  • закуска с високо съдържание на фибри (с най-малко 3 или повече грама фибри на 40 грама продукт);
  • закуска с ниско съдържание на фибри (с по-малко от 3 грама фибри на 40 грама продукт);
  • закуска на базата на хляб;
  • закуска на основата на бисквити;
  • друг вид закуска.

Според проучването, именно закуските със зърнени храни са с най-високо съдържание на фибри и съответно имат защитен ефект срещу риска от диабет тип 2 при децата.

Деси Тодорова по материали от Nostro figlio
 

Хранене

Какво да сложим в кутията за закуска за училище

Здраве

Защо закуската е задължителна, а не по желание

Още от Здраве

Млада жена с болки в корема.

Симка: Shutterstock

Има ли решение при ПМС?

Жена гледа тест за бременност. Снимка: Shutterstock

 

Кръвен тест доказва извънматочна бременност

Баща държи в ръце двете си деца. Снимка: Shutterstock

„Концентрирай се“- безполезни съвети към свръхактивното дете

Дете яде сладолед. Снимка: Shutterstock

Детето пита: Кой е изобретил сладоледа

Болно дете през лятото.

Снимка: Shuterstock

Какво представляват летните настинки

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Млада жена с болки в корема.

Симка: Shutterstock

Жена гледа тест за бременност. Снимка: Shutterstock

 

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Жена гледа тест за бременност. Снимка: Shutterstock

 

Здраве

Кръвен тест доказва извънматочна бременност

Тютюнопушенето увеличава риска 2,5 пъти

Баща държи в ръце двете си деца. Снимка: Shutterstock

Здраве

„Концентрирай се“- безполезни съвети към свръхактивното дете

Как да стимулирате хлапе със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието

Дете яде сладолед. Снимка: Shutterstock

Здраве

Детето пита: Кой е изобретил сладоледа

Няма един създател, рецептите се развиват и усъвършенстват в продължение на много векове

Море, чаша кафе и разтворена книга. Снимка: Shutterstock

Болно дете през лятото.

Снимка: Shuterstock

Здраве

Какво представляват летните настинки

Кои са симптомите, как да реагирате и всичко най-важно, което трябва да знаете за това сезоно неразположение

 

Родители съветват и говорят с децата си. Снимка: Shutterstock

 

Мнение на специалиста

Вместо да наказвате хлапето – 5 идеи

Как хитро да замените традиционните наказания, така че детето да извлече поука

Ядосан тийнейджър. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Агресивният тийнейджър

Как да му помогнете да се отърве от това неприемливо поведение