Хапвайте сардина с костите за повече калций

Доц. Ханджиева: 3 месеца преди бременността пийте фолиева киселина

23 Ноември 2019 г.
Хапвайте сардина с костите за повече калций

Снимка: Shutterstock

Да яде това, да не яде онова.

Има ли полза от витамините на таблетки, или няма?

Да пие ли по 2 литра вода, или е прекалено?

Колко калории повече да приема и кои са храните, които ги доставят по най-правилния начин? А ако бременната е вегетарианка?

Много са митовете около храненето на бременната и някои съвети звучат „достоверно“, защото сме ги чували от майки и от баби. Заедно с традиционното: „Хапвай, хапвай, каквото ти се прииска. Сега сте двама!

Не че съвременната жена яде за двама, но много съвети, които получава, трябва да подложи на проверка.
За истините и митовете разговаряме с диетоложката доц. д-р Теодора Светославова Ханджиева-Дърленска, председател на Българското сдружение за проучване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания.


Снимка: личен архив
Доц. д-р Теодора Светославова Ханджиева-Дърленска, дм, завършва медицина и защитава две докторски степени в областта на фармакологията и храненето в България и в Дания. От 2016 г. е доцент в Катедрата по фармакология и токсикология в МФ на Медицинския университет в София. Главен изследовател е в научните проекти DiOGenes по 6-та Рамкова програма на Европейския съюз и на PREVIEW по 7-ма Рамкова програма на Европейския съюз (2013-2018). Тя е и лекар-изследовател в европейския проект за превенция на детското затлъстяване EPHE.

В началото на бременността много жени нямат апетит, усещат твърде силно всяка миризма, а някои и повръщат. След това апетитът им се връща и може наистина да е като "за двама". Как се увеличават хранителните нужди от началото и в по-късните месеци на бременността, доц Ханджиева?
Нуждите от хранителни вещества и от калории на бременната са по-високи и това е естествено. Увеличават се нуждите на витамини от В-група, на желязо и магнезий. Затова се препоръчва някои параметри в кръвта на бременната да се следят, за да се установи дали в организма ѝ няма липси и те да се наваксат.

Ако бременната се храни разнообразно и балансирано, като се възползва от сезона, няма да има нужда от хранителни добавки. Препоръчва се 3 месеца преди да забременее, жената да почне да пие фолиева киселина. И след това тя продължава да се пие всеки ден до 20-ата гестационна седмица.

Калории
През втория триместър жената се нуждае всеки ден от 300 калории повече в сравнение с времето, преди да забременее, а в последния триместър – плюс 500 дневно.

От какви храни трябва да дойдат тези калории в плюс? От количествена или от по-качествена храна?
И от двете. Количеството малко се увеличава – трудно е в грамове да се каже точно. Има таблици, по които това може да се изчисли и спрямо възрастта на жената.

Най-общо, препоръката е във всекидневното меню да присъстват белтъчини от животински произход. Това всъщност е пълноценният белтък, който е необходим не само за здравето на жената, но и за плода. С други думи – месо, риба, мляко и млечни продукти.

Дори се препоръчва рибата да се консумира заедно с костите, ако, разбира се, те са достатъчно фини. Например – сардината. Това е начин да се добави калций във високо съдържание и лесно усвоим. Нужен е за здравето на костите и на зъбите, както на бременната, така и на плода.

Ценен белтък

Във всекидневното меню трябва да присъства и белтък от растителен произход – варива, зърнени храни, ядки, семена. И те са богати на белтък, но той не се усвоява добре, както този от месото и рибата. А за да си набави желязо, се препоръчва консумация на мляко, млечни продукти, риба и месо.

По време на бременността жените се нуждаят от допълнителен прием на желязо, защото има риск от анемия. Желязото е съставна част на хемоглобина на червените кръвни клетки, който доставя кислород до всички тъкани в организма. Желязото, което се съдържа в месото и рибата, се усвоява много добре, за разлика от това в растителните и зърнените храни. Затова, ако бъдещата майка е вегетарианка, трябва да консумира растителните храни с добавка от лимон, защото витамин С-то увеличава усвояването на желязото.

А заради опасността от анемия и железен дефицит кои други храни ще са от помощ?
Червените меса – телешко, говеждо, свинско, агнешко, овче и козе са особено богати на желязо. Месото на птиците и на рибата – също. Желязо се осигурява от пълнозърнест хляб и други зърнени храни, както и от зелените листни зеленчуци като коприва, спанак, лапад, салати. Добър източник на желязо са варива, яйца и сухи плодове.

Много бременни се страхуват от нитратите. Какъв е вашият съвет?
Това е така и не само за бременните. Те обаче са особено уязвими през първия триместър, когато се образуват тъканите и органите на бебето. И трябва да внимават най-вече със салатите, които натрупат повече нитрати.

И препоръката е през първите 3 месеца бременната да не яде салата. Или тя да се накисне поне за половин час във вода, за да може нитратите да паднат. Салатите носят риск и от токсоплазмоза – това е болест, пренасяна от котки, която може да доведе до увреждане и малформации на бебето в утробата.

Мона Василева

Здраве

7 храни, които бременната категорично не бива да яде

Здраве

Бременната няма нужда от витамини на хапчета

Здраве

Майката „завещава“ наднорменото тегло на дъщеря си

Здраве

„Жълт картон“ за тегобите на бременността

Още от Хранене

Момиче яде разнообразни храни. Снимка: Getty

Ям, когато съм в стрес: грешният модел, който родителите насаждат

Има начини да се справите с натрупаните килограми след раждането.

Снимка: Shutterstock

Можете ли безопасно да отслабнете по време на кърмене

Водата е много важна за малкото дете.

Снимка: Shutterstock

Колко вода трябва да пие бебето и малкото дете

Бременната може яде шоколад.

Снимка: Shutterstock

Полезен ли е шоколадът по време на бременност

Бебе, което пие мляко. Снимка: Getty

Шише преди сън за по-лесно заспиване

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Бременните трябва да внимават с кафето.

Снимка: Shutterstock

Джена Буш Хейгър

Снимка: Getty images

Алисън Феликс

Снимка: Getty images

Майка целува бебето си. Снимка: Guliver / iStock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Бременните трябва да внимават с кафето.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Възможна ли е консумацията на кофеин по време на бременност

Разберете дали кафето трябва да се превърне в мираж за вас през този период

Майка целува бебето си. Снимка: Guliver / iStock

Да поговорим

Как оцелях след раждането

Личната ми програма „Съхрани себе си“

Щастливите Ивет Лалова и Симоне Колио. Снимка: Instagram

 

Заедно

Ивет Лалова гушна първороден син

Момченцето носи името Тиаго Колио

Тъжна жена. Снимка: Getty

Да поговорим

4 черти, които привличат насилници

Защо жените попадат на един и същ тип кофти мъже

София Ричи и Елиът Грейндж по време на сватбата. Снимка: Instagram

Заедно

Бременната София Ричи празнува първа годишнина от сватбата

"Искам да се омъжа за теб милион пъти отново, Елиът!“, написа тя

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty

Страхът може да бъде и полезен за малките.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Страховете помагат на децата да растат

Ето как да ги успокоите и им помогнете да преодолеят тревогите

Майка се кара на децата си. Снимка: Getty

Заедно

Възпитание без крясъци

Какво да направите, ако сте на ръба на търпението

Има ли точен момент за теста за бременност?

Снимка: Shutterstock

Здраве

Кога е правилният момент да си направите тест за бременност

Вижте в кой момент е най-вероятно да получите най-точни резултати

Има трикове, с които може да помогнете на детето.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Как да научим децата да държат правилно молива

Това помага не само за писането, но и за добрата координация