Хапвайте сардина с костите за повече калций

Доц. Ханджиева: 3 месеца преди бременността пийте фолиева киселина

Снимка: Shutterstock

Да яде това, да не яде онова.

Има ли полза от витамините на таблетки, или няма?

Да пие ли по 2 литра вода, или е прекалено?

Колко калории повече да приема и кои са храните, които ги доставят по най-правилния начин? А ако бременната е вегетарианка?

Много са митовете около храненето на бременната и някои съвети звучат „достоверно“, защото сме ги чували от майки и от баби. Заедно с традиционното: „Хапвай, хапвай, каквото ти се прииска. Сега сте двама!

Не че съвременната жена яде за двама, но много съвети, които получава, трябва да подложи на проверка.
За истините и митовете разговаряме с диетоложката доц. д-р Теодора Светославова Ханджиева-Дърленска, председател на Българското сдружение за проучване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания.


Снимка: личен архив
Доц. д-р Теодора Светославова Ханджиева-Дърленска, дм, завършва медицина и защитава две докторски степени в областта на фармакологията и храненето в България и в Дания. От 2016 г. е доцент в Катедрата по фармакология и токсикология в МФ на Медицинския университет в София. Главен изследовател е в научните проекти DiOGenes по 6-та Рамкова програма на Европейския съюз и на PREVIEW по 7-ма Рамкова програма на Европейския съюз (2013-2018). Тя е и лекар-изследовател в европейския проект за превенция на детското затлъстяване EPHE.

В началото на бременността много жени нямат апетит, усещат твърде силно всяка миризма, а някои и повръщат. След това апетитът им се връща и може наистина да е като "за двама". Как се увеличават хранителните нужди от началото и в по-късните месеци на бременността, доц Ханджиева?
Нуждите от хранителни вещества и от калории на бременната са по-високи и това е естествено. Увеличават се нуждите на витамини от В-група, на желязо и магнезий. Затова се препоръчва някои параметри в кръвта на бременната да се следят, за да се установи дали в организма ѝ няма липси и те да се наваксат.

Ако бременната се храни разнообразно и балансирано, като се възползва от сезона, няма да има нужда от хранителни добавки. Препоръчва се 3 месеца преди да забременее, жената да почне да пие фолиева киселина. И след това тя продължава да се пие всеки ден до 20-ата гестационна седмица.

Калории
През втория триместър жената се нуждае всеки ден от 300 калории повече в сравнение с времето, преди да забременее, а в последния триместър – плюс 500 дневно.

От какви храни трябва да дойдат тези калории в плюс? От количествена или от по-качествена храна?
И от двете. Количеството малко се увеличава – трудно е в грамове да се каже точно. Има таблици, по които това може да се изчисли и спрямо възрастта на жената.

Най-общо, препоръката е във всекидневното меню да присъстват белтъчини от животински произход. Това всъщност е пълноценният белтък, който е необходим не само за здравето на жената, но и за плода. С други думи – месо, риба, мляко и млечни продукти.

Дори се препоръчва рибата да се консумира заедно с костите, ако, разбира се, те са достатъчно фини. Например – сардината. Това е начин да се добави калций във високо съдържание и лесно усвоим. Нужен е за здравето на костите и на зъбите, както на бременната, така и на плода.

Ценен белтък

Във всекидневното меню трябва да присъства и белтък от растителен произход – варива, зърнени храни, ядки, семена. И те са богати на белтък, но той не се усвоява добре, както този от месото и рибата. А за да си набави желязо, се препоръчва консумация на мляко, млечни продукти, риба и месо.

По време на бременността жените се нуждаят от допълнителен прием на желязо, защото има риск от анемия. Желязото е съставна част на хемоглобина на червените кръвни клетки, който доставя кислород до всички тъкани в организма. Желязото, което се съдържа в месото и рибата, се усвоява много добре, за разлика от това в растителните и зърнените храни. Затова, ако бъдещата майка е вегетарианка, трябва да консумира растителните храни с добавка от лимон, защото витамин С-то увеличава усвояването на желязото.

А заради опасността от анемия и железен дефицит кои други храни ще са от помощ?
Червените меса – телешко, говеждо, свинско, агнешко, овче и козе са особено богати на желязо. Месото на птиците и на рибата – също. Желязо се осигурява от пълнозърнест хляб и други зърнени храни, както и от зелените листни зеленчуци като коприва, спанак, лапад, салати. Добър източник на желязо са варива, яйца и сухи плодове.

Много бременни се страхуват от нитратите. Какъв е вашият съвет?
Това е така и не само за бременните. Те обаче са особено уязвими през първия триместър, когато се образуват тъканите и органите на бебето. И трябва да внимават най-вече със салатите, които натрупат повече нитрати.

И препоръката е през първите 3 месеца бременната да не яде салата. Или тя да се накисне поне за половин час във вода, за да може нитратите да паднат. Салатите носят риск и от токсоплазмоза – това е болест, пренасяна от котки, която може да доведе до увреждане и малформации на бебето в утробата.

Мона Василева

Коментари
Последни видеа

Папагалът Поли

22 февруари 2021 г.