А пък мама не ми дава да пипам белачката за картофи...

Кулинарни уроци за начинаещи в кухнята малчугани

Снимка: Shutterstock

"А пък на мене мама не ми дава да пипам нито ножове, нито белачката за картофи", каза ми момиченце на 11 години, когато му предложих да приготвим заедно обеда. Добре де, завършило е V клас, ходи на плуване, на карате, прави куп неща, а е отпращано от кухнята.

Защо все казваме на децата: "Иди си играй в твоята стая, ще те викна, когато е готово", вместо да ги посветим в тайните на яйчената салата, на малебито със сироп, на месенето на питка... От какво толкова се страхуваме – че брашното ще се разсипе по пода, че детето ще е в тесто до уши, че може да се пореже?

Една драскотина на фона на приятното и полезно време, прекарано с него в кулинарно творчество, е едно нищо! Поемете риска – той е премерен, след като беленето и рязането ще става под ваш надзор.

Може от детето да не излезе майстор готвач, нито е нужно някога да участва в "Мама готви по-добре", но пък ще развие куп добри навици: самостоятелност, сръчност, правила на хигиена, на безопасност, и не на последно място – ще бъде по-креативно, когато усвоява замисъла на смесването на продукти, на подправки, ще се отпусне да изобретява ястия и десерти и на вид, и на вкус.

Може от картофите да не стане пюре, а недообелени фигурки, може доматите да бъдат пресолени, а юфката – безвкусна. Много важно! Така ще бъде веднъж, втори път, докато детето се научи не само да готви, но и да мисли творчески. Защото, на вас ли да го казваме – кулинарията е изкуство!

Първи урок 

За да бъде продуктивен този първи урок и да избегнете всякакви неудобства, ви е необходим съответния "реквизит":


- Голяма, дълбока и нечуплива купа;

- Удобна лъжица, дъска за рязане, тава за печене, дървена шпатула да отделяне на тестото;

- Устойчив невисок стол, от който детето да достига плота за готвене;

- Мерителни съдове, с чиято помощ да научите детето да отмерва нужното количество продукти;

Освен реквизит, добрият учител е редно да въведе правила и да следи за спазването им:

- Изключете сложните ястия, за чието приготвяне е нужно повече от половин час – детето просто няма толкова търпение да довърши работата докрай и ще го загубите за каузата;

- Подгответе необходимите продукти да са ви под ръка в нужните пропорции;

- Преди началото сложете престилки и измийте ръцете си, като обясните колко е важна чистотата при готвене;

- В края на готвенето непременно приберете всичко на място и почистете кухнята, като помолите детето да помогне в подреждането.

3-4-годишни

Четиригодишното дете е внимателен ученик, а също така добър асистент, защото е невероятно любопитно как точно се случват нещата. Но не може да се концентрира задълго.

Обяснявайте му дори най-елементарните процеси, за да е наясно, учете го да изпълнява прости неща – почистване на масата, обезкостяване на маслините, подреждане на лентичките чушка върху пицата... Не му се карайте, ако сбърка нещо, ако счупи яйце или купичка – няма смисъл да го напрягате, нека развие любов към кулинарията. А пък счупеното... то винаги носи щастие!

Какво може да прави 4-годишното в кухнята: всичко, което напомня за игра - да смесва продуктите, да соли и добавя захар, да пробва на вкус, да меси тестото с ръце, да го изрязва с формички за курабийки, да разбърква салатата с ръце

Какво да изключите: рецепти, които изискват повече от 20 минути за приготвяне; не може да използва ножове, миксер, електрическа мелачка и друга автоматична битова техника.


5–6-годишни

Това е идеалната възраст детето да овладее основни манипулации и да подхрани въображението си. То умее да смесва, сипва, меси и е време да го запознаете с нови предизвикателства в кухнята. Ще си ги осигурите с готварските шприцове, силиконовата лопатка, шаблоните за курабийки, рендето за стъргане, ситото за брашно, шишчетата...

Научете го да използва мерителните съдове и кухненските везни – така ще блесне с математически познания още преди да е тръгнало на училище. Давайте му възможност да проявява фантазията си в салатите, сандвичите, супите... Обяснявате принципите и предлагате и то да добави продукт или подправка, с които мисли, че ще стане по-вкусно.

Какво може да прави: да разстила тесто, да украсява торти и кейкове, да приготвя салати и сандвичи, да сервира масата.

Какво да изключите: сложни рецепти с много съставки, да приготвя ястия и да работи с продукти, които не обича.

7–8-годишни

Време е храпето да демонстрира своята самостоятелност и навици, да разшири границата на възможностите си и да открие нови хоризонти – учете го как да използва ножа, разбира се, такъв със заоблен връх и не преклено остър; да бъде внимателно с печените меса и зеленчуци на скара; да разчита рецептите и да следва последователността в приготвянето.

Разкажете му, че вкусът от готовото ястие се подобрява с подправки и сосове, и че след година-две, когато навърши 10, може да използва и по-сложна техника, например блендера, микромълновата, съдомиялната...

Какво може да прави: да реже сирене, колбаси, хляб и други сравнително меки продукти, да навива рула, да прави плодова салата, да украсява ястия и сладкиши.

Какво да изключите: принуждаване да помага (така само ще го отблъснете от кулинарния процес), рецепти, които изискват дълго приготвяне (малките готвачи по правило искат да приготвят бързи блюда), потенциально опасни начини за термообработка на продуктите (например пържене във фритюрник).

Еми Спасова по материали на parents.ru

Коментари
Последни видеа